شناسه خبر : 98061
تاریخ انتشار : 1401/03/22 22:56
حمل سلاح در آمریکا؛ آزادی یا معامله با خون مردم

نورنیوز بررسی کرد؛

حمل سلاح در آمریکا؛ آزادی یا معامله با خون مردم

اگرچه سلاح یکی از نمادهای جامعه آمریکا یا به تعبیر فیلم‌های وسترن‌، ابزار قدرت‌نمایی در غرب وحشی است اما، اکنون به‌دلیل توسعه نگران‌کننده ناامنی ناشی از حمل سلاح در آمریکا، مردم این کشور با راهپیمایی‌های ده‌ها هزار نفری خواستار ضابطه‌مند شدن حمل و استفاده از سلاح گرم شده‌اند.

نورنیوزـگروه بین‌الملل: ده‌ها هزار نفر از مردم آمریکا با برپایی تظاهرات گسترده، خواستار قانونی برای محدود شدن حمل و استفاده از سلاح گرم شدند. این جنبش که "برای زندگی‌مان راهپیمایی می‌کنیم" نام گرفته است توسط بازماندگان قتل عام سال ۲۰۱۸ در دبیرستانی واقع در فلوریدا تأسیس شد.

طبق آمارهای پایگاه «آرشیو خشونت‌های مسلحانه» در سال جاری میلادی تا به حال ۲۴۰ تیراندازی در آمریکا رخ داده است. در سال ۲۰۲۱ نیز نزدیک به ۷۰۰ مورد تیراندازی گزارش شده‌است. بر اساس گزارش مرکز تحقیقات کنگره، آمریکایی‌ها صاحب ۴۸ درصد سلاح‌های غیرنظامی موجود در سراسر دنیا هستند. یک سازمان سوئیسی فعال در امور مربوط به مالکیت اسلحه در گزارشی عنوان کرده است در ایالات متحده آمریکا به ازای هر ۱۰۰ آمریکایی ۱۲۰ تفنگ وجود دارد.

به نوشته ای‌بی‌سی نیوز، برگزارکنندگان تظاهرات‌های سراسر آمریکا می‌گویند این تجمعات مخصوصاً در واشنگتن، پیامی ساده برای سران سیاسی این کشور دارد؛ «انفعال شما، آمریکایی‌ها را به کشتن می‌دهد».

اگرچه سلاح یکی از نمادهای جامعه آمریکا یا به تعبیر فیلم های وسترن‌، ابزار قدرت‌نمایی در غرب وحشی است اما اکنون به‌دلیل توسعه نگران‌کننده ناامنی ناشی از حمل سلاح در آمریکا، مردم این کشور با راهپیمایی‌های ده‌ها هزار نفری خواستار ضابطه‌مند شدن حمل و استفاده از سلاح گرم شده‌اند.

چندی پیش گروهی از سناتورهای کنگره آمریکا از طرحی به نام «پرچم قرمز» خبر دادند که به مقام‌های محلی اجازه می‌دهد افرادی که مطابق تشخیص‌های قانونی "خطری برای دیگران" محسوب می‌شوند را از خرید و مالکیت سلاح گرم منع کند. این طرح در حالی مطرح شد که وجود میلیون‌ها سلاح در دست مردم عملا چنین طرحی را به اقدامی بی اثر در مقابله با کشتارهای افسارگسیخته در آمریکا مبدل ساخته است.

هر چند دولتمردان آمریکا به این امر رسیده‌اند که آزادی بی‌ضابطه حمل سلاح، عملا آمریکا را به میدان جنگ بدل کرده اما، در عمل به دلیل وابستگی شدید آنها به کارتل‌های اسلحه سازی عملا گامی برای توقف این رویه بر نمی‌دارند.

دولتمردان آمریکا قدرت را از لابی اسلحه می‌خواهند چنانکه ترامپ در نشست سالانه لابی انجمن ملی سلاح (NRA) در شهر هیوستون ایالت تگزاس،تلاش برای تغییر قوانین اسلحه را «مضحک و مسخره» عنوان کرد و نسخه مسلح کردن معلم‌ها را تجویز نمود.

نکته قابل توجه در این میان آن است که انتقادهایی که این روزها از سوی سیاسیون درباره قوانین حمل سلاح می‌شود نه در چارچوب اجرای مطالبات مردمی بلکه در قالب رقابت و تنش‌ها میان جمهوری‌خواهان و دموکرات‌ها در آستانه انتخابات میان دوره‌ای کنگره است. دموکرات‌ها مدعی‌اند جمهوری‌خواهان عامل تصویب نشدن قوانین ضد آزادی حمل سلاح در کنگره هستند و جمهوری‌خواهان نیز بی‌کفایتی امنیتی دولت دموکرات را عامل کشتارهای اخیر دانسته‌اند.

دولتمردان و قانون‌گذاران آمریکایی به رغم آگاهی از پیامدهای خونین آزادی حمل سلاح در این کشور که امروز به یک فاجعه مبدل شده، برای کسب و حفظ قدرت همچنان زیر پرچم لابی‌های اسلحه سازی حضور داشته و از اجرای مطالبه مردم برای تغییر قوانین حمل سلاح خودداری می‌کنند. سرسپردگی دولتمردان به لابی‌های اسلحه و استمرار آزادی حمل سلاح سالانه جان هزاران انسان بی‌گناه را می‌گیرد و دولتمردان آمریکا نیز صرفاً به ابراز تاسف بسنده می‌کنند.

نکته قابل توجه در این میان تقلای برخی رسانه‌های معاند فارسی زبان است که با انتشار همزمان اعتراض های مردم آمریکا با آنچه تیراندازی مامور گشت ارشاد به یک شهروند در تهران می‌نامند تلاش می کنند وضعیت ایران و آمریکا را در این موضوع مشابه هم نشان دهند.

این در حالی است که اعتراض مردم آمریکا نه به بودن سلاح در دستان نیروهای نظامی و انتظامی بلکه به وجود میلیون‌ها سلاح در دست مردم و آزادی بی حد و مرز خرید و فروش سلاح در خیابان‌های آمریکاست که نتیجه ان قربانی شدن هزاران نفر انسان بی گناه است.


نورنیوز
اخبار مرتبط




نظرات

نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

نظر شما

X
آگهی تبلیغاتی