شناسه خبر : 96949
تاریخ انتشار : 1401/02/26 21:29
تشدید بحران جهانی غذا با افزایش قیمت گندم

تشدید بحران جهانی غذا با افزایش قیمت گندم

اعمال ممنوعیت صادرات گندم در هند موجب افزایش ناگهانی قیمت غلات و تشدید بحران غذا شده است.

نورنیوزـگروه بین‌الملل: در پی ممنوعیت صادرات گندم توسط دولت هند، قیمت غلات با افزایش ناگهانی قیمت مواجه شده است. در برخی بازارهای جهانی این افزایش قیمت تا درصد طی یک روز گزارش شده است.

خشکسالی و جنگ اوکراین دو عامل اساسی افزایش قیمت غذا در سه ماهه اخیر بوده‌اند. افزایش قیمت غلات در جهان به دلیل سهم زیادش در غذا می‌تواند منجر به مشکلات زیادی شود.  در حال حاضر در کشورهای آسیایی و آفریقایی، بیش از ۸۰ درصد از سبد غذایی را غلات تشکیل می‌دهد.

مجموع این مسائل موجب شده است مقوله "امنیت غذایی" در سطح بین‌المللی از سوی دولت‌ها با جدیت بیشتری دنبال شود. دولت هند نیز علت ممنوعیت صادرات غلات را امنیت غذایی مردم هند عنوان کرده است. هرچند دولت هند عنوان کرده است که این تصمیم دائمی نخواهد بود.

در همین حال کشورهای آمریکا، انگلیس، کانادا، فرانسه، آلمان، ایتالیا و ژاپن به این صمیم دولت هند انتقاد کرده و آن را عامل تشدید بحران خوانده‌اند.

وزیر کشاورزی آلمان در خصوص گفته است: «اگر هر کس بخواهد محدودیت‌هایی را در این بازار آغاز کند یا ممنوعیتی اعمال کند، بحران بدتر خواهد شد». آلمان یکی از کشورهایی است که در پی جنگ اوکراین با افزایش قیمت‌ در انرژی و غذا مواجه شده است.

هند دومین تولیدکننده بزرگ گندم در جهان است و از این جهت تصمیم اخیر دولت هند نقش به سزایی در بازار غلات و صنایع وابسته به آن خواهد داشت.


نورنیوز
نظرات

نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

نظر شما

X
آگهی تبلیغاتی