شناسه خبر : 99358
تاریخ انتشار : 1401/03/30 13:14
آمریکا هر چه زودتر به مسیر امضای توافق برگردد

آمریکا هر چه زودتر به مسیر امضای توافق برگردد

سخنگوی وزارت امور خارجه با بیان اینکه ایران همچنان در مسیر دیپلماسی حرکت می‌کند این قطار از ریل خود خارج نشده است، گفت: طرف آمریکایی باید هر چه زودتر به مسیر امضای توافق برگردد ،برای یک توافق خوب و پایدار و موثر آماده هستیم.

نورنیوز-گروه سیاست: نشست خبری هفتگی سعید خطیب زاده سخنگوی وزارت امور خارجه دقایقی پیش در محل وزارت امور خارجه آغاز شد.

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوالی در مذاکرات وین گفت: سیاست یک بام و دو هوای ایالات متحده برای همه روشن است و زمانی که اظهارات آمریکا را گوش می‌دهیم که آنها بخواهند خطای ترامپ را جبران کنند اما این رفتارها ادامه همان سیاست های شکست خورده ترامپ است، نمی‌دانیم  که آیا باید قسم حضرت عباس را قبول کرد یا دم خروس را در حالی آنها همچنان همان مسیر ترامپ را ادامه می‌دهند.

ابتکار ایران از طریق بورل به گوش طرف مقابل رسانده شد

خطیب زاده در پاسخ به سوال خبرنگار سیاست خارجی ایرنا در مورد پیشنهادات ایران به آمریکا قبل از صدور قطعنامه گفت: همانطور که آقای امیر عبداللهیان گفتند ایران قبل از صدور از قطعنامه تمام تلاشش این بود که مسیر توافق را هموار کند. قبل از اجلاس شورای حکام و صدور قطعنامه ایران مجددا تلاش کرد مسیر توافق را هموار کند.

وی تاکید کرد: در تمامی این مدت ابتکارات ایران بوده که به رغم کارشکنی‌ها و اتلاف انرژی که آمریکا از ما و بقیه تلف کرده است تلاش کردیم مسیر مذاکرات را جلو ببریم. قبل از نشست شورای حکام ابتکار ایران از طریق بورل به گوش طرف مقابل رساندیم و برای اولین بار از طریق دو وزیر خارجه این ابتکار و پیشنهاد ایران منتقل شد و نقشه راهی داده شد ولی آمریکا مجددا تصمیم گرفت این توافق را عقب بیندازد.

سخنگوی وزارت امور خارجه ادامه داد: با این برداشت غلط و توهم که اهرم‌سازی می‌کند به شورای حکام رفت که البته پاسخ ایران قاطع و متناسب بود. مسیر همان مسیر دیپلماسی است.

خطیب زاده همچنین گفت: اگر آمریکا  تعهداتش ذیل برجام را انجام بدهد و تحریم ها علیه ملت ایران را لغو کند، براساس ابتکار ایران می‌توانیم توافق را نهایی کنیم.

وی در مورد دستاورد سفر رئیس جمهور قزاقستان، گفت: الان جمهوری اسلامی ایران دارد جایگاه خود به عنوان هاب ترانزیتی منطقه را مجدد به دست می آورد.  اولین انتقال محموله ریلی قزاقستان از طریق ایران و با قرار گرفتن ترکمنستان و ترکیه در مسیر این خط ریلی عملیاتی شده است و کالا ها می توانند از قزاقستان در مسیر تمام ریلی منتقل بشوند. اولین محموله های کریدور شمال جنوب از طریق دریا و خط آهن منتقل شده است. کریدور شمال_ جنوب و  شرق_  غرب و سایر مسیر های جانبی دیگر در حال فعال سازی است.

وی ادامه داد: اینها در سفر هایی که انجام می‌شود به امضای قرارداد رسیده است و یا در حال پیگیری است.  ما در سفر رئیس جمهور قزاقستان متعاقب رئیس جمهور تاجیکستان و ترکمنستان تلاش کردیم حلقه اتصالات منطقه‌ای را تکمیل کنیم.  الان هدف گذاری ای که برای روابط ما با قزاقستان شده است رسیدن سطح تجارت از نیم میلیارد دلار به ۳ میلیارد دلار است که پویایی خاصی را در حوزه دیپلماسی اقتصادی و منطقه‌ای جمهوری اسلامی ایران می طلبد. 
ایران همچنان در مسیر دیپلماسی حرکت می‌کند/ این قطار از ریل خود خارج نشده است

وی گفت: ایران همچنان در مسیر دیپلماسی حرکت می‌کند این قطار از ریل خود خارج نشده است ما در این نقطه قرار داریم چون آمریکا از برجام خارج شده و فشار حداکثری را اعمال کرد، که به تعبیر خودشان به شکست مفتضحانه منتج شد.

سخنگوی وزارت امورخارجه اظهار داشت: طرف آمریکایی باید هر چه زودتر به مسیر امضای توافق برگردد،برای یک توافق خوب و پایدار و موثر آماده هستیم.

حجم روابط تجاری ایران با همسایگان در برخی حوزه ها ۴ برابر شده است

وی در مورد عملکرد یکساله وزارت امورخارجه گفت: معطل نکردن وظایف وزارت خارجه به مذاکرات هسته ای در قالب خنثی سازی تحریم ها را پیگیری کردیم ،مهمترین اولویت وزارت خارجه همسایه محوری بود، بیشترین رفت و آمدها را با همسایگان داشتیم.حجم روابط تجاری ایران با همسایگان در برخی حوزه ها ۴ برابر شده است.

خطیب زاده گفت: در حوزه کنسولی بعد از چندین سال شورای عالی ایرانیان به ریاست جمهور برگزار شد و کار ایرانیان نظم گرفت.

سخنگوی وزارت امورخارجه در پاسخ به سوالی در مورد تحولات سوریه اظهار داشت: موضع ما در خصوص تحولات سوریه کاملا روشن است و روابط ما با ترکیه خوب است و اتفاقا در نشستی که در آستانه بود گفت و گوهایی خوبی بین ایران و ترکیه بود و تلاش کردیم حاکمیت سوریه حفظ شود.

امیدوارم در عمل شاهد آزادی محموله توقیف شده ایران از سوی یونان باشیم

خطیب زاده در مورد آخرین وضعیت کشتی های یونانی توقیف شده در ایران گفت: این کشتی‌ها، مراحل قضایی خود را در محل طی می‌کنند و دولت یونان تلاش کرده است تا مستندات خود را ارائه کند که فرایند آزادسازی انجام شود. امیدوارم در عمل شاهد آزادی محموله توقیف شده ایران از سوی یونان باشیم.

وی در مورد منابع آزاد شده ایران در عراق اظهار داشت: هر خبر خوبی را برخی تلاش دارند تلخ کرده و یا تشکیک کنند، به رغم همه فشار های تلاش کردیم بدهی هایمان را وصول کنیم بدهی وزارت برق عراق به وزارت نیرو از طریق بانک تی بی آی وصول شده،این خبر کاملا مورد تایید است از دولت عراق برای تلاش در راستای بازپرداخت بدهی تشکر می کنیم.

مهمترین اولویت یک سال گذشته وزارت امور خارجه همسایه محوری بود

سخنگوی وزارت امور خارجه در مورد عملکرد یکساله وزارت امور خارجه گفت: وظایف وزارت امور خارجه را برای مذاکرات هسته‌ای معطل نکردیم و کار خود را در قالب خنثی‌سازی تحریم‌ها پیگیری کردیم.

خطیب زاده ادامه داد: مهمترین اولویت وزارت خارجه همسایه محوری بود، بیشترین رفت و آمدها را با همسایگان داشتیم.حجم روابط تجاری ایران با همسایگان در برخی حوزه‌ها ۴ برابر گسترده شده است. در حوزه کنسولی نیز بعد از چندین سال شورای عالی ایرانیان به ریاست جمهور برگزار شد و کار ایرانیان نظم گرفت.

لاوروف آخر این هفته به تهران می‌آید

وی گفت: پایان هفته جاری میزبان آقای لاوروف وزیر امور خارجه روسیه خواهیم بود و به دنبال افزایش همکاری ها در حوزه اوراسیا و قفقاز هستیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره سفر رئیس جمهور قزاقستان به ایران نیز گفت: هدف ما رسیدن به روابط اقتصادی ۳ میلیارد دلاری با قزاقستان است.

واکنش سخنگوی وزارت امور خارجه به شایعه استعفای باقری کنی

وی در مورد استعفای آقای باقری گفت: اجازه بدهید در حد شایعات باقی بماند, مذاکره کنندگان ما در حال کار خودشان هستند.

خطیب زاده درباره پرداخت بدهی عراق به ایران، گفت: بدهی وزارت برق عراق به وزارت نیروی جمهوری اسلامی ایران از طریق بانک TBI وصول شد و کم و کیف آن را بانک مرکزی توضیح دهد و از دولت عراق در این زمینه تلاش می‌کنم.

سخنگوی وزارت امور خارجه در مورد اظهارات گروسی تاکید کرد: آقای گروسی باید در چارچوب وظایف فنی خود اظهارنظر کند. بیانیه مشترکی که در پنجم مارس منتشر شد و اگر آژانس سؤال داشته باشد مسیر آن رفت و برگشت‌هاست.


ایرنا
نظرات

نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

نظر شما

X
آگهی تبلیغاتی