شناسه خبر : 95513
تاریخ انتشار : 1401/02/18 13:33
روایت‌ وارونه غرب از جنگ اوکراین

نورنیوز بررسی کرد؛

روایت‌ وارونه غرب از جنگ اوکراین

هرچند غرب با شعار مهار روسیه به بحران اوکراین ورود کرد اما بررسی‌ها نشان می‌دهد سیاست‌های تحریمی، ارسال تسلیحات و جنگ ادراکی علیه روسیه نه تنها منجر به کنترل جنگ و کاهش تلفات آن نشده بلکه موجب گسترش دامنه جنگ تا قاره‌های دیگر نیز شده است.

نورنیوز ـ گروه بین‌الملل: بیش از دو ماه از آغاز جنگ در اوکراین می‌گذرد و غرب با اتخاذ رویکردی غیر شفاف و دوگانه همچنان ضمن کمک به شعله ور ماندن آتش جنگ،همه طرفیتهای رسانه ای خود را برای مقصر نشان دادن روسیه در زمینه آغاز جنگ و تداوم آن بکار گرفته است.

دولت‌های غربی در تناقضی آشکار همزمان با افزایش ارسال تسلیحات مدرن به اوکراین عملا بدنبال پیشبرد راهکار نظامی هستند ولی در تبلیغات رسانه‌ای از ضرورت پایان جنگ سخن می‌گویند. جو بایدن اخیرا درخواستی را تسلیم کنگره امریکا کرده که در صورت موافقت با آن، کمکی ۳۳ میلیارد دلاری در اختیار اوکراین قرار خواهد گرفت.

ترکیب این کمک به تنهایی نشانه مهمی از رویکرد امریکا در خصوص بحران اوکراین است. این بودجه شامل بیش از ۲۰ میلیارد دلار کمک نظامی، ۸.۵ میلیارد دلار کمک اقتصادی و تنها ۳ میلیارد دلار کمک انساندوستانه خواهد بود. رئیس جمهور آمریکا در روزهای گذشته دستور ارسال نهمین بسته کمک امنیتی به اوکراین را نیز صادر کرد تا میزان کمک نظامی آمریکا از زمان آغاز جنگ به رقم ۳.۸ میلیارد دلار برسد.

سایر دولت‌های غربی نیز به تاسی از آمریکا به دنبال تشدید جنگ هستند. دولت لهستان در روزهای اخیر اعلام کرد که در جریان کنفرانس بین‌المللی حامیان اوکراین بیش از ۶ میلیارد دلار کمک برای این کشور جمع‌آوری شده که عمدتا شامل کمک‌های نظامی می‌شود. دبیرکل ناتو نیز تاکید کرده که این ائتلاف آماده است سال‌ها از اوکراین در جنگ علیه روسیه حمایت کند و این شامل کمک به کی‌یف برای جایگزین کردن تسلیحات دوران جماهیر شوروی با تسلیحات و سیستم‌های غربی مدرن خواهد بود.

با این‌همه تنها کمک‌های نظامی آمریکا و متحدین آن نیست که به تشدید اثرات جنگ کمک می‌کند. با یک بررسی اجمالی می‌توان دریافت که حتی راهبرد‌های غیرنظامی اتخاذ شده از سوی غرب نیز در عمل به تشدید آسیب‌های ناشی از جنگ منجر شده است.از جمله اقدامات غرب از زمان آغاز جنگ ،وضع تحریم‌های اقتصادی علیه مسکو بوده که به گفته بسیاری از رهبران کشورهای جهان،شکل گیری بحران غذایی در کشورهای مختلف بویژه جوامع و گروه های انسانی کمتر برخوردار شده را بدنبال داشته است.

از جمله آخرین حلقه‌های زنجیره تحریم روسیه توسط غرب اخیرا از سوی «اورسولا فن در لاین» رئیس کمیسیون اروپا اعلام شد.

بر اساس پیشنهاد وی قرار است تحریم واردات نفت روسیه تا شش ماه آینده و سایر مشتقات نفتی این کشور تا پایان سال ۲۰۲۲ باقی بماند.

 «واسیلی نبنزیا» نماینده روسیه در سازمان ملل در واکنش به این طرح اروپا وضعیت فعلی را یک جنگ جهانی اقتصادی خواند.

رابرت هابک، وزیر اقتصاد آلمان هشدار داده که‌ اگر اتحادیه اروپا تحریم نفتی روسیه را تصویب کند، بخش شرقی آلمان با کمبود بنزین مواجه خواهد شد. نرخ تورم آلمان در ماه آوریل به علت افزایش قیمت نفت و گاز و محصولات پتروشیمی به بالاترین رقم از سال ۱۹۸۱ رسیده است.

نهادهای بین‌المللی نیز تاکنون بارها درخصوص تبعات مقابله اقتصادی با روسیه هشدار داده‌اند. دبیرکل آژانس بین‌المللی انرژی درباره افزایش فشارهای تحریمی گفته است: «تحریم‌های اعمال‌شده علیه روسیه و تصمیمات سیاسی کرملین پیامدهای بزرگی برای بازار انرژی خواهند داشت».

اگرچه امریکا و کشورهای عضو اتحادیه اروپا با هدف به زانو دراوردن روسیه در جنگ اوکراین تحریم های اقتصادی سخت گیرانه ای را علیه این کشور اعمال کردند اما چنانکه نخست وزیر مجارستان اعلام کرد: «تحریم‌هایی که اتحادیه اروپا تاکنون اعمال کرده بیشتر برای اقتصاد اروپا مضر بوده است تا اقتصاد روسیه».

امروز بسیاری از کشورهای اروپایی رسما بر تبعات فاجعه بار اقتصادی این جنگ بر کشورشان هشدار داده اند. به عنوان نمونه ماریو دراگی، نخست وزیر ایتالیا از اتحادیه اروپا خواسته برای مقابله با هزینه‌های رو به افزایش انرژی و غذا در این قاره اقدام کند.

حتی آمریکا هم نتوانسته از تبعات این جنگ اقتصادی در امان باشد چنانکه قیمت سوخت در برخی مناطقاین کشور تا ۴۰  درصد افزایش یافته است.

 سازمان ملل متحد نیز  پنجشنبه هفته گذشته هشدار داد، قاره آفریقا به دلیل افزایش شدید قیمت غذا و سوخت در نتیجه حمله روسیه به اوکراین در معرض «بحرانی بی‌سابقه» قرار گرفته که بیش از هرچیز تحت تاثیر برنامه غرب برای طولانی کردن جنگ و اعمال فشار اقتصادی به روسیه است.

به نظر می‌رسد کمک‌های نظامی، تحریم‌های اقتصادی و خبرسازی‌های جعلی غرب علیه روسیه، تنها افزایش فشارها بر مردم جهان، حتی در درون اروپا، آمریکا و متحدان غرب را در پی‌داشته است. در واقع شیوه‌ای که غرب برای مقابله با روسیه در پیش گرفته‌ نه تنها منجر به کنترل جنگ نشده بلکه موجب شده دامنه و سطح خشونت در این جنگ افزایش یافته و حتی تا قاره‌های دیگر نیز کشیده شود. حال باید دید که غرب مسئولیت ایجاد این وضعیت و تلاش برای خاتمه ان را خواهد پذیرفت یا همچنان با پیگیری سیاستهای نادرست فعلی بر افزایش شعله های ویرانگر این جنگ خواهد افزود.


نورنیوز
نظرات

نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

نظر شما

X
آگهی تبلیغاتی