شناسه خبر : 97798
تاریخ انتشار : 1401/03/16 19:19
جشن هفتاد سالگی سلطنت ملکه و اوج‌گیری اعتراضات

نورنیوز بررسی کرد؛

جشن هفتاد سالگی سلطنت ملکه و اوج‌گیری اعتراضات

بسیاری از شهروندان انگلیسی عقیده دارند هزینه‌های گزاف برای جشن‌ها و رسومات سلطنتی این کشور هیچ توجیهی ندارد و باید درباره این ساختار پرهزینه تجدیدنظر شود.

نورنیوز ـ گروه بین‌الملل: انگلیس از جمله کشورهایی است که همچنان در قالب پادشاهی اداره شده و در حالی که ملکه به عنوان مقامی تشریفاتی معرفی می‌شود اما عملا با مجموعه گسترده‌ای از اختیارات و برخورداری از بودجه عمومی تصمیم‌گیر اصلی در این کشور است.

در روزهای اخیر جشن‌های هفتادمین سالگرد حاکمیت ملکه الیزابت که با عنوان «جوبیلی پلاتینیوم» شناخته می‌شود برگزار شد. در این نمایش خیابانی بیش از ۱۰ هزار نفر از جمله نیروهای ارتش، بازیگران، هنرمندان و کارکنان دولتی شرکت داشتند.

بر اساس آمارهای رسمی، برگزاری این مراسم هزینه‌ای بالغ بر ۳۱ میلیون پوند بر مالیات‌دهندگان این کشور تحمیل کرده است.

امسال الیزابت دوم که ۹۶ سال دارد به‌دلیل کسالت نتوانست در مراسم حضور یابد و جشن هفتادمین سالگرد سلطنت او بدون حضورش برگزار شد.

کشور انگلیس پس از اجرای برگزیت و همچنین مواجه شدن با پاندمی کرونا در شرایط اقتصادی نابسامانی به‌سر می‌برد و بسیاری از شهروندان این کشور به‌دلیل بحران اقتصادی موجود یا شغل خود را از دست داده‌اند و یا با مشکلات معیشتی جدی دست و پنجه نرم می‌کنند.

بر اساس گزارش دفتر آمار ملی انگلیس، شاخص نرخ مشتری (CPI) از ۷ درصد در ماه مارس به ۹ درصد در ماه آوریل رسید که ۲ درصد نسبت به ماه قبل از آن افزایش نشان می‌دهد. این میزان بالاترین سطح از سال ۱۹۸۲ میلادی به‌شمار می‌رود.

گرچه چندسالی است که برگزاری مراسم پرهزینه سالگرد سلطنت ملکه الیزابت دوم با اعتراضات جدی از سوی شهروندان این کشور همراه بوده لیکن امسال به‌دلیل افزایش فشارهای اقتصادی بر اقشار کم‌درآمد، مخالفت‌های مردمی با اجرای این مراسم جدی‌تر بود و حتی با ورود معترضین به مراسم رژه نطامیان این کشور نیز همراه شد.

به‌دلیل افزایش موج اعتراضات، بنگاه خبرپراکنی بی‌بی‌سی نیز برای مدیریت نرم این مخالفت‌ها در مقام انتقاد از هزینه‌های هنگفت برگزاری این مراسم برآمد. این شبکه با اذعان به اینکه جریان‌های جمهوری‌خواهِ مخالف نظام پادشاهی در حال گسترش هستند این واقعیت را مورد تاکید قرار داد که در میان جوانان ۱۸ تا ۲۴ سال صرفا ۳۱ درصد حامی استمرار نظام سلطنتی هستند و اکثریت عقیده دارند الیزابت باید آخرین پادشاه کشورشان باشد.

منتقدین سیستم سیاسی در انگلیس که به وضعیت اقتصادی نابسامان در این کشور معترض هستند می‌گویند؛ این مشکلات صرفا شامل مردم می‌شود و خاندان سلطنتی همچنان بر سرمایه‌های خود می‌افزایند.

در سال ۲۰۱۹، نشریه فوربس ثروت ملکه را ۵۰۰ میلیون دلار ارزیابی کرد و گزارش املاک سلطنتی قیمت املاک خاندان سلطنتی در سال ۲۰۲۰ را ۱۳.۴ میلیارد دلار تخمین زد.

اعتراض‌های مردمی به هزینه‌های سرسام‌آور خاندان سلطنتی برای مالیات‌دهندگان انگلیسی صرفا مربوط به جشن‌های اخیر نمی‌شود. برای مثال هزینه مراسم جشن عروسی نوه ملکه، بالغ بر ۴۶ میلیون دلار بوده که بخش زیادی از آن صرف تأمین امنیت مراسم شده بود و مورد اعتراض شهروندان قرار گرفت.

در همین حال نارضایتی‌های اخیر در انگلیس، زمینه را برای رشد بیشتر محبوبیت «جمهوری‌خواهان» فراهم کرده است. جمهوری‌خواهان انگلیس تاکنون بارها خواستار انحلال خاندان سلطنتی و ساختار سیاسی این کشور شده‌اند.

روزنامه ایندیپندنت نیز در گزارشی پیرامون این موضوع نوشت: در بریتانیای سال ۲۰۱۸، وجود خاندان سلطنتی مسئله‌ای تاریخ گذشته و از روی بدسلیقگی است. شاید اگر اموال عمومی در بریتانیا به جای آراستن کالسکه‌ها و لباس‌های جشن، برای حل بحران مسکن خرج می‌شد، افراد بی‌خانمان کمتری در این کشور بود تا نیاز باشد آنها را از خیابان‌های اطراف کاخ سلطنتی جمع‌آوری کنند.»

آنچه این روزها در انگلیس در جریان بوده نمودی از خودبرترپنداری و جاه‌طلبی خاندان سلطنتی است که مردم را به دگرگونی در ساختار سیاسی و برچیدن خاندان سلطنتی سوق داده است، چنانچه به اذعان بی‌بی‌سی بیش از ۶۵ درصد از جوانان خواهان ساقط شدن سلطنت در بریتانیا هستند.


نورنیوز
نظرات

نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

نظر شما

X
آگهی تبلیغاتی