شناسه خبر : 98165
تاریخ انتشار : 1401/03/25 12:10
استعفای طرفداران صدر در تداوم مقاومتی بودن پارلمان عراق تاثیری ندارد

استعفای طرفداران صدر در تداوم مقاومتی بودن پارلمان عراق تاثیری ندارد

یک کارشناس مسائل منطقه با بیان این که پارلمان عراق یک پارلمان مقاومتی است که استعفای طرفداران مقتدا صدر در تداوم مقاومتی بودن آن تاثیری نخواهد گذاشت، گفت: البته هیچ جریان ملی واقعی و دوستدار استقلال و توسعه عراق از کنار رفتن جریان صدر خوشحال نیست بلکه تلاش می کند آقای مقتدا صدر و جریان منتسب به او در همه فرآیندهای سیاسی حال و آینده عراق نقش قابل توجه و متناسب با وزن خود داشته باشند.

نورنیوزـگروه بین الملل: سید رضا صدر الحسینی در ارزیابی خود از استعفای جریان صدر از پارلمان عراق گفت: تحولات به وجود آمده در  عراق را باید از ۹ ماه قبل مورد بررسی قرار دهیم و به نقطه قابل قبول از شرایط دقیق این کشور برسیم، دخالت کشورهای متعدد به ویژه آمریکا، انگلیس، عربستان و امارات به یک بن بستی منتهی شد که رسانه های منتسب به غرب و عربستان به دنبال آن بودند و می‌خواستند فضای سیاسی عراق را به بن بست بکشانند.  

وی تصریح کرد: در این مدت مردم و تحولات عراق نشان داد، بن بستی در فرآیند انتخاب رئیس جمهور و دولت نیست، بلکه این القای رسانه های منتسب به کشورهای خارجی بود که می خواست این مساله را تبیین کند، اما آقای حلبوسی رئیس پارلمان عراق بیان کرد علی‌رغم میل آن رسانه ها بیان کرد که عراق در بن بست قرار نخواهد گرفت و در طول ۹ ماه  گذشته نیز کشور عراق در بن بست سیاسی نبود. 

این کارشناس مسائل منطقه همچنین بیان کرد: باید بدانیم پارلمان عراق علی رغم هزینه های تبلیغات مادی رسانه های کشور مذکور یک پارلمان مقاومت بود که می توان نماد اصلی این کار را تصویب قاطعانه قانون جرم انگاری رابطه با رژیم صهیونیستی دانست، بر این اساس پارلمان عراق یک پارلمان مقاومتی است که استعفای طرفداران مقتدا صدر در تداوم مقاومتی بودن آن تاثیری نخواهد گذاشت.  

صدرالحسینی افزود: در شرایط فعلی اتفاقی که رخ می دهد این  است که براساس قانون عراق کسانی که حداکثر آرا را بعد از این نمایندگان مستعفی در  حوزه های انتخاباتی آورده اند، به جای این نمایندگان به پارلمان می روند، در واقع تعدادی از این افراد کسانی بودند که با دخالت عوامل اختلال زا در فرآیند انتخابات عقب نگه داشته شده و نتوانستند وارد پارلمان شوند اما این کاری که طرفداران مقتدا صدر انجام دادند،  آن افراد را به صندلی پارلمان رساند. 

وی خاطرنشان کرد: بر همین اساس  پارلمان عراق در فرآیند انتخابات رئیس جمهور و  همچنین نخست وزیر سرعت بیشتری خواهد یافت و قطعا چارچوب هماهنگی جریان مقاومت دست برتر را در اتمسفر سیاسی این کشور خواهد داشت. ضمن این که این موضوع باعث انسجام بیشتر و تسریع در انتخاب رئیس جمهور و نخست وزیر می شود.

این کارشناس مسائل منطقه در ادامه اظهار داشت: در کشورهای پارلمانتاریستی؛ مهم نخست وزیری است که از پارلمان رأی می گیرد و در واقع موضوعی به نام پارلمان در فرآیندهای منطقه ای دخل و تصرف یا دخالت و  تاثیر مستقیمی ندارد. بنابراین با توجه به این که پارلمان عراق مقاومتی تر خواهد شد و اختلافات در آن کمتر می شود انتخاب تسریع شده و می تواند در نقش آفرینی منطقه ای عراق با دست برتر  عمل کند. 

صدرالحسینی همچنین گفت: همه جریانات و شخصیت های سیاسی ملی عراق علاقه وافری دارند که شخص مقتدا صدر و جریان منتسب به او نقش آفرینی ویژه خود را برای تداوم استقلال و مقابله با تجاوزات آمریکایی در فرآیند انتخاب رئیس جمهور ، نخست وزیر و اعضای هیات دولت بازی کنند. در واقع هیچ جریان ملی واقعی و دوستدار استقلال و توسعه عراق از کنار رفتن جریان صدر خوشحال نیست بلکه تلاش می کند آقای مقتدا صدر و جریان منتسب به او در همه فرآیندهای سیاسی حال و آینده عراق نقش قابل توجه و متناسب با وزن خود داشته باشند. 


ایسنا
نظرات

نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

نظر شما

X
آگهی تبلیغاتی