شناسه خبر : 95271
تاریخ انتشار : 1401/02/11 14:48
کشورهای غربی چند میلیارد دلار در جنگ اوکراین هزینه کردند؟

کشورهای غربی چند میلیارد دلار در جنگ اوکراین هزینه کردند؟

شبکه قطری الجزیره در گزارشی به هزینه‌های سنگین کشورهای غربی به ویژه آمریکا و اتحادیه اروپا در راستای حمایت نظامی از اوکراین در جنگ با روسیه، پرداخته است.

نورنیوزـگروه بین‌الملل: وبگاه شبکه قطری الجزیره در گزارشی به هزینه‌های سنگین کشورهای غربی به ویژه آمریکا و اتحادیه اروپا در راستای حمایت نظامی از اوکراین در جنگ با روسیه، پرداخته است که مشروح آن را مطالعه می‌کنید؛

در ماههای اخیر کمک‌های کشورهای غربی در راستای تقویت قوای نظامی اوکراین، از دو کانال بانک جهانی و صندوق بین‌المللی پول انجام گرفته است، دو نهادی که مسئولیت انتقال کمک‌ها به این کشور را برعهده دارند. با گذشت بیش از دو ماه از جنگ روسیه و اوکراین، ولودیمیر زیلنسکی رئیس جمهور اوکراین همچنان خواستار حمایت‌های نظامی بیشتر در مواجهه با ارتش روسیه است.

سخنرانی‌های وی در هفته‌های اخیر همواره شامل نکوهش سران غربی بوده که به اعتقاد وی در موضوع کمک‌های مالی و تسلیحاتی به این کشور کوتاهی کرده‌اند. این در حالی است که آمار و ارقام اعلام شده از سوی پایتخت‌های غربی بیانگر این واقعیت است که آنان در کمک‌رسانی به کی یف کوتاهی نکرده‌اند و حتی با طولانی‌تر شدن جنگ بیش از پیش برای کمک مالی و تسلیحاتی به اوکراین دست به جیب شده‌اند.

*آمریکا

از زمان آغاز جنگ اوکراین و روسیه، ایالات متحده آمریکا در صدر کشورهای غربی از لحاظ کمک‌های مالی و تسلیحاتی به اوکراین قرار داشته است. حجم کمک‌های مالی و تسلیحاتی آمریکا به اوکراین در این مدت به ۱۳ میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار رسیده است.

ارزش کمک‌های تسلیحاتی آمریکا به اوکراین در این مدت به بیش از ۳.۵ میلیارد دلار رسیده که با درخواست اخیر «جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا از کنگره برای تصویب بسته جدید کمک‌ها به کییف از ۱۳ میلیارد دلار نیز فراتر خواهد رفت. مهمترین بخش کمک‌های تسلیحاتی آمریکا به اوکراین شامل سیستم‌های موشکی «ژاولین» و «استینگر» است که ارتش اوکراین کارایی آنها را در جنگ دایر علیه روسیه تأیید کرده است.

این کمک‌ها همچنین شامل دهها عراده تانک از نوع «هاویتزر» (Howitzers) نیز می‌شود، تانک‌هایی که اهداف هوایی در ارتفاع بالا را مورد اصابت قرار می‌دهند. این کمک‌ها همچنین شامل ۱۴۴ هزار گلوله توپخانه و پهپادهای متنوع نیز می‌شود. خودروهای زرهی، بالگرد و پهپادهای انتحاری از جمله دیگر کمک‌های تسلیحاتی آمریکا به اوکراین بوده است. جالب اینکه برخی از این تسلیحات ساخت شوروی سابق بوده که از ارتش شوروی در زمان ترک افغانستان به جا مانده است.

روزنامه نیویورک تایمز اخیراً در گزارشی نوشت که ۳ میلیارد دلار از کل کمک‌های آمریکا به اوکراین، شامل ارائه پشتیبانی اطلاعاتی و استقرار نظامیان آمریکایی در کشورهای مجاور اوکراین می‌شود تا از آنجا مأموریت مستشاری نظامی و آموزش به نظامیان اوکراینی با سهولت انجام گیرد. ما بقی کمک‌های آمریکا به ارزش ۶.۹ میلیارد دلار به کمک‌های بشردوستانه اختصاص یافته که شامل غذا، دارو، پرداخت کمک مالی به شرکت‌های اوکراینی و استقبال از آوارگان اوکراینی شده است.

*انگلیس

این کشور در جایگاه دوم کشورهای غربی از لحاظ کمک نظامی، سیاسی و اقتصادی به اوکراین قرار گرفته، موضوعی که بسیاری را شگفت زده کرده است. به ویژه زمانی که «بوریس جانسون» نخست‌وزیر انگلیس به کییف سفر کرد، بالاترین مقام غربی لقب گرفت که در دوران جنگ به پایتخت اوکراین سفر کرده است.

وزارت دفاع انگلیس اعلام کرده که ۵۳۰ میلیون دلار برای کمک‌های نظامی و بشردوستانه به اوکراین اختصاص داده و در نظر دارد در آینده نزدیک این میزان کمک‌ها را افزایش دهد. ۲۵۰ میلیون دلار از این کمک‌ها تسلیحاتی بوده است. که طی آن انگلیس موشک، تانک، خودروهای زرهی و حتی موشک‌های ضدناو تحویل ارتش اوکراین داده است.

همچنین ارتش انگلیس در مرز لهستان در حال آموزش نیروهای ارتش اوکراین برای استفاده از موشک‌های ضدهوایی است. از ابتدای جنگ روسیه و اوکراین، انگلیس چهار هزار موشک ضد تانک و موشک‌های ضد زره لیزری تحویل اوکراین داده و اعلام کرده در آینده نزدیک ۶ هزار فروند دیگر از موشک‌ها را تحویل می‌دهد.

۱۲۰ نفربر از نوع ماستیف (Mastiff) و موشک‌های پیشرفته ضدهوایی استار استریک (Starstreak) از جمله دیگر کمک‌های انگلیس به اوکراین بوده است. وزیردفاع انگلیس اخیراً عنوان کرده که میزان کمک‌های نظامی و تسلیحاتی را تا سطح ۶۰۰ میلیون دلار افزایش خواهد داد.

*اتحادیه اروپا

اتحادیه اروپا از آغاز جنگ اوکراین، ۵۵۰ میلیون دلار کمک نظامی و تسلیحاتی به اوکراین داشته و در پی فشارهای آمریکا و اصرار کی یف وعده داده که این کمک‌ها به ۱.۱ میلیارد دلار می‌رساند. این کمک‌های تسلیحاتی عمدتاً از کشورهای شرق اروپا و آلمان انجام شده و لهستان گذرگاه اصلی برای رساندن آنها به اوکراین بوده است. در بخش کمک‌های مالی و بشردوستانه نیز اتحادیه اروپا ۵۵۰ میلیون دلار به اوکراین کمک کرده که شامل غذا، دارو و هزینه‌های اقامت آوارگان اوکراینی بوده است.


مهر
اخبار مرتبط



نظرات

نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

نظر شما

X
آگهی تبلیغاتی