شناسه خبر : 95552
تاریخ انتشار : 1401/02/19 09:51
طرح آزمایشی «بنزین من» به کجا رسید؟

طرح آزمایشی «بنزین من» به کجا رسید؟

نزدیک به چهار ماه از اجرای آزمایشی طرح باز توزیع یارانه بنزین موسوم به "بنزین من" در جزیره کیش سپری می شود طرحی که مشاهدات عینی نشان از سربلندی آن در آزمون است.

نورنیوزـگروه اقتصاد: اواخر آذرماه ۱۴۰۰ با انتشار یک نامه محرمانه در فضای مجازی شایعات و اظهار نظرهای مختلفی در خصوص طرح بازتوزیع بنزین منتشر شد و در نهایت یکم اسفند سال گذشته پس از کش و قوس های فراوان اجرای آزمایشی این طرح در جزیره کیش آغاز شد و با شروع خود به بسیاری از شایعه ها از جمله گرانی حامل های انرژی پایان داد.

شاید بتوان توزیع یارانه بنزین در کشور را یکی از پر چالش ترین برنامه های مدیریتی دولت اعلام کرد که از سال ۱۳۶۰ در پرونده کاری دولت های مختلف قرار گرفته و نحوه توزیع و اجرای آن با تغییر و تحولات فراوانی روبرو شده است که در برخی مواقع حاشیه های پررنگ تر از متن داشت.

اما برای اولین بار دولت سیزدهم به منظور اعمال تغییرات مورد نظر خود ابتدا پس از تدوین طرح و قبل از عملیاتی شدن در کل کشور، برای رفع نواقص احتمالی و تقویت نقاط قوت، آن را در یک نقطه از کشور به صورت آزمایشی به مرحله اجرا گذاشت.

در ابتدا جزیره های کیش و قشم به عنوان نامزدهای اجرای آن انتخاب شدند اما بنا به تشخیص ستاد هماهنگی باز توزیع یارانه بنزین این طرح ۳۰ روز مانده به پایان قرن ۱۴۰۰ شمسی تنها در جزیره کیش کلید خورد.

از همان ابتدا مسوولان امر سخن از بازخوردهای مثبت آن به میان آوردند به طوریکه مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران ۱۸ روز پس از اجرای این طرح گفت: نتایج اولیه طرح آزمایشی بازتوزیع یارانه بنزین در کیش مثبت ارزیابی شده و در این جزیره در حال انجام سوخت گیری با روشی متفاوت از سامانه هوشمند هستیم و سهمیه را به جای خودروها به اشخاص اختصاص می‌دهیم.

کرامت ویس کرمی افزود: تاثیرگذاری بر میزان مصرف سوخت نیز با اجرای طرح مورد بررسی قرار می‌گیرد و بعد از بررسی تمام جوانب، قابل تعمیم به دیگر جایگاه‌ها خواهد بود و به مرور نتایج و برنامه‌هایی که در مورد آن وجود دارد، اطلاع‌رسانی خواهد شد.

بنزین برای همه

رسیدن منفعت یارانه بنزین به همه آحاد جامعه محوری ترین هدف دولت سیزدهم از اجرای طرح بنزین من است به طوریکه سهمیه بندی سوخت با کارت سوخت، این یارانه به ایرانیان دارای خودرو تعلق می گیرد اما در طرح بنزین برای همه شماره ملی افراد در قید حیات جامعه از کودک یک روزه تا سالخورده ها مبنای تخصیص سهمیه سوخت قرار داده شد تا همه ایرانی های ساکن در کشور از این خدمت بهره مند شوند.

به عبارتی در طرح قبلی بهره مندی از یارانه سوخت (بنزین) نیازمند داشتن خودرو بود که براساس آمار تنها ۵۲ درصد ایرانی دارای خودرو هستند و ۴۸ درصد بقیه که عمدتا قشر کم درآمد کشور را تشکیل می دهند از یارانه سوخت بی بهره هستند و سهم آنها به کارت سوخت ۵۲ درصد دارای خودرو تعلق می گیرد.

طی سه ماه گذشته از اجرای آزمایشی این طرح در ابتدای هر ماه برای هر نفر ۲۰ لیتر بنزین تخصیص داده شده است با این تفاوت که اعتبار خرید این میزان بنزینِ اعضای خانواده سر جمع به شماره حساب سرپرست خانوار واریز شده که وی می تواند این اعتبار را برای خرید سوخت مورد نیاز خودرو استفاده کند.

یکی از مراجعان به جایگاه در این گفت و گو اظهار داشت: در این مدت هرماه ۸۰ لیتر بنزین به خانواده چهار نفری ماه تخصیص داده شده است.

وی اضافه کرد: این درحالی است که پیش از اجرای آن ماهانه تنها ۶۰ لیتر به کارت سوخت خودروی ما واریز می شد و از آن استفاده می کردیم.

این کیشوند با اشاره به اینکه نحوه استفاده از این خدمت به راحتی کارت سوخت است و با کمترین زمان ممکن سوخت گیری انجام می شود یادآور شد: به نظرم تخصیص یارانه بنزین برای هر شخص گام مهمی در تحقق عدالت پرداخت این خدمت به جامعه باشد.

یکی دیگر از کیشوندان مراجعه کننده به این جایگاه هم در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: ۶۰ لیتر از سهمیه بنزین خانواده پنج نفری ما به کارت سوخت و ۴۰ لیتر آن به حساب بانکی من واریز می شود که در هر ۲ صورت امکان استفاده از ۱۰۰ لیتر سهمیه خود را به سهولت دارم.

وی یادآور شد: ۴۰ لیتر سهمیه واریزی به حساب بانکی را می توانم از تمام حساب های عضو شتاب استفاده و پس از سوخت گیری به همان قیمت ۱۵ هزار ریال در ازای هر لیتر پرداخت می کنم و بعد از اتمام این سهمیه نیز بنزین آزاد به نرخ ۳۰ هزار ریال استفاده می کنم.


ایرنا
نظرات

نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

نظر شما

X
آگهی تبلیغاتی