شناسه خبر : 97834
تاریخ انتشار : 1401/03/17 17:35
سکونت 37 درصد جمعیت تهران در بافت فرسوده

سکونت 37 درصد جمعیت تهران در بافت فرسوده

معاون شهرسازی شهرداری تهران اعلام کرد که 37 درصد از جمعیت تهران در بافت فرسوده هستند و باید بهسازی و نوسازی بافت فرسوده را در دستور کار قرار داد.

نورنیوز-گروه جامعه: حمیدرضا صارمی صبح امروز با حضور در صحن علنی شورای شهر تهران گزارشی در خصوص نوسازی بافت فرسوده ارائه کرد و گفت: براساس پیشنهادات و تذکرات اعضای شورای شهر بررسی در خصوص نوسازی بافت‌های فرسوده و ناکارآمد در شهر تهران انجام شده است و بر همین اساس ۲۵۰ میلیارد تومان اوراق مشارکت برای محله نفرآباد در راستای اجرای ۱۵ پروژه زیرساختی و تحرک توسعه تا پایان خرداد اختصاص داده می‌شود که بخشی از این پروژه‌های آموزشی، عمومی و فرهنگی تا پایان سال آغاز خواهد شد.

وی با بیان اینکه برای ۲۵۰۰ هکتار از اراضی ناکارآمد طرح تهیه شده است، افزود: این در حالی است که طرح ۷۵۰ هکتار از کوره‌پزخانه‌ها تصویب شده و با توجه به بازنگری ضوابط طرح تفصیلی در خصوص مشوق‌های مسکن نیز مجوزهای ساخت ۵۰۰۰ پروانه در بافت فرسوده در مرحله نهایی است و به زودی صادر خواهد شد.

معاون شهردار تهران با بیان اینکه ما از استقرار خوشه‌های دانش‌بنیان در تهران استقبال می‌کنیم، گفت: اختصاص وام ۶۰۰ میلیون تومانی برای بافت اطراف حرم عبدالعظیم حسنی (ع) در حال پیگیری است.

صارمی با تأکید بر اینکه توجه به بافت فرسوده در دوره ششم عمیق‌تر شده است، اظهار کرد: رویکرد این دوره نوسازی و بازآفرینی است اما بهسازی نیز در دستور کار قرار دارد چرا که ۳۷ درصد از جمعیت شهر تهران در بافت فرسوده ساکن هستند و امیدواریم بخش زیادی از این بافت نوسازی شود.

وی با بیان اینکه ۳۲۸۰ هکتار بافت فرسوده در سال ۸۵ مصوب شد که در سال ۹۹ این عدد به ۴۴۲۰ هکتار یعنی معادل ۷ درصد از مساحت تهران رسید، ادامه داد: این در حالی است که شورای شهر باید بسته‌های تشویقی بهتری را طراحی کند تا تحرک بیشتری برای ساخت و ساز در بافت فرسوده ایجاد شود.

صارمی با بیان اینکه حجم زیادی از واحدهای مسکونی کمتر از ۵۰ متر در محدوده جنوب انقلاب قرار گرفته است، گفت:‌ اعتبار نوسازی ۱۰ درصد از بافت فرسوده در طول سال ۴۴ هزار میلیارد تومان است که از این میزان ۲۰ هزار میلیارد تومان به بهبود کیفیت خدمات عمومی اختصاص دارد.

معاون شهردار تهران بیان کرد: وام ۶۰۰ میلیون تومانی تنها برای بافت فرسوده در نظر گرفته شده و امیدواریم بتوانیم با پیگیری‌هایی این تسهیلات را برای بافت ناپایدار نیز اختصاص دهیم و انتظار داریم شورا در بافت فرسوده به شهرداری تهران بیش از گذشته کمک کند.

وی با بیان اینکه بیش از ۳۰۰۰ پروانه در بافت فرسوده در حال صادر شدن است، گفت: تصمیم گیری درباره بافت فرسوده بسیار مهم است چرا که عمدتا مردم در این مناطق توان پرداخت تسهیلات را ندارند باید در این مورد فکری شود و باید مصوباتی داشته باشیم تا اگر حقوق مردم در اطراف پروژه‌ای ضایع شد آن را جبران کنیم.

معاون شهرسازی شهرداری تهران با بیان اینکه ما تضمین می‌دهیم که صددرصد تعداد پروانه‌هایی که در بافت فرسوده تا سال ۱۴۰۵ پیش‌بینی شده را محقق کنیم، تصریح کرد: برنامه نوسازی پلاک‌ها تا سال ۱۴۰۵ مشخص شده است و بر این اساس ۵۲۳۵ پروانه امسال صادر خواهد شد که ۳۰۰ درصد پیشرفت نسبت به سال قبل خواهیم داشت و براساس برنامه تا سال ۱۴۰۵ میزان صدور پروانه به بیش از ۱۳ هزار مورد می‌رسد.

وی با اشاره به مشکلات نوسازی در بافت فرسوده گفت:‌ در خصوص بهسازی و نوسازی بافت فرسوده دستگاه‌های متولی، بازآفرینی را جدی نمی‌گیرند و این در حالی است که نباید اجازه دهیم اتفاقی مثل متروپل در محدوده کوچکی رخ دهد و حالا که فرصت پیشگیری و پیش‌بینی بوجود آمده باید دستگاه‌های مسئول کمک کنند.

صارمی در مورد تراکم جمعیت در نقاط مختلف شهر تهران با بیان اینکه ۱۳۱ نفر در هکتار زندگی می‌کنند و در بافت فرسوده ۳۹۱ نفر در هکتار هستند، گفت: سرانه خدماتی در بافت فرسوده ۷ مترمربع و در کل تهران ۳۰ مترمربع است و ما براساس چشم‌اندازی که شورا تعیین کرده محله‌محوری، تأمین مسکن استطاعت‌پذیر و همکاری و مشارکت با دیگر بخش‌ها را به عنوان راهبرد خود قرار می‌دهیم.

صارمی افزود: ۴۶۲ هزار مسکن نوساز در بافت فرسوده ایجاد شده و علاوه بر این طراحی پروژه‌های مختلف را نیز در دستور کار داریم.


ایسنا
نظرات

نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

نظر شما

X
آگهی تبلیغاتی