شناسه خبر : 94169
تاریخ انتشار : 1401/02/09 17:44
بیانیه وزارت امور خارجه به مناسبت روز ملی خلیج فارس

بیانیه وزارت امور خارجه به مناسبت روز ملی خلیج فارس

وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران به مناسبت 10 اردیبهشت روز ملی خلیج‌فارس بیانیه صادر کرد.

نورنیوز -گروه سیاست: وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در بیانیه‌ای فرارسیدن دهم اردیبهشت‌ماه، روز ملی خلیج‌فارس را گرامی داشت.

در این بیانیه آمده است: خلیج‌فارس، این پهنه آبی تمدن ساز کهن در طول تاریخ پرفرازونشیب منطقه، همیشه در همه زبان‌ها و به‌طور مستمر مزین به نام خلیج‌فارس و معادل‌های آن در سایر زبان‌های جهان بوده است.

این بیانیه می‌افزاید: از هزاره‌های پیش از میلاد تاکنون در کتاب‌ها، سفرنامه‌ها، اسناد، نقشه‌ها، پژوهش‌های تاریخی و اسناد بین‌المللی متعدد در زبان‌های مختلف، نام کهن خلیج‌فارس و یا دریای پارس همواره مورداشاره، تصریح و تأکید مورخان و پژوهشگران به‌ویژه در منابع معتبر عربی و اسلامی بوده است.

در بیانیه وزارت امور خارجه همچنین عنوان شده است: دولت جمهوری اسلامی ایران با تأکید بر سیاست همسایگی، امیدوار است این پهنه آبی مامن امنیت و ثبات منطقه و نماد صلح، دوستی و همزیستی بین ملت‌های منطقه باشد و دیگران به برقراری صلح و امنیت آن به دست کشورهای پیرامونی خلیج فارس احترام بگذارند.

این بیانیه می‌افزاید: این روز بزرگ را که یادآور اخراج استعمارگران از منطقه است، به همه ایرانیان و آنان که تمام همت خود را برای صیانت و حراست از این آب و خاک به کار گرفتند تبریک می‌گوییم و یاد و نام شهدای گرانقدر خلیج فارس را گرامی می‌داریم.

گفتنی است دولت جمهوری اسلامی ایران در سال ۱۳۸۴ روز ۱۰ اردیبهشت را روز ملی خلیج‌فارس نامگذاری کرد. این روز سالروز اخراج پرتغالی‌ها از تنگه هرمز و خلیج‌فارس با رشادت ایل قشقایی به رهبری امام قلی خان والی فارس در زمان صفوی است.


وزارت امور خارجه
نظرات

نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

نظر شما

X
آگهی تبلیغاتی