شناسه خبر : 95627
تاریخ انتشار : 1401/02/20 11:08
فرانسه و مکزیک خواستار نشست شورای امنیت در مورد اوکراین شدند

فرانسه و مکزیک خواستار نشست شورای امنیت در مورد اوکراین شدند

طبق اعلام منابع دیپلماتیک، شورای امنیت سازمان ملل متحد به درخواست فرانسه و مکزیک، روز پنج‌شنبه نشست علنی جدیدی با موضوع بررسی جنگ اوکراین برگزار خواهد کرد.

نورنیوزـگروه بین‌الملل: این نشست که بررسی «وخامت مستمر وضعیت انسانی» در اوکراین را در دستور کار دارد، شانزدهمین نشست شورای امنیت از ۲۴ فوریه (پنج اسفند) و آغاز حمله روسیه به اوکراین خواهد بود.

به نوشته ال پائیس، کشورهای غربی معتقدند برگزاری نشست شورای امنیت در مورد جنگ اوکراین به صورت هفتگی، زمینه برای افزایش فشار بر روسیه و انزوای این کشور از عرصه بین‌المللی را فراهم می‌کند.

این نشست پس از اعلام کی‌یف مبنی بر بمباران مدرسه‌ای در شرق اوکراین که در آن ۶۰ غیرنظامی جان خود را از دست دادند، برگزار می‌شود. همچنین همزمان با جلسه روز پنج‌شنبه شورای امنیت، نشست فوق‌العاده شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد در ژنو، به درخواست اوکراین درباره «وخامت وضعیت حقوق بشر در اوکراین» برگزار خواهد شد.

شورای امنیت سازمان ملل روز جمعه (۱۶ اردیبهشت) نخستین بیانیه حمایت از راه‌حل مسالمت‌آمیز در اوکراین را تصویب کرد.  شورای امنیت با صدور بیانیه ای اعلام کرد حمایت قوی خود را از تلاش‌های آنتونیو گوترش دبیر کل سازمان ملل برای دستیابی به یک راه‌حل مسالمت‌آمیز در اوکراین اعلام می‌کند.

جنگ در اوکراین وارد سومین ماه شده است و واکنش‌ها به اقدام روسیه همچنان ادامه دارد.

ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهوری روسیه روز ۲۱ فوریه ۲۰۲۲ (دوم اسفند ۱۴۰۰) با انتقاد از بی‌توجهی غرب به نگرانی‌های امنیتی مسکو، استقلال جمهوری‌های خلق دونتسک و لوگانسک را در منطقه دونباس به رسمیت شناخت.

پوتین سه روز پس از آن، پنجشنبه ۲۴ فوریه (پنجم اسفند ۱۴۰۰) نیز عملیاتی نظامی که آن را «عملیات ویژه» خواند، علیه اوکراین آغاز کرد و به این ترتیب روابط پرتنش مسکو - کی‌یف به رویارویی نظامی تغییر وضعیت داد.


ایرنا
نظرات

نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

نظر شما

X
آگهی تبلیغاتی