شناسه خبر : 97575
تاریخ انتشار : 1401/03/10 11:40
قیمت 90 درصد محصولات پرفروش لوازم خانگی تنظیم شده است

قیمت 90 درصد محصولات پرفروش لوازم خانگی تنظیم شده است

معاون صنایع عمومی وزارت صنعت، معدن و تجارت با اشاره به اینکه قیمت حدود 90 درصد بازار و محصولات پرفروش لوازم خانگی تنظیم‌شده و در سطح تولیدکننده رشد نداشته‌اند، گفت: البته در سطح فروشنده‌ها ممکن است بین پنج تا 10 درصد، نوسانات بازار داشته باشیم که طبیعی است.

نورنیوز-گروه اقتصاد: محمدمهدی برادران شب گذشته با حضور در یک برنامه خبری تلویزیونی ضمن اشاره به نگرانی‌های مردم در رابطه با سطح کیفیت لوازم‌خانگی در کشور، این نگرانی مردم را تا حدودی به‌جا دانسته و اظهار کرد: سابقه‌ بسیاری از صنایع نشان می‌دهد که صنعت مدنظر به آن سطح رضایت مشتری نرسیده باشد؛ از همین روی در رویکردی که در حوزه سیاست‌گذاری، تعامل و هدایت‌گری با صنایع به‌ویژه در حوزه صنایع لوازم‌خانگی دنبال می‌شود، قرار بر حمایت از تولیدکننده‌ای شده است که تولید آن رقابتی و دارای کیفیت و مورد رضایت مردم باشد؛ در حقیقت حمایت از تولید نبایست منتج به تولید بدون کیفیت، غیررقابتی و گران شود. این موضوع را مجموعه صنایع که بدون احتساب قطعه‌سازان لوازم‌خانگی حداقل ۱۲۰ واحد فعال هستند، پذیرفته‌اند.

معاون صنایع عمومی وزارت صنعت، معدن و تجارت در پاسخ به اینکه بازار رقابتی کامل نیست و برندی خاص یا یک گروه صنعتی، یک سوم سهم بازار را در دست دارد که خود نوعی رهبری کردن بازار است، تصریح کرد: چنانچه به مقیاس تولید در سطح انبوه نرسیم، ممکن است نتوانیم رقابت کنیم یا کیفیت و خدمات پس از فروش را افزایش دهیم به همین علت ما هم از این‌که سهم تولیدکنندگان در بازار داخلی بالا باشد استقبال کرده و تلاش می‌کنیم که راه‌های بسته شدن کالای قاچاق را حداکثر کنیم؛ اما از سوی دیگر دائما در حال نظارت در قالب تعامل و گفت‌وگو هستیم و به آن‌ها گوشزد می‌کنیم که روند آن‌ها رو به رشد است یا خیر.

وی افزود: افزایش قیمتی در سال‌های گذشته صورت گرفت که معقول نبود و تولیدکننده به سمت تولید بیشتر نمی‌رفت، بلکه مسیر حرکت به سوی فروش با حداکثر سود را دنبال می‌کرد؛ لذا برای رقابتی شدن فضا تلاش شد و امکانات ویژه‌ای در اختیار تولیدکنندگان قرار گرفت که بر اساس آن در سال گذشته روند رو به رشدی در حوزه تولید داشتیم؛ هر زمان که تولید افزایش یابد، طبیعتا تبلیغات برای فروش هم بیشتر خواهد شد؛ بنابراین تولید و بازاریابی صورت گرفته، سود خوبی ایجاد خواهد کرد. تولیدکنندگان بایستی به سمت رضایت مشتری بروند.

تثبیت قیمت ۲۲۰۰ قلم محصول لوازم‌خانگی

معاون وزیر صمت با بیان اینکه در ماه‌های اخیر از تولیدکنندگان خواسته‌ایم برای بازگشت اطمینان به بازار، قیمت‌ها در حد امکان تثبیت شود، گفت: براین اساس ۲۲۰۰ قلم کالایی که اکنون می‌تواند در اختیار مردم قرار گیرد همچون قیمت‌های یخچال، یخچال‌فریزر، لباسشویی و تلویزیون به پیش از دولت سیزدهم برمی‌گردد و افزایش اندک قیمت‌ها نیز دوباره و به‌صورت داوطلبانه و تعاملی به نرخ قبل بازگردانده شده است.

برادران افزود: بعضی از افراد صحبت از رکود در بازار می‌کنند، اما این نشان‌دهنده ثبات مدیریتی است. باید مشخص شود که چه کسی می‌تواند تولید انبوه و باکیفیت داشته باشد و چه کسی می‌تواند رضایتمندی مشتری را حاصل کند، بنابراین اکنون سطح رقابت به خدمات پس از فروش رسیده و اینکه چه ضمانت‌نامه‌هایی معتبرتر است.

معاون صنایع عمومی وزارت صمت ضمن اشاره به اینکه در سال ۱۴۰۰، درمجموع ۱۶.۵ میلیون واحد انواع لوازم‌خانگی تولید شد، گفت: امسال نیز تولید ۱۷.۵ میلیون واحد لوازم‌خانگی هدف‌گذاری شده است. همچنین برای سال آینده ۱۹ میلیون دستگاه و برای سال ۱۴۰۳، تولید ۲۲ میلیون دستگاه و برای سال ۱۴۰۴، تولید ۲۴.۵ میلیون دستگاه هدف‌گذاری شده است.   امیدواریم امسال باهمتی که مردم در حمایت از صنعتگران خواهند داشت، در تولید یخچال، ماشین لباسشویی، کولرآبی، تلویزیون، لوازم‌خانگی گاز سوز و لوازم‌خانگی کوچک خودکفا شویم. در حال حاضر بسیاری از محصولات همچون کولرآبی، عمق تولید بسیار بالا و بیشتر داخلی است.

۲۰ درصد بازار لوازم‌خانگی در اختیار کالاهای خارجی/ممنوعیتی برای واردات کولرگازی وجود ندارد

برادران ضمن اشاره به بحث قاچاق اظهار کرد: در مجموع شش میلیارد دلار حجم بازار لوازم‌خانگی کشور است که اکنون ۱.۷ میلیارد دلار آن در اختیار کالای قاچاق است و این عدد قابل‌توجه است. بطور تقریبی بیش از ۲۰ درصد بازار قاچاق است که با ساماندهی این میزان قاچاق لوازم‌خانگی می‌توان ۶۰ هزار اشتغال ایجاد کرد. متأسفانه همچنان این باور غلط در بین مردم است که فکر می‌کنند هر کالای خارجی بهتر از کالای داخلی است؛ این درحالیست که حتی کالای داخلی باکیفیت بهتر و قیمت پایین‌تر را نمی‌خرند و کالای خارجی را به آن ترجیح می‌دهند.

معاون صنایع عمومی وزارت صمت یادآور شد: سال گذشته ۲.۵ میلیون دستگاه یخچال تولید شد که متناسب با نیاز کشور هم بود. در حوزه ماشین لباسشویی نیز دو میلیون دستگاه نیاز کشور برآورد شد که یک میلیون و ۶۱۳ هزار دستگاه تولید داشتیم. برای امسال نیز در نظر داریم در این زمینه به خودکفایی برسیم.

وی ادامه داد: در کولرآبی نیز مازاد تولید و صادرات وجود دارد. در کولرگازی ۶۰۰ هزار دستگاه نیاز برآوردی ما است که ۱۵۳ هزار دستگاه تولید شده است. این از مواردی است که واردات را آزاد کرده‌ایم؛ بنابراین اگر فردی قصد واردات کولرگازی را داشته باشد ممنوعیتی وجود ندارد.

برادران گفت: در حوزه لوازم‌خانگی کوچک مانند چرخ‌گوشت، آبمیوه گیری، جاروبرقی و اتو و... نیز با توجه به نیاز شش میلیون دستگاهی، پنج میلیون و ۵۰۰ هزار دستگاه به مرحله تولید رسید. ماشین ظرف‌شویی نیز جزو مواردی است که امسال به‌عنوان یک خط تولید ویژه روی آن کار خواهیم کرد؛ در این زمینه با چند تولیدکننده نیز به تفاهم رسیده‌ایم و چند افتتاح در ماه‌های آینده خواهیم داشت؛ بر این اساس نیازهای داخل در بسیاری از حوزه‌ها به خودکفایی حداکثری خواهد رسید.

معاون صنایع عمومی وزارت صمت در ادامه با بیان اینکه در حوزه تلویزیون درست است که اکنون دو میلیون دستگاه نیاز کشور است و یک میلیون و ۵۳۷ هزار دستگاه تولید شده، اما شاید ظرفیت تولید ما باید بیش از چهار میلیون دستگاه باشد. چون نتوانستیم در حوزه قاچاق موفق عمل کنیم، ارزبری زیادی در حوزه تلویزیون وجود دارد؛ چرا که ۷۰ درصد این محصول وارداتی است و کمترین عمق تولید را در تلویزیون داریم که ۳۰ درصد است.

مونتاژ ۱۰۰ درصد را کالای تولیدی نمی‌دانیم

برادران اعلام کرد: اگر کالایی باشد که عمق تولید نداشته باشد و زیر عمق تولید متوسط کشور باشد و به‌نوعی کالای مونتاژ ۱۰۰ درصد باشد، دیگر آن را کالای تولیدی نمی‌دانیم، بلکه این را نوعی واردات و کالای قاچاق می‌دانیم؛ اگر واحدی نتوانسته خود را به متوسط تولید کشور برساند، این یک نوع واردات محسوب می‌شود و اگر واردات ممنوع است یک نوع کالای قاچاق می‌شود؛ لذا تلاش ما این است که تمام حوزه‌ها به متوسط تولید کشور برسد.

این معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با اعلام اینکه توانستیم تا ۹۰ درصد، بسیاری از محصولات را داخلی سازی کنیم، گفت: ارزبری اینجا معنی پیدا می‌کند که ما ارز محدودی داریم، اگر یک مشتری بخواهد برای آنکه یک دستگاه وارد کند، کل آن را با ارز (ارز آزاد یا نیمایی) تأمین کند به این معنی است دو نفر دیگر را در استفاده از آن کالا محروم کرده است. در حقیقت کل ارز داخل کشور را به کالای خارج از کشور داده که با آن ارز ما می‌توانستیم سه محصول را در داخل کشور تولید کنیم و در اختیار سه خانواده قرار دهیم، جدا از اشتغال‌زایی داخلی اگر محدودیت ارزی ایجاد شود، دائم افزایش قرض و مشکلات عدیده خواهیم داشت و تنها یک قشر خاص می‌توانند به محصول دسترسی داشته باشند، بنابراین ناگزیر هستیم که به سمت تولید برویم و روی پای خود بایستیم.

برادران ب ابیان اینکه بسیاری از این کالاها ضمانت ندارند و تقلبی هستند گفت: در جلسه‌ای که در رابطه با کالای قاچاق داشتیم، مطرح شد که در انباری‌های داخل تهران، آرم و نشان‌های مختلف روی کالاهای مختلف زده می‌شود و همان‌جا کالا را مونتاژ و داخل جعبه روانه بازار می‌کنند.

قیمت ۹۰ درصد محصولات پرفروش تنظیم شده است

وی در رابطه با قیمت کالاهای لوازم‌خانگی و  اینکه در حال حاضر بیش از هشت ماه است که قیمت حدود ۹۰ درصد بازار و محصولات پرفروش تنظیم‌شده و در سطح تولیدکننده رشد نداشته‌اند گفت: البته در سطح فروشنده‌ها ممکن است بین پنج تا ۱۰ درصد، نوسانات بازار داشته باشیم که طبیعی است.

برادران با بیان این‌که مردم می‌توانند شکایات خود را با سامانه ۱۲۴ در میان بگذارند تا به آن‌ها رسیدگی شود گفت: برخی از کالاهایی که ضمانت‌نامه ندارند بیشتر کالاهایی هستند که به نام کالاهای تولید داخل و یا برندهای معتبر فروش می‌شود و ضمانت‌نامه را ندارند، اما اگر موردی باشد که مربوط به تولیدکننده داخلی باشد به‌طور حتم آن را پیگیری خواهیم کرد، زیرا اکنون برای تولیدکننده داخلی ما رضایت مردم اولویت اول است و راهی که در حمایت از تولید داخلی در حوزه لوازم‌خانگی شروع‌شده بدون رضایت مردم نتیجه نخواهد داد.

معاون صنایع عمومی وزارت صمت در رابطه با احتمال احتکار لوازم‌خانگی نیز اظهار کرد: مردم مطمئن باشند، یکی از بازارهایی که شفافیت در آن بالا است، بازار لوازم‌خانگی است، تمام کالاهای تولیدی کد شناسه و کد رهگیری دارند و در سامانه جامع تجارت ثبت می‌شوند و ما نیز دائم در نمای مدیریتی خود آن‌ها را رصد می‌کنیم. از هفته گذشته تاکنون ۶۰ هزار فاکتور در سامانه جامع تجارت ثبت‌شده است و به‌طور دقیق مشخص است که چه تولیدکننده‌ای به چه بنکداری و چه بنکداری به کدام فروشگاه کالا داده است.

برادران ضمن تأکید بر اینکه حجم تولید و انبارها را می‌دانیم گفت: این‌که در سطح عرضه، بعضی وقت‌ها تخفیف‌ها را بردارند و یا اقساطی کردن را محدود کنند به سلایق رقابت‌های فروش تولیدکنندگان مختلف برمی‌گردد، بازار رقابتی است و هرکسی می‌تواند سلیقه خود را اعمال کند بسیاری  از تولیدکنندگان شبکه فروش دارند و آن‌هایی هم که شبکه فروش ندارند در تمام کالاهای داخلی هم قیمت تولیدکننده و هم قیمت مصرف‌کننده درج می‌شود که این خود یک ملاک قیمت‌گذاری خواهد بود.   کسانی که قصد سوداگری در بازار را دارند سراغ کالاهای پرفروش، معتبر و شفاف نمی‌روند، بلکه به سمت کالاهایی گوشه بازار، خارجی و خاص می‌روند.

راه‌اندازی سامانه نظارت بر کیفیت خدمات پس از فروش

معاون صنایع عمومی وزارت صمت در بحث خدمات پس از فروش، ضمانت و گارانتی نیز بیان کرد: سامانه نظارت بر ضمانت‌ها را راه‌اندازی کرده‌ایم و هدفمان این است که تنها مجموعه‌های تولیدکننده خود پاسخگو نباشند، بلکه ما نیز بر ضمانت آن‌ها یک تضمینی بگذاریم. از دیگر کارکردهای این سامانه این است که ارزیابی‌ها را شفاف خواهد کرد و اگر تولید کننده‌ای در بحث خدمات پس از فروش، گارانتی و ضمانت کوتاهی کرده باشد در کارنامه آن نقطه منفی خواهد شد. سپس به همه مردم خواهیم گفت که کدام تولیدکننده رتبه‌اش در محصولی مانند یخچال یک است و کدام تولیدکننده‌ها رتبه‌های دیگر را دارند. بنابراین زمانیکه تولیدکنندگان ما متوجه شوند که در منظر عمومی رقابت می‌کنند و مردم در مورد کیفیت خدمات پس از فروش آن‌ها قضاوت می‌کنند از تبلیغات‌های کاذب به سمت رقابت سازنده در کسب حداکثر رضایت مشتری حرکت خواهند کرد.   این قول را دادیم که در شش ماه نخست امسال این کار را انجام داده و ارزیابی‌ها را منتشر کنیم تا مشخص شود رضایت مردم در چه محصولی بالاتر از بقیه بوده است.

برادران در رابطه با بحث برندهای اجاره‌ای در ایران نیز گفت: در حوزه برندها و نام و نشان‌های تجاری، تولیدکنندگان بایستی هزینه‌ای که می‌کنند منجر به یک نام و نشان محبوب شود، اما متأسفانه اینگونه نیست و بیشتر روی نام و نشان‌هایی نامأنوس که ایجاد محبوبیت نمی‌کنند، هزینه می‌شود. این موضوع از جمله ضعف‌هایی است که به این صنعت وارد شده و در این حوزه نیاز به کار است. اگر مردم از کالای داخلی حمایت کرده و نقاط ضعف آن را به ما منتقل کنند و ما بتوانیم بازار را در اختیار تولیدات داخلی گذاشته و از کالای قاچاق دوری‌کنیم به‌طور حتم کیفیت بهتر و تولید انبوه‌تر خواهد شد و مسیر طی شده را به نقاط ایده‌آل‌تری خواهیم رساند.


ایسنا
نظرات

نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

نظر شما

X
آگهی تبلیغاتی