شناسه خبر : 98051
تاریخ انتشار : 1401/03/22 19:35
وقتی کاسه صبر آمریکایی‌ها از کشتار روزمره لبریز می‌شود

اپیدمی خشونت سلاح در ایالات‌متحده؛

وقتی کاسه صبر آمریکایی‌ها از کشتار روزمره لبریز می‌شود

اسلحه عامل اصلی مرگ‌ومیر در میان کودکان و نوجوانان آمریکایی است و از هر 10 نفری که به ضرب گلوله کشته می‌شوند، یک نفر زیر 19 سال سن دارد.

نورنیوز -سایر رسانه‌ها: در یکی از جدیدترین تحولات مربوط به خشونت سلاح در آمریکا آمده است که مقامات پلیس فلوریدا از دستگیری یک دانش‌آموز کلاس پنجمی در فلوریدا خبر داده‌اند که گفته‌شده است در یک پیام متنی دانش آموزان را تهدید به تیراندازی جمعی کرده بود. این جدیدترین خبر از تهدید به تیراندازی در مدارس آمریکاست؛ آن‌هم تهدید به کشتن و تیراندازی از سوی یک کودک ۱۰ ساله.

خشونت در مدارس آمریکا به‌خصوص با اسلحه و تهدید به کشتار دسته‌جمعی مهم‌ترین دغدغه خانواده‌هایی است که فرزندان محصل دارند. این نگرانی در خانواده‌های سیاه‌پوست و فقیرتر پررنگ‌تر است.

در شبکه‌های اجتماعی، به‌خصوص توئیتر، ویدئوی‌های زیادی بازنشر می‌شود که نشان می‌دهد دانش‌آموزان از طرف دانش‌آموزان بزرگ‌تر یا قوی‌تر از خود در مدارس، مورد زورگویی و قلدری قرار می‌گیرند و در مواردی تهدید به کشتن می‌شوند.

در همین حال، قانون حمل اسلحه در آمریکا و ورود آن به مدارس در کنار خشونت و قلدری در مدارس آمریکا، تهدید مهمی علیه دانش‌آموزان شده است، به‌گونه‌ای که «جو بایدن»، رئیس‌جمهور آمریکا از لزوم اعمال محدودیت‌های جدید در مورد سلاح گرم گفته بود. اسلحه عامل اصلی مرگ‌ومیر در میان کودکان و نوجوانان آمریکایی است و از هر ۱۰ نفری که به ضرب گلوله کشته می‌شوند، یک نفر زیر ۱۹ سال سن دارد.

طبق آمار، هر روز ۱۲ کودک در اثر خشونت با اسلحه در آمریکا جان خود را از دست می‌دهند و ۳۲ نفر مورد اصابت گلوله قرارگرفته و مجروح می‌شوند. به معنای دیگر، تعداد کسانی که به دلیل تیراندازی کشته می‌شوند، ۵ برابر کودکان و نوجوانانی است که در اثر غرق شدن جان خود را از دست می‌دهند.

از سال ۱۹۷۰ تاکنون ۲۰۳۲ مورد تیراندازی در مدارس آمریکایی رخ‌داده که این آمار رو به افزایش است. از سال ۲۰۱۲ و پس از تیراندازی مدرسه ابتدایی سندی هوک، ۹۴۸ تیراندازی در آمریکا ثبت‌شده است. در حال حاضر، آمار تیراندازی در آمریکا به دوران قبل از کرونا بازگشته و تعداد آن رو به افزایش است. البته مقامات آمریکایی هنوز هم در برابر ممنوعیت حمل اسلحه مقاومت کرده و معتقدند با شناسایی نشانه‌های خشونت، می‌توان از وقوع بحران جلوگیری کرد. اما سؤال اینجاست که چرا تیراندازی به مدارس کشیده شد؟

به‌طورکلی، در اپیدمی خشونت در مدارس آمریکا و تهدید به کشتن با اسلحه، چندین عامل دخیل است؛

حمل و نگهداری اسلحه

تعداد بسیاری از این دانش‌آموزانی که مرتکب اعمال خشونت‌آمیز می‌شوند، در خانواده‌هایی زندگی می‌کنند که خشونت در روابط افراد حاکم است و همچنین در آن خانه‌ها اسلحه نگه‌داشته می‌شود. طبق آمار، تخمین زده می‌شود که ۴.۶ میلیون کودک آمریکایی در خانه‌ای زندگی می‌کنند که حداقل یک اسلحه فعال در آن خانه وجود دارد. در همین حال، ۶۸ درصد (برخی از آمارها آن را ۸۵ درصد اعلام کرده‌اند) از خشونت‌های مرتبط با اسلحه در مدارس، توسط سلاح‌هایی اتفاق افتاده که دانش‌آموز آن را از خانه خود برداشته یا از دوستی قرض گرفته است.

بی‌توجهی والدین از نگهداری ایمن از اسلحه در خانه‌ها

معمولاً نگهداری از این سلاح‌ها با بی‌دقتی همراه بوده و عدم توجه به آن، منجر به تیراندازی در مدارس، خودکشی کودکان، مرگ اعضای خانواده ازجمله کودکان و نوزادان شده است. در این میان، نیمی از والدین به‌اشتباه باور دارند که کودکانشان نمی‌دانند اسلحه کجا نگهداری می‌شود.

همراهی یا سکوت سایرین در صورت مشاهده پیام‌های تهدیدآمیز یا آگاهی از بروز حادثه

علاوه بر حمل و نگهداری اسلحه و بی‌توجهی والدین به نگهداری ایمن از اسلحه، امر دیگری که در بروز خشونت در مدارس مؤثر بوده، سکوت اطرافیان است. از هر ۵ حمله صورت گرفته، ۴ حمله با اطلاع شخص دومی رخ‌داده است که آن شخص باوجود اینکه نقشی در حمله نداشت، از افشای آن خودداری کرده است. امر نگران‌کننده این است که اکثریت این حمله‌ها با برنامه‌ریزی صورت گرفته است؛ در یک مطالعه جامع تیراندازی در مدرسه، سرویس مخفی و وزارت آموزش دریافتند که ۹۳ درصد تیراندازان مدرسه، از قبل، حمله را برنامه‌ریزی کرده بودند و تقریباً همه تیراندازان مدارس پیام‌ها یا تصاویر تهدیدآمیز یا نگران‌کننده را به اشتراک گذاشته بودند.

فقیران و غیر سفیدپوستان، قربانیان اصلی خشونت

کودکان و بزرگ‌سالانی که در شرایط نامتناسب و پرخطری قرار دارند، با خطر بیشتری برای قربانی شدن با خشونت اسلحه روبرو هستند. این در حالی است که علیرغم عوامل اقتصادی، جنسیت، نژاد، شرایط سلامت روان، همه حق دارند در کلاس‌های درس و اجتماع خود ایمن باشند. به‌طورکلی؛

  • کودکانی که در فقر زندگی می‌کنند، بیشتر از همسالان مرفه‌تر خود به دلیل خشونت با اسلحه جان خود را از دست می‌دهند.
  • با وجود اینکه سیاه‌پوستان ۱۶.۶ درصد از جمعیت مدارس را تشکیل می‌دهند، اما دو برابر همسالان خود قربانی خشونت با اسلحه شدند.
  • ۹۰ درصد از نوجوانانی که در قرار ملاقات، مورد خشونت قرارگرفته و کشته شدند، دختر بوده‌اند.
  • میانگین سنی تیراندازان مدرسه ۱۶ سال بوده است.

این در حالی است که افزایش تعداد حوادث تیراندازی‌های کور در آمریکا و بیشتر شدن شمار تلفات خشونت با سلاح گرم در سایه بی‌اعتنایی مقامات کاخ سفید و فشارهای لابی تولیدکنندگان تسلیحات، صدای مردم این کشور را نیز درآورد.

هزاران نفر از مردم واشنگتن و دیگر شهرهای آمریکا بامداد یکشنبه (به‌وقت ایران) با برپایی تظاهرات گسترده، از سیاستمداران آمریکایی خواستند قانونی را با هدف مهار خشونت سلاح گرم، پس از کشتار ماه گذشته در یک مدرسه ابتدایی در تگزاس، تصویب کنند.

شبکه «اِی‌بی‌سی نیوز» گزارش داد: «جنبش موسوم به "برای زندگی‌مان راهپیمایی می‌کنیم"، که توسط دانش آموزان بازماندگان قتل‌عام سال ۲۰۱۸ در دبیرستان فلوریدا تأسیس شد، خبر داده که بیش از ۴۵۰ تجمع را در سراسر ایالت متحده ازجمله در نیویورک، لس‌آنجلس و شیکاگو برنامه‌ریزی کرده است». برگزارکنندگان تظاهرات‌های سراسر آمریکا می‌گویند این تجمعات مخصوصاً در واشنگتن، پیامی ساده برای سران سیاسی این کشور دارد، و آن پیام این است که «انفعال شما، آمریکایی‌ها را به کشتن می‌دهد».

طبق آمارهای پایگاه «آرشیو خشونت‌های مسلحانه» در سال جاری میلادی تابه‌حال ۲۴۰ تیراندازی کور در آمریکا رخ‌داده است. شمار تیراندازی‌های کور در آمریکا طی سال‌های گذشته رو به افزایش بوده است. در سال ۲۰۲۱، نزدیک به ۷۰۰ مورد تیراندازی به وقوع پیوست. این در حالی بود که در سال ۲۰۲۰ این رقم ۶۱۱ و یک سال قبل‌تر، ۴۱۷ بود.


آنا
نظرات

نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

نظر شما

X
آگهی تبلیغاتی