شناسه خبر : 96974
تاریخ انتشار : 1401/02/27 13:06
معاون امور مطبوعاتی: حرکت به سمت همگرایی، اولین نقش روابط عمومی ها در جهاد تبیین است

معاون امور مطبوعاتی: حرکت به سمت همگرایی، اولین نقش روابط عمومی ها در جهاد تبیین است

معاون امور مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در بیان نقش روابط عمومی ها در جهاد تبیین گفت: اولین نقش آن ها حرکت به سمت همگرایی است. در کشور به جای اینکه به سمت همگرایی رسانه ای، وفاق، ایجاد اتحادیه ها و روابط عمومی های بزرگتر برویم، هر بخشی به دنبال ایجاد دپارتمان یا بخش کوچکی برای روابط عمومی خودش است.

نورنیوز-گروه فرهنگ: فرشاد مهدی پور، معاون امور مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در پنجمین جلسه «دوشنبه‌های سوهانک»  نقش روابط عمومی ها در جهاد تبیین را حاوی چند پیشران مهم دانست و گفت: اساساً ما باید در ضرورت یا آن چیزی که ما را به شکل گیری جهاد تبیین هدایت کرده، تامل کنیم. قبل از واکاوی مسئله، رفتن به سراغ راه حل کارِ پیچیده ای است. این مسئله حاوی چند پیشران مهم است. پیشران اول؛ تغییرات فناورانه و تکنولوژیک است‌. اگر تغییرات تکنولوژیکی و فناورانه ۲۰ الی ۳۰ سال گذشته را بررسی کنیم، به شتاب فناوری می رسیم که تغییرات بسیار جدی به وجود آورد.

او پیشران دوم  را کاهش مرجعیت رسانه ای کشور خواند و گفت: این کاهش به چند دلیل در سال های اخیر تسریع شده است. یکی از این دلایل فضای مجازی است، ولی آیا قبل از ظهور این فضا با چالش کاهش مرجعیت رسانه ای مواجه نبودیم؟ من معتقدم اشکالاتی در حوزه رسانه ای کشور وجود دارد که بخشی از آن به نهاد آکادمیک و دانشگاه برمی گردد. این اشکالات باعث شده تا حوزه رسانه ای کشور دارای نوعی پس رفتگی نسبت به وضعیت بومی خود باشد و با یک بافتار ذهنی دیگر مسائل داخلی خود را حل و فصل کند.

مهدی پور پیشران سوم را کمبود منابع انسانی متخصص خواند و گفت: به هر دلیلی افراد حرفه ای در این کار باقی نمی مانند. به عبارتی تمایل دارند از حوزه تولید محتوا و عملیاتی خارج و به حوزه های ستادی وارد شوند.

مورد بعدی را پرداختن به ویژگی های مسئله خواند که می توان سه ویژگی برای آن ذکر کرد. او توضیح داد: مورد اول غلبه روایت و بازنمایی بر واقعه است و مورد دوم گسترش فیک نیوز ها است، چون این حجم از اخبار سازمان یافته دولتی اگر در چند سال پیش هم وجود داشت، امکان وایرال شدنش نبود. مورد سوم؛ تهاجم چند وجهی است که در کشور درگیر آن هستیم. تهاجمی که تنها صورت رسانه ای ندارد بلکه دارای صورت های مختلف اقتصادی، امنیتی و… است.

مهدی پور با طرح این سوال که چه نقشی برای روابط عمومی ها در جهاد تبیین می توان قائل شد، گفت: مورد اول حرکت به سمت همگرایی است. در کشور به جای اینکه به سمت همگرایی رسانه ای، وفاق، ایجاد اتحادیه ها و روابط عمومی های بزرگتر برویم، هر بخشی به دنبال ایجاد دپارتمان یا بخش کوچکی  برای روابط عمومی خودش است. این کار به مرور سبب خرد شدن حوزه ها و کاهش منابع و دسترسی ها می شود. مورد بعدی تربیت نیروی انسانی زبده است و لازم به حضور فیزیکی او نیست بلکه می تواند در دور دست ها و از راه دور فعالیت کند. تا افراد متخصص و وفادار مورد حمایت قرار بگیرند و امیدوار شوند.

او ادامه داد: مورد بعدی تکنولوژی است که بدون آن کار دچار نقص می شود. به عنوان اخرین نکته، ما باید به مدرسه برگردیم. روابط عمومی، کار ارتباطی و ارتباط گرفتن کاری نیست که بتوان در دوره دانشگاه آن را حل و فصل کرد. ما مدرسه را به عنوان نهاد مهم یادگیریِ ارتباط و توسعه آن فراموش کردیم. اگر به گذشته برنگردیم نقایص موجود کاهش پیدا نمی کند.

مهدی پور با تاکید بر اینکه یکی از مهمترین کاربردهای روابط عمومی ها در جهاد تبیین بحث مبارزه با اخبار جعلی است، گفت:  پیمایش ها نشان می دهد که پاسخگویی روابط عمومی ها در برابر اخبار جعلی به چه میزان موثر است. هرچقدر زمان پاسخگویی کاهش پیدا کند اثرگذاری افزایش پیدا می کند. روابط عمومی ها نقش اصلی را در کلیت بخش های دولتی، حکومتی و خصوصی نسبت به اخبار جعلی دارند که بخش زیادی از آسیب های آن ها، ما را وادار می کنند تا به سمت جهاد تبیین پیش برویم.


شفقنا
نظرات

نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

نظر شما

X
آگهی تبلیغاتی