شناسه خبر : 98235
تاریخ انتشار : 1401/03/27 11:50
تبعید پناهجویان به روآندا؛ انگلیس پاسخگو نیست!

نورنیوز بررسی کرد؛

تبعید پناهجویان به روآندا؛ انگلیس پاسخگو نیست!

با وجود مخالفت سازمان‌ها و انجمن‌های بین‌المللی فعال در حوزه حقوق مهاجرین، انگلیس سیاست ضد انسانی تبعید پناه‌جویان به روآندا را کلید زده است.

نورنیوز ـ گروه بین‌الملل: دولت بریتانیا اعلام کرده از این پس پناهجویان را به روآندا می‌فرستد، تصمیمی که با مخالفت شدید آژانس پناهندگان سازمان ملل روبرو شده و منتقدان آن می‌گویند سیاست انگلیس، در این زمینه «غیرقانونی» و برخلاف کنوانسیون ۱۹۵۰ پناه‌جویان است.

در ماه‌های گذشته رفتار این کشور که خود از عوامل اصلی آواره شدن میلیون‌ها افغانستانی است در قبال پناه‌جویان افغانستانی و اوکراینی بارها مورد انتقاد انجمن‌ها و سازمان‌های حقوق بشری قرار گرفته است.

نکته جالب در این خصوص رفتار معنادار رسانه‌های فارسی زبان در قبال این روند غیر قانونی است. تغییر ادبیات این رسانه‌ها از بکاربردن مفهوم «پناه‌جو» به «مهاجر» و سعی در مسئولیت‌زدایی از دولت انگلیس یکی از نمودهای این تغییر است.

لندن بر اساس قوانین کنوانسیون پناه‌جویان، قوانین اروپایی حقوق بشر، قوانین ضد آپارتاید و نژادپرستی و ده‌ها قانون بین‌المللی دیگر موظف به پذیرش و دادن امکانات زندگی به آنها است و اقدام به انتقال آنها به روآندا جرم و تخلفی آشکار علیه بشریت محسوب می‌شود.

مقامات قضایی و سیاسی انگلیس به صراحت عنوان کرده‌اند که این تصمیم برای منفعت انگلیس و بر خلاف مصلحت پناه‌جویان است. قاضی «جاستیس سویفت» که حکم تبعید پناه‌جویان به روآندا را صادر کرده‌، اجرای این قانون را همسو با «منافع عمومی بریتانیا» خوانده بود.

برخی رسانه‌های وابسته به دولت انگلیس نیز با نادیده گرفتن تصمیم این کشور برای تبعید پناه‌جویان به روآندا به بزرگنمایی موضوعی فرعی برای ایجاد انحراف در افکار عمومی روی آورده‌اند و با طرح ادعایی مبنی بر ابراز نگرانی از انتقال یک پناهنده ایرانی که مدعی شده جانش توسط سپاه در ایران تهدید می‌شود، می‌گویند در صورت انتقال این فرد به روآندا ممکن است جان این فرد در خطر باشد.

این رسانه‌ها از زمان انتشار این خبر با پمپاژ گسترده آن تلاش می‌کنند افکار عمومی را از موضوع اصلی یعنی سیاست تبعید پناه‌جویان به آفریقا منحرف کرده و با این نوع خبرسازی، جهت مخالفت‌های جهانی با تبعید پناه‌جویان به روآندا را از انگلیس به سوی ایران تغییر دهند تا سیاست ضدانسانی لندن را مخفی نمایند.

سیاست نژادپرستانه انگلیس نشان می‌دهد رفتار سیاسی این دولت طی قرن‌ها هیچ تغییری نکرده و همچنان خصلت‌های استعماری دارد. این خصلت‌ها در دوره معاصر با همراهی گسترده رسانه‌ها نیز توام شده است.

بیش از ۴۰ سال است که میلیون‌ها مهاجر افغانستانی با حضور در ایران از همه امکاناتی که شهروندان ایرانی از آن بهره‌مند هستند استفاده می‌کنند و بسیاری از فرزندان آنها حتی یک بار کشور خود را ندیده‌اند.

در شرایطی که اعمال تحریم‌های ظالمانه و غیر قانونی، فشارهای اقتصادی زیادی را به ایران تحمیل کرده، کشورهای غربی به هیچ‌یک از قوانین بین‌المللی برای کمک به ایران به عنوان کشور پذیرنده پناه‌جویان عمل نمی‌کنند.

در ایام پاندمی کرونا که کشورمان ضمن کمک دارویی و درمانی به مردم افغانستان، مانند کشورهای دیگر، رفت و آمد از مرزهای کشور را متوقف کرده بود رسانه‌های غربی با فضاسازی‌های سنگین، ایران را متهم به نقض حقوق پناهندگان می‌کردند و از این موضوع  به عنوان اهرمی برای تشدید فشار بر کشورمان استفاده می‌شد.

صرف نظر از استانداردهای دوگانه دولت انگلیس در قبال پناهجویان، رسانه‌هایی که به دور از هرگونه اخلاق حرفه‌ای به ابزاری برای توجیه اقدامات ضدانسانی لندن در قبال تبعید هزاران پناه‌جوی بی‌گناه و در راه مانده‌ اقدام می‌کنند بسیار تاسف بارتر است.


نورنیوز
نظرات

نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

نظر شما

X
آگهی تبلیغاتی