شناسه خبر : 98169
تاریخ انتشار : 1401/03/25 12:54
تداوم سیاست نعل و میخ آمریکا در مذاکرات وین

نور نیوز بررسی کرد؛

تداوم سیاست نعل و میخ آمریکا در مذاکرات وین

اظهار نظر مقامات آمریکایی در شرایط فعلی ، ضمن ان که مبین ادامه دار بودن گفتگوهایی است که از چند ماه قبل در وین آغاز شد از باقی ماندن موضوعات حل نشده و تلاش غرب برای استفاده از ابزارهای فرا مذاکراتی برای امتیازگیری خبر می دهد.

نورنیوز- گروه سیاست: ند پرایس سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در گفتگو با خبرنگاران اعلام کرد: آماده بازگشت به توافق هسته ای به شکلی متقابل هستیم.

وی از انتطار آمریکا برای دریافت پاسخ سازنده از ایران سخن گفت و خاطرنشان کرد: نمی‌خواهیم تاریخی را برای بازگشت ایران به توافق هسته‌ای مشخص کنیم.

سخنان پرایس در درحالی مطرح می‌شود که آمریکا در گذشته با تعیین ضرب‌الاجل‌های یک‌طرفه و انتشار اخبار غیرواقعی برای تهدیدآمیز جلوه دادن پیشرفت‌های هسته‌ای ایران، تلاش می‌کرد با تحت فشار قرار دادن فضای روانی مذاکرات، مسیر گفتگوها را به سمت اخذ امتیازات یک‌جانبه هدایت کند.

وی بدون توضیح در مورد علت استنکاف آمریکا از اخذ تصمیم سیاسی برای خارج شدن مذاکرات از وضعیت فعلی توپ را به زمین ایران انداخت و افزود: در صورتی که تهران، تصمیم سیاسی را بگیرد، ما در وضعیتی خواهیم بود که به ما اجازه می‌دهد تا به توافق هسته‌ای دست یابیم‌.

حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه ایران نیز با اشاره به رویکرد ایران برای رسیدن به توافق خوب، قوی و پایدار با استفاده از منطق دیپلماسی گفت: مذاکرات هسته‌ای از طریق جوزپ بورل و انریکه مورا در حال انجام است. وی افزود: پیام های غیرمستقیم میان ایران و آمریکا در حال تبادل است.

آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا نیز با تایید ادامه مذاکرات از طریق تبادل پیام میان ایران و آمریکا اظهار داشت: درخواست‌های ایران در مذاکرات، فرابرجامی است.

چندی قبل با فشار غرب به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، این نهاد بین‌المللی با پذیرش تنزل یافتن در حد ابزار مذاکراتی کشورهای اروپایی اقدام به صدور قطعنامه ضدایرانی با ماهیت کاملا سیاسی کرد.

رافائل گروسی، مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی چند روز پس از صدور قطعنامه سیاسی آژانس علیه ایران که بر مبنای گزارش جهت دار او انجام شد در مصاحبه ای اعلام کرد: هیچگونه اطلاعاتی وجود ندارد که نشان دهد ایران سلاح هسته‌ای داشته یا آنکه برنامه‌ای برای ساخت سلاح هسته‌ای دارد و این موضوع بسیار مهمی است.

اظهار نظر مقامات آمریکایی در شرایط فعلی ، ضمن آن که مبین ادامه‌دار بودن گفتگوهایی است که از چند ماه قبل در وین آغاز شد از باقی ماندن موضوعات حل نشده خبر می دهد.

در این میان اظهار نظر اخیر گروسی مبنی بر فقدان وجود اطلاعات در مورد احتمال انحراف برنامه هسته‌ای ایران به سمت اهداف نظامی نشان می‌دهد که غرب در تلاش است با فرار از پذیرش مسئولیت‌های خود به بهانه واهی فرابرجامی بودن درخواست‌های ایران از ابزارهای فرا مذاکراتی چون اقدامات سیاسی آژانس برای افزایش فشار به ایران استفاده کند.

رفتارهای سینوسی غرب در مذاکراتی که به نتیجه رسیدن آن نیازمند پذیرش مسئولیت‌هایی است که در گفتگوهای برجام پیرامون آن توافق شده و ابهامی ندارد، ضمن آن که از تداوم رویکردهای زیاده خواهانه غرب خبر می‌دهد نشان دهنده متزلزل بودن اراده آمریکا و اروپا برای دستیابی به روش‌های سازنده به منظور عبور از وضعیت کنونی و رسیدن به توافق قوی و قابل اتکا است.


نورنیوز
نظرات

نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

نظر شما

X
آگهی تبلیغاتی