شناسه خبر : 97295
تاریخ انتشار : 1401/03/03 18:05
دوستان منطقه‌ای ما پیام روشن ایران را به آمریکا برسانند

دوستان منطقه‌ای ما پیام روشن ایران را به آمریکا برسانند

کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: در طول دو دهه گذشته که موضوع ایران هراسی به‌شدت در دستور کار رسانه‌های منطقه‌ای و بین‌المللی وابسته به‌نظام سلطه ادامه داشت، عمان جزو کشورهایی بود که یک موضع بسیار منطقی داشت و مانع ایران هراسی در عرصه بین‌المللی شده است.

نورنیوزـگروه سیاست: با اشاره به سفر رئیس‌جمهور به عمان گفت: جهت‌گیری و نقشه راه دولت سیزدهم، بر اساس قوانین بالادستی و تأکیدات رهبر معظم انقلاب اسلامی، توسعه و تعمیق روابط با کشورهای همسایه، مسلمان، دوست و غیر معاند است.

این کارشناس مسائل غرب آسیا اضافه کرد: رئیس‌جمهور از ابتدای معرفی برنامه‌های خود، در مجلس شورای اسلامی و معرفی وزیر امور خارجه، این نقشه راه را چندین بار از جانب مقامات ارشد دولت و کسانی که دراین‌رابطه ارتباط مستقیم داشتند، بیان کردند و بر اساس این نقشه راه، حرکت آغاز شد.

وی افزود: بر اساس تأکیدات رئیس‌جمهور در حوزه اقتصادی، مشاهده می‌کنیم که سفرهای متعدد وزیر امور خارجه و وزرای مربوطه در حوزه گسترش روابط سیاسی و تعمیق روابط  اقتصادی، انجام شده است.

صدرالحسینی گفت: همین مسئله در سفرهای رئیس‌جمهور نیز دیده می‌شود و با توجه به این نکته، ایشان به قطر رفتند و امیر قطر نیز در هفته‌های اخیر در تهران حضور داشت. این ارتباطات در سطوح مختلف بین ایران و سایر کشورهای منطقه وجود داشته است.

وی با بیان اینکه عمان هم یکی از کشورهایی است که از سالیان قبل از پیروزی انقلاب اسلامی، با ایران روابط خوبی داشت، افزود: پس از پیروزی انقلاب اسلامی نیز به‌رغم اینکه عضو شورای همکاری خلیج‌فارس بود اما به‌هیچ‌عنوان به صدام کمک نکرد و موضع خود را در این‌ رابطه یک موضع منطقی و نسبت به منافع ملی همسایه بزرگ خود یعنی جمهوری اسلامی کاملا را رعایت کرد.

این کارشناس مسائل غرب آسیا اظهار کرد: پس از دفاع مقدس نیز عمان یک کشور دوست محسوب می‌شد و در حرکت‌های خصمانه آمریکایی‌ها همراهی نداشت و سعی می‌کرد شکاف بین کشورهای عربی حوزه خلیج‌فارس و ایران که بر اساس نقشه رژیم صهیونیستی و آمریکایی‌ها تلاش داشتند از جمهوری اسلامی دور شوند، پر کند.

وی گفت: در طول تقریباً دو دهه گذشته که موضوع ایران هراسی به‌شدت در دستور کار رسانه‌های منطقه‌ای و بین‌المللی وابسته به‌نظام سلطه ادامه داشت، عمان جزو کشورهایی بود که یک موضع بسیار منطقی داشت و در ارتباط با مسائل گوناگون تلاش می‌کرد که این ایران‌هراسی گسترش پیدا نکند. روابط حسنه سلطنت عمان با جمهوری اسلامی ایران در سطوح مختلف این را نشان می‌دهد.

این کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: در تحولات منطقه‌ای، هجمه تروریسم منطقه، مسئله بیداری اسلامی و موضوعات گوناگون مشاهده می‌کنیم که عمان رفتار برادرانه را در چارچوب مناسبات همسایگی به‌خوبی رعایت کرده است.

صدرالحسینی با اشاره به نقش عمان در مذاکرات هسته بین ایران و ۱+۴ و آمریکا، گفت: در قضایای پرونده هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران نیز تمام تلاش عمان بر این مسئله معطوف بود که بتواند شرایطی را فراهم کند تا منافع جمهوری اسلامی را به‌گونه‌ای که خودش تصمیم گرفته مهیا کند و دخالتی در سیاست خارجی جمهوری اسلامی در حوزه منطقه‌ای و بین‌المللی نداشت.

وی افزود: عمان مناسبات مناسب با جمهوری اسلامی را در دستور کار خودش داشت و از ظرفیت‌های خود برای گسترش روابط با جمهوری اسلامی در درجه اول، و ایجاد ارتباط جمهوری اسلامی و کشورهای حوزه خلیج فارس در درجه دوم استفاده می‌کرد و در بعضی مواقع هم بین آمریکا و جمهوری اسلامی، تقش‌آفرینی می‌کرد.

این کارشناس مسائل غرب آسیا با تأکید بر اینکه ما امروز در مذاکرات هیچ نیازی به میانجی نداریم، اضافه کرد: چراکه ما به واسطه فکت‌شیت‌ها حرف خود را به صورت مکتوب به آمریکایی‌هایی که پشت در میز مذاکرات نگه داشته بودیم، می‌زدیم و آنها هم حرف خود را به ما می‌زدند.

صدرالحسینی اضافه کرد: بنابراین در حال حاضر در ارتباط با مسائل هسته‌ای، برجام و همه موضوعاتی که در واشنگتن فعلاً متوقف شده است، نیاز به میانجی نداریم. اما نکته مهم این است که شرایط در حوزه منطقه و بین‌الملل به گونه‌ای شده است که دیگرانی هم غیر از عمان که نقش‌آفرینی مناسبی را در مناسبات منطقه‌ای و موضوع برجام داشت و رابط خوبی بین ایران و آمریکا بود، دیگران هم علاقه‌مند هستند که ورود کنند.

وی در ادامه اضافه کرد: ما مسیر را برای هیچ کشوری نبسته‌ایم و هر کشوری بتواند دراین‌رابطه نقش‌آفرینی کرده و مؤثر باشد، می‌پذیریم و علاقه‌مند هستیم. قطعاً اگر مقامات ارشد عمان دراین‌رابطه اظهار مثبتی کرده باشند، جمهوری اسلامی، مطالب و موضوعات را با آنها بیان می‌کند و علاقه‌مند است که اجماعی از کشورهای منطقه، شرایط واقعی منطقه را به آمریکایی‌ها برسانند و بگویند اگر پای رژیم صهیونیستی به منطقه باز شود، ناامنی هم برای کشورهای منطقه و هم برای انرژی بین‌المللی خطرناک است.

این کارشناس مسائل غرب آسیا افزود: در حقیقت ما علاقه‌مندیم همه کشورهای منطقه دیدگاه‌های صریح جمهوری اسلامی در ارتباط با ناامن‌سازی رژیم صهیونیستی را به سمع آمریکا برسانند و این مسئله در موضوع انرژی، گریبان مردم آمریکا را خواهد گرفت.

صدرالحسینی در پایان خاطرنشان کرد: بنابراین ما در ارتباط با این مسئله به نقش‌آفرینی هرکدام از کشورها برای رسیدن به یک امنیت عمومی در منطقه خلیج‌فارس، توسعه و گسترش و تعمیق روابط سیاسی، اقتصادی، تجاری و فرهنگی با روی باز استقبال می‌کنیم. اما یادآوری می‌کنم امروز در رابطه با مسئله برجام، همه تصمیم‌ها باید در واشنگتن گرفته شود؛ نه در هیچ کجای دیگر. دوستان منطقه‌ای ما باید این پیام روشن ما را به آمریکایی‌ها برسانند.


ایرنا
کلید واژگان
ایرانعمان
نظرات

نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

نظر شما

X
آگهی تبلیغاتی