شناسه خبر : 94196
تاریخ انتشار : 1401/02/10 11:32
لاوروف: مسکو کسی را به جنگ هسته‌ای تهدید نمی‌کند

لاوروف: مسکو کسی را به جنگ هسته‌ای تهدید نمی‌کند

وزیر امور خارجه روسیه با بیان اینکه مسکو کسی را به جنگ هسته‌ای تهدید نمی‌کند، گفت: تسلیم فشارهای غرب بر سر اوکراین نمی‌شویم.

نورنیوز-گروه بین‌الملل: سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه در مصاحبه با شبکه "العربیه" به لفاظی‌های اخیر مسئولان کشورهای غربی درباره سخنان روز دوشنبه خود درخصوص جنگ هسته‌ای اشاره کرد و عنوان داشت: روسیه کسی را به جنگ هسته ای تهدید نمی‌کند.

وی با اشاره به اظهارات ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین مبنی بر اینکه "اوکراین وقتی وضعیت یک کشور هسته‌ای را رها کرد، مرتکب اشتباه شد و ممکن است دوباره به تلاش برای به دست آوردن آن فکر کند"، گفت، ما با موضوع جنگ هسته‌ای بازی نمی‌کنیم.

لاوروف افزود: غرب باید شرکای خود را تحت فشار قرار دهد، زیرا "اوکراین و لهستان از ایراد اظهارات خطرناک پروا ندارند."

وزیر خارجه روسیه همچنین ناتو را به تلاش برای به شکست کشاندن تلاش‌ها برای رسیدن به راهکاری سیاسی درباره اوکراین متهم کرد و گفت: روسیه فکر نمی‌کند با ناتو در حال جنگ است، اما متاسفانه این طور احساس می‌شود که ناتو معتقد است با روسیه می‌جنگد. ناتو، آمریکا و بسیاری از رهبران اروپایی وقتی درباره جنگ اوکراین سخن می‌گویند، این چنین صحبت می‌کنند که پوتین باید شکست بخورد و باید بر روسیه پیروز شد. وقتی شخصی از چنین مفاهیمی استفاده می‌کند، فکر می‌کنم در حال جنگ با طرفی است و می‌خواهد پیروز شود.

لاوروف در مورد احتمال پایان عملیات نظامی روسیه در اوکراین تا روز ۹ مه گفت که این عملیات پس از دستیابی به اهداف خود پایان خواهد یافت.

وزیر امور خارجه روسیه همچنین در پاسخ به این سوال که "آیا مزدوران خارجی از جمله نیروهای سوریه در صفوف نیروهای روسیه در اوکراین حضور دارند یا خیر"، استفاده روسیه از مزدوران را تکذیب کرد.

وی در مورد پیشرفت روند مذاکرات بین روسیه و اوکراین هم اظهار داشت: موضع اوکراین دچار لغزش شده‌ و کی‌یف دنبال "بازی‌های خود" است که احتمالاً  دلیل آن این است که از واشنگتن، لندن و سایر پایتخت‌های غربی دستورالعمل‌هایی دریافت می‌کند.

لاوروف گفت: اگر آنها (اوکراین) مذاکره‌کنندگان صادقی بودند و به آنچه به تدریج توافق کردیم پایبند بودند، می‌توانستیم به پیشرفت‌های محسوسی در این مذاکرات دست پیدا کنیم.

وی تصریح کرد، اوکراین ممکن است از گروهی از کشورها که احتمالا شامل اعضای شورای امنیت سازمان ملل، آلمان و ترکیه باشد، تضمین‌های امنیتی دریافت کند. روسیه مخالف ارائه ضمانت‌های امنیتی به اوکراین نیست، اما باید مشخص شود که چه مناطقی مشمول این ضمانت‌ها خواهند شد. البته این تضمین‌ها نمی‌تواند شامل کریمه و شرق اوکراین شود؛ چرا که ما استقلال دو جمهوری (دونتسک و لوهانسک) را به رسمیت شناختیم. 

وزیر امور خارجه روسیه تاکید کرد که مسکو تسلیم فشارهای غرب بر سر اوکراین نخواهد شد، از کسی طلب"بخشش" نخواهد کرد و تحت تحریم ها تسلیم نخواهد شد.

لاوروف خاطرنشان کرد: تحریم‌های غرب علیه روسیه باعث ایجاد بحران غذایی در جهان شده، زیرا تحریم‌ها زنجیره تامین را از بین برد و ده‌ها کشتی در دریای سیاه و دریای آزوف در نزدیکی سواحل اوکراین به دلیل تحمیل تحریم‌ها محاصره شدند. روسیه آماده آزادسازی این کشتی‌ها است، اما رهبری اوکراین در این زمینه با ما همکاری نمی‌کند.

وی همچنین خاطرنشان کرد که اکثر شرکای روسیه" به مکانیسم جدید پرداخت بهای گاز اعلام شده توسط رئیس جمهور روسیه در شرایط تحریم‌های غرب علیه بانک‌ها و شرکت‌های روسی روی آورده‌اند.

لاوروف گفت: عملیات ویژه روسیه واکنشی به آنچه ناتو در اوکراین انجام می‌داد و تلاش داشت تا این کشور را برای آرایش نظامی بسیار خصمانه‌ای علیه فدراسیون روسیه آماده کند، انجام شد. به آنها تسلیحات تهاجمی داده شده، از جمله تسلیحاتی که می‌توانند به خاک روسیه برسند، پایگاه‌های نظامی از جمله در دریای آزوف ساخته شد و ده‌ها مانور نظامی، از جمله بسیاری از آنها در خاک اوکراین، تحت نظارت ناتو انجام شد. این رزمایش‌ها بر ضد منافع فدراسیون روسیه طراحی شد، بنابراین هدف از این عملیات اطمینان از عدم تحقق آن برنامه‌هاست. روسیه خود را در حال جنگ با ناتو نمی‌داند، اما ناتو می‌داند.

وزیر خارجه روسیه افزود: متأسفانه به نظر می‌رسد ناتو خود را در حال جنگ با روسیه می‌داند. رهبران ناتو و اتحادیه اروپا، بسیاری از آنها، در انگلیس، ایالات متحده، لهستان، فرانسه، آلمان و البته جوزپ بورل، دیپلمات ارشد اتحادیه اروپا، به صراحت، علنا و پیوسته می‌گویند "پوتین باید شکست بخورد، روسیه باید شکست بخورد." وقتی از این واژگان استفاده می‌کنید، فکر می‌کنم که در حال جنگ با کسی هستید که می‌خواهید شکست بخورد. ناتو بر خلاف قول و قرارهایش به مرزهای روسیه نزدیک و نزدیک‌تر می‌شد و آنها به ما می‌گفتند که "نترسید، ما یک ائتلاف دفاعی هستیم و تهدیدی علیه امنیت شما نخواهیم بود."

لاوروف گفت: در همین روزها لیز تراس، وزیر امور خارجه انگلیس تاکید کرد که ناتو باید یک بازیکن جهانی باشد و ما بارها و بارها درباره ماهیت دفاعی این ائتلاف شنیده‌ایم اما این یک دروغ است.  


ایسنا
نظرات

نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

نظر شما

X
آگهی تبلیغاتی