شناسه خبر : 95702
تاریخ انتشار : 1401/02/21 12:26
پلتفرم‌های کتاب آنلاین در نمایشگاه کتاب  چه جایگاهی دارند؟

نور نیوز بررسی کرد؛

پلتفرم‌های کتاب آنلاین در نمایشگاه کتاب چه جایگاهی دارند؟

سی و سومین دوره نمایشگاه کتاب تهران به عنوان یکی از مهم‌ترین رویدادهای فرهنگی منطقه می‌تواند محل مناسبی برای رشد و معرفی کتاب‌های آنلاین باشد با این حال مهم‌ترین فعالان این حوزه اعلام کرده‌اند که در نمایشگاه حضور نخواهند یافت.

نورنیوزـ گروه فرهنگ: سی و سومیم دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران که امروز چهارشنبه ۲۱ اردیبهشت ماه ساعت ۱۰ صبح آغاز به کار می‌کند، قرار است پس از گذشت دوسال به صورت حضوری پذیرای علاقه مندان به کتاب باشد 

از سال ۱۳۶۶ که برای اولین بار این نمایشگاه برگزار شد تا کنون بازار کتاب و صنعت نشر به صورت گسترده متحول شده است. یکی از این تغییرات اساسی، گسترش سهم کتاب‌های صوتی، آنلاین و دیگر تغییرات مرتبط با کتاب مجازی در سطح جهانو البته ایران بوده است.

در کشور ما گسترش پلتفرم‌های ایرانی کتاب از سال ۱۳۹۲ با جدیت بیشتری دنبال شده است. این پلتفرم‌ها که به نوعی نسل جدید کتاب و صنعت نشر به حساب می‌آیند در کمتر از یک دهه جای خود را در بازار نشر ایران پیدا کرده‌اند اما به نظر می‌رسد این رخداد هنوز از نظر سیاست‌گذاران حوزه فرهنگ آنطور که باید،جدی گرفته نمی‌شود.

در حالی که انتظار می‌رفت نمایشگاه بین‌المللی کتاب در سال ۱۴۰۱ با رویکردهای جدیدی برگزار شود و سهم قابل توجهی به کتاب‌های آنلاین اختصاص یابد، فعالان این حوزه از حضور در بخش اصلی و یا بخش اختصاصی خودشان محروم شده‌اند.برخی اخبار اعلام شده که هنوز از سوی مسئولین برگزاری نمایشکاه تکذیب نشده حاکیست که به پلتفرم‌های کتاب آنلاین اعلام شده تا درکنار اغذیه فروشی‌ها و خارج از بخش اصلی حضور یابند.

البته این موضوع مورد نقد تعدادی از پلتفرم‌ها نیز قرار گرفته است به طوری که پانزده فعال شاخص این حوزه که تعدادی از آن‌ها از جمله شرکت‌های دانش‌بنیان نیز هستند در بیانیه‌ای به این تصمیم اعتراض کرده‌اند.

آی قصه ، طاقچه، فیدیبو ،کتابراه، نوین کتاب گویا، شادن پژواک، آوانامه، ماه آوا ، آوارسا، نوار، دانی، واوخوان، لحنی دیگر، پژوهان، پاتوق کتاب در بیاینه مشترکی گفته‌اند: «متأسفانه مسئولان برگزاری این دوره از نمایشگاه با وجود پیگیری و درخواست‌های مکرر، فرصتی برای حضور این طیف از جامعه نشر در نمایشگاه ایجاد نکردند. با توجه به محتوای عرضه‌شده، منطق و انصاف حکم می‌کند که «ناشران کتاب‌های الکترونیکی و صوتی» در کنار ناشران عمومی کتاب جا بگیرند.» آن‌ها در نهایت اعلام کرده‌اند که «با توجه به شرایط به وجود آمده در نمایشگاه حضور نخواهند یافت».

با در نظرگرفتن مزیت‌هایی نظیر قیمت کمتر، دسترسی آسان‌تر و کم‌تر بودن آسیب‌های زیست محیطی می‌توان ادعا کرد که آتیه حوزه کتاب که تاثیر مستقیمی بر فرهنگ و آگاهی مردم دارد توسط این پلتفرم‌ها رقم خواهد خورد.
تفاوت زبانی میان ایران و سایر کشورها موجب شده تا کشورمان با تلاش‌ شرکت‌های بنیان در این حوزه خودکفا باشد. با این حال عدم توجه به تحول بازار کتاب و صنعت نشر، آن‌هم در سالی که با تاکید بر تولید دانش‌بنی.ان نام‌گذاری شده موجب شده تا این ظرفیت مهم در نمایشگاه امسال غایب باشد.


نورنیوز
نظرات

نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

نظر شما

X
آگهی تبلیغاتی