شناسه خبر : 97969
تاریخ انتشار : 1401/03/20 19:07
پکن: اگر تایوان اعلام استقلال کند برای آغاز جنگ تردید نمی‌کنیم

پکن: اگر تایوان اعلام استقلال کند برای آغاز جنگ تردید نمی‌کنیم

وزیر دفاع چین امروز در اولین گفتگوی رو در رو با همتای آمریکایی خود که پرتنش بوده، هشدار داد اگر تایوان اعلام استقلال کند، پکن در آغاز جنگ تردید نخواهد کرد.

نورنیوز -گروه بین‌الملل: به گفته مقامات، وزیر دفاع چین امروز جمعه (دهم ژوئن) در اولین گفتگوی رو در رو با همتای آمریکایی خود که پرتنش بوده، هشدار داد اگر تایوان اعلام استقلال کند، پکن در آغاز جنگ تردید نخواهد کرد.

به گزارش «العربیه»، وو کیان، سخنگوی وزارت دفاع چین گفت که وی فنگه، وزیر دفاع این کشور در دیدار با لوید آستین، همتای آمریکایی خود گفت: اگر کسی جرأت کند تایوان را از چین جدا کند، ارتش چین قطعاً در آغاز یک جنگ بدون توجه به هزینه آن تردید نخواهد کرد.

طبق اعلام وزارت دفاع چین، وزیر این کشور همچنین قول داد که پکن هر گونه توطئه «استقلال تایوان» را درهم شکسته و قاطعانه از اتحاد سرزمین مادری حمایت خواهد کرد. این وزارتخانه افزود: او تاکید کرد که تایوان، تایوانِ چین است... استفاده از تایوان برای مهار چین هرگز پیروز نخواهد شد.

وزارت دفاع ایالات متحده هم اعلام کرد که آستین در جریان مذاکرات در سنگاپور به همتای چینی خود گفت که پکن باید «از اقدامات بی‌ثبات کننده بیشتر در قبال تایوان خودداری کند».

پکن، تایوان را بخشی از سرزمین چین می‌داند و تحرکات آمریکا و فروش سلاح به تایوان را نقض حاکمیت خود و مغایر با سیاست «چین واحد» ارزیابی می‌کند. اخیراََ دولت آمریکا لایحه صدها میلیارد دلاری بودجه نظامی آمریکا را امضا کرد که بخش چشمگیری از آن به مقابله با چین و حمایت از تایوان تخصیص داده شده است.

تلویزیون دولتی چین پیش‌تر اعلام کرد که وزیر دفاع این کشور و وزیر دفاع ایالات متحده آمریکا امروز جمعه در حاشیه نشست امنیتی «شانگری لا» در سنگاپور دیدار و رایزنی می‌کنند. بر اساس این گزارش، این اولین دیدار لوید آستین رئیس پنتاگون با وزیر دفاع چین از زمان روی کار آمدن جو بایدن رئیس‌جمهور آمریکاست. 

روابط میان واشنگتن و پکن طی سال‌های اخیر بر سر مسائلی مانند تایوان، حضور نظامی آمریکا در این تنگه و حمایت‌های نظامی این کشور از تایپه، ادعاهای ارضی در دریای چین جنوبی و مسائل دوجانبه دیگر به شدت تنش آمیز بوده است. همچنین آمریکا چین را به حمایت‌های تاکتیکی و اقتصادی از روسیه در جنگ علیه اوکراین متهم کرده است. 

چین از آغاز جنگ همواره خواستار پایان آن و حل و فصل اختلافات روسیه و اوکراین از طریق مذاکره و دیپلماسی است و با ارسال تسلیحات کشورهای غربی به اوکراین کاملا مخالفت کرده است. پکن ارسال تسلیحات به کی‌یف را از عوامل تشدید تنش‌ها می‌‌داند.


العربیه
اخبار مرتبط





نظرات

نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

نظر شما

X
آگهی تبلیغاتی