شناسه خبر : 95600
تاریخ انتشار : 1401/02/19 17:52
سفر اسد به تهران و پیام‌هایی که باید شنیده شود

نورنیوز بررسی کرد؛

سفر اسد به تهران و پیام‌هایی که باید شنیده شود

سفر رئیس جمهور سوریه به تهران و دیدار با رهبر معظم انقلاب و رئیس جمهوری ایران در شرایط کنونی نشان می‌دهد که تجربه همکاری دو کشور در مبارزه با تروریسم موجب تمایل طرفین به گسترش روابط دو کشور در زمینه‌های دیگر شده است.

نورنیوز ـ گروه سیاسی: روز یکشنبه بشار اسد رئیس جمهور سوریه در سفری اعلام نشده وارد تهران شد و با مقام معظم رهبری و رئیس جمهور کشورمان دیدار و گفتگو کرد.

این سفر، دومین حضور اسد در ایران از سال ۲۰۱۱ تاکنون است. نقش سوریه و رهبری آن به دلیل موقعیت ژئوپولیتیک این کشور و همچنین مشی سیاسی دمشق دارای اهمیت بسیار زیادی است.

به همین دلیل در سال ۲۰۱۱  غرب و متحدین منطقه‌ای آن با ایجاد فتنه‌ی نیابتیِ «تروریسم تکفیری» در سوریه همه ظرفیت‌های خود را با دست زدن به جنایت‌های بی‌سابقه علیه مردم این کشور به‌کار گرفتند تا ضمن ساقط کردن دولت بشار اسد و حاکم نمودن دولتی دست‌نشانده در این کشور، شرایطی امن و با ثبات را در مرزهای مشترک رژیم صهیونیستی و سوریه برای حاکمان تل‌آویو ایجاد کنند.

با این حال دولت سوریه به کمک و همراهی نزدیک جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه توانست از بحران‌های پس از سال ۲۰۱۱ عبور و شرایط عادی را در این کشور برقرار کند.

گرچه توطئه محور غربی، عبری، عربی برای ساقط کردن دولت بشار اسد با استفاده از ابزار تروریسم تکفیری ناکام ماند اما تلاش سیاسی غرب با پیگیری طرح موسوم به «پیمان ابراهیم» و فشار به کشورهای عربی برای عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی به عنوان اقدامی جایگزین برای ضربه زدن به محور مقاومت ادامه پیدا کرد.

متاسفانه برخی کشورهای عربی منطقه نیز ضمن بازی در زمین آمریکا و رژیم صهیونیستی مرتکب خطای راهبردی شدند و با تصور غلط ضعیف شدن محور مقاومت و حامیان آن عملا در صف کشورهای عربی و اسلامیِ مدافع آرمان فلسطین رخنه ایجاد کردند.

با این حال کشورهایی نظیر سوریه که با پشتوانه ملت خود دست از مقاومت نکشید، سرنوشت متفاوتی را برای خود رقم زدند، چنانچه رهبر معظم انقلاب در دیدار اخیر بشار اسد با ایشان تاکید کردند: «سوریه‌ی امروز، سوریه‌ی قبل از جنگ نیست، اگرچه آن زمان خرابی‌ها نبود اما احترام و اعتبار سوریه اکنون بسیار بیشتر از گذشته است و همه به این کشور به‌عنوان یک قدرت نگاه می‌کنند.»

بی‌شک روابط راهبردی ایران و سوریه که در موضوع مبارزه با تروریسم تکفیری ابعاد گسترده‌تری یافت یکی از اصلی‌ترین عوامل بازدارنده در قصد رژیم صهیونیستی برای تسلط بر منطقه و تداوم شرارت است.

گرچه تصور بسیاری از تحلیل‌گران مسائل منطقه این بود که جنگ در سوریه فرصتی استثنایی و تاریخی برای رژیم صهیونیستی برای افزایش نفوذ در منطقه و توسعه سلطه‌گری است اما خیلی زود و با پیروزی محور مقاومت علیه تروریست‌های تکفیری و هوادارانشان، قدرت جدیدی در منطقه ظهور پیدا کرد که دایره عمل و قدرت سیاسی و نظامی آن به مراتب بیشتر از گذشته بود.

برخی از رسانه‌های غربی طی ماه‌های اخیر عنوان می‌کردند که با درگیری روسیه در اوکراین و به درازا کشیدن گفتگوهای ایران با ۱+۴ برای لغو تحریم‌های ظالمانه، سوریه از مرکز توجه متحدین قدرتمند خود خارج شده و در تحولات منطقه‌ای تنها خواهد ماند. 

سفر اخیر اسد به ایران و ملاقات او با عالی‌ترین مقامات جمهوری اسلامی اما نشان داد که هیچ عاملی نمی‌تواند مانع از گسترش روابط راهبردی تهران-دمشق شود. 

این موضوع در کنار قدرت رو به تزاید گروه‌های مقاومت فلسطینی که شکنندگی قابل توجه در امنیت رژیم صهیونیستی در بُعد داخلی را رقم زده، نشانه‌های آشکاری از افزایش توان و ظرفیت سیاسی، نظامی و امنیتی جبهه مقاومت است.

تحلیل رسانه‌های رژیم صهیونیستی در خصوص اثرات سفر بشار اسد به ایران می‌تواند نشان‌دهنده  هراس حکام تل‌آویو نسبت به افزایش عمق و ابعاد راهبردی مناسبات میان ایران و سوریه باشد.

این رسانه‌ها ظرف دیروز و امروز نوشتند؛ سفر بشار اسد به ایران نشان می‌دهد، اتحاد میان ایران و سوریه باقی خواهد ماند و قدرتمندتر خواهد شد.

عبور سوریه از مرحله تنش‌های امنیتی که با شکست داعش و سایر گروه‌های تروریستی-تکفیری محقق شد و ضرورت بازسازی خرابی‌های باقی‌مانده از سال‌های بحران از جمله مواردی است که بسترهای جدیدی را برای توسعه همکاری‌های دوجانبه میان ایران و سوریه در زمینه‌های اقتصادی، تجاری، صنعتی و عمرانی ایجاد کرده است.

بر این اساس؛ یکی از اصلی‌ترین موضوعات مورد گفتگو میان روسای جمهور ایران و سوریه در جریان دیدار اخیر گسترش همکاری‌های اقتصادی میان دو کشور بود.

به‌طور قطع پیوندهای سیاسی محکم میان دو کشور، با تبادل ظرفیت‌های اقتصادی و تجاری ضمن تامین منافع مشترک، می‌تواند بسترهای جدیدی را برای تقویت مناسبات پایدار میان تهران و دمشق ایجاد کند.

دومین سفر بشار اسد به تهران پس از پیروزی مشترک دو کشور بر تروریسم تکفیری، نقطه عطف مهمی در مناسبات اقتصادی جدید میان ایران و سوریه است که می‌تواند با ایجاد هم‌افزایی در ظرفیت‌های اقتصادی قابل تبادل، فصل جدیدی در رفع آثار مخرب جنگ از چهره سوریه بگشاید.


نورنیوز
اخبار مرتبط





نظرات

نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

نظر شما

X
آگهی تبلیغاتی