شناسه خبر : 98037
تاریخ انتشار : 1401/03/22 14:28
سیاست دولت بایدن در مقابل ایران کاملاً شکست خورده‌است

سیاست دولت بایدن در مقابل ایران کاملاً شکست خورده‌است

تنها گزینه پیش روی بایدن در مورد ایران، احیای برجام است و افزایش تحریم علیه تهران نه تنها به کُند شدن پیشرفت هسته‌ای این کشور کمکی نمی‌کند که به تشدید افزون‌تر این فعالیت‌ها خواهد انجامید.

نورنیوزـگروه سیاست: پایگاه تحلیلی «ریسپانسیبل استیت کرفت» در گزارشی با عنوان «سیاست دولت بایدن در مقابل ایران کاملاً شکست خورده‌است»، به اشتباه دولت بایدن در پیمودن مسیر دولت ترامپ در قبال ایران و توافق هسته‌ای اشاره و پیشنهاداتی را نیز در این زمینه ارائه کرد که در ادامه، بخش‌هایی از آن را می‌خوانیم؛

«مایک پمپئو» وزیر امور خارجه ترامپ اخیرا به دروغ، بایدن را متهم به بازگشت به سیاست‌های قدیمی کرد که باعث توانمند شدن ایران می‌شود. احتمالاً وزیر امور خارجه دولت سابق آمریکا نتوانسته با رویدادهای کنونی کنار بیاید.

بایدن در رقابت‌های انتخاباتی با هدف شکست استراتژی خاورمیانه‌ای ترامپ متعهد شد که عربستان را به دلیل قتل «جمال خاشقجی» روزنامه‌نگار منتقد سعودی مواخذه و برجامی را که ترامپ رها کرده‌بود، احیا کند.

با این حال در شرایط کنونی به دلیل تهاجم روسیه به اوکراین، مشاوران رئیس‌جمهوری آمریکا از یک سو به بایدن با هدف کاهش بهای نفت فشار می‌آورند تا کاخ سفید تعهدات خود را تغییر دهد. آنها همچنین به دلیل هراس از تبعات سیاسی ناشی از احیای توافق، اجازه می‌دهند که پنجره‌ها برای دستیابی به برجام همچنان بسته بماند.

در نتیجه تداوم رویکرد ترامپ و پمپئو از سوی تیم بایدن باعث شده‌است که ایران در آستانه دستیابی به بمب اتم قرار گیرد. (البته این ادعای این رسانه است)ایران در نبود توافق هسته‌ای به مقدار قابل‌توجهی از اورانیوم غنی‌شده ۶۰ درصدی دست یافته‌است. در صورتی که ایران تصمیم به ذخیره‌سازی اورانیوم با غنای بالاتر بگیرد، به زودی به موادی که برای ساخت سلاح‌ هسته‌ای مورد نیاز است، دست خواهد یافت.

ایران پیشتر نیز با خاموش کردن دوربین های آژانس در برخی از سایت‌های هسته‌ای به قطعنامه ضدایرانی شورای حکام این سازمان پاسخ داد. ایران و آمریکا در حالی وارد یک بحران غیرقابل اجتناب شده‌اند که شرایط می‌توانست بهتر از این باشد.

تصمیم ترامپ مبنی بر نقض عمدی توافق و کنار گذاشتن برجام شکستی آشکار بود که بایدن نیز به درستی آن را محکوم کرد. با روی کار آمدن بایدن یک دریچه پیش روی او باز شد تا از سلف خود فاصله گرفته و نشان دهد که آمریکا در انجام تعهدات خود جدی است. بایدن این پایبندی را در قبال برخی از سیاست‌های ترامپ با الحاق مجدد به پیمان اقلیمی پاریس و پایان بخشیدن به منع ورود مسلمانان به آمریکا نشان داد اما به رغم وجود فضای مناسب برای چرخش ۱۸۰ درجه‌ای به سمت ایران، وی در این زمینه تردید کرد.

تیم بایدن به جای حرکت سریع در مسیر احیای برجام در اوایل سال ۲۰۲۱، از ایران خواستند تا ابتدا به تعهدات خود عمل کند؛ تعهداتی که تهران یکسال پس از خروج ترامپ از برجام، شروع به کاستن از آنها کرد. دولت بایدن همچنین موضوع مشورت آمریکا با شرکای خود و ضرورت دستیابی به توافق «طولانی‌تر و قوی‌تر» را مطرح کرد.

اگرچه بایدن از نظر تئوری می‌تواند با یک امتیاز نمادین، شکست خود را به یک پیروزی دیپلماتیک تغییر داده و مذاکرات را از بُن بست خارج کند اما از انجام آن خودداری کرده‌است. بایدن تحت هیچ شرایطی حاضر نیست که نام سپاه را از ذیل گروه‌های تروریستی مدنظر خود حذف کند؛ ترفندی که از سوی ترامپ برای تضعیف دیپلماسی تیم بایدن برنامه‌ریزی شده‌بود.

شوربختانه تنها گزینه پیش روی بایدن در مورد ایران، احیای برجام است و افزایش تحریم و تنگنا علیه ایران نه تنها به کُند شدن پیشرفت هسته‌ای تهران کمکی نمی‌کند که به تشدید افزون‌تر آن خواهد انجامید. صدور قطعنامه علیه ایران در شورای حکام آژانس نیز در بهترین حالت واکنش تهران را به همراه دارد و در بدترین حالت نتیجه‌ای عکس و منفی خواهد داشت.


مهر
نظرات

نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

نظر شما

X
آگهی تبلیغاتی