شناسه خبر : 94132
تاریخ انتشار : 1401/02/09 10:26
حاج‌قاسم به من گفت روز قیامت درباره آزادی قدس از ما سوال می‌کنند

حاج‌قاسم به من گفت روز قیامت درباره آزادی قدس از ما سوال می‌کنند

ابوشریف گفت: آخرین باری که حاج قاسم را قبل از شهادتش دیدم به من گفت:وقتی که ما میمیریم در روز قیامت اولین سوالی که از ما پرسیده می‌شود این است که برای آزادی قدس چه کار کرده ایم؟

نورنیوزـگروه بین الملل: ناصر ابوشریف در سال ۱۳۴۴ در شهر طولکرم در کرانه باختری به دنیا آمد، در سال ۱۹۸۵ میلادی به خاطر اجرای عملیات ضد صهیونیستی به ۱۳ سال زندان محکوم شد، پس از گذراندن دوره محکومیت در زندان های رژیم صهیونیستی به مدت ۳ سال به اردن تبعید شد، سپس به عراق رفت و تا سال ۲۰۰۶ در این کشور بود، پس از آن یک سال در سوریه در دفتر سیاسی جنبش مشغول فعالیت بود و سپس در سال ۱۳۸۷ به عنوان نماینده جنبش جهاد اسلامی فلسطین در ایران تعیین شد که تا زمان حاضر این مسئولیت را عهده دار می‌باشد.

به مناسبت روز قدس و همچنین افزایش تحرکات در مسجد الاقصی و تعرضات پی در پی صهیونیست‌ها به مردم فلسطین به سراغ ناصر ابوشریف رفتیم تا گفتگویی درباره روز قدس و تحولات اخیر در کرانه باختری با او داشته باشیم. ابوشریف در این گفتگو نکات خوبی درباره نقش جمهوری اسلامی ایران و حاج قاسم در روند شکل گیری محور مقاومت در منطقه و همچنین روابط کشورهای منطقه با رژیم صهیونیستی مطرح می‌کند که در ادامه این مطالب را می‌خوانیم.

 با توجه به درگیری‌های اخیر میان مردمان فلسطین و نیروهای اشغالگر قدس و همچنین اجرای عملیات‌های مهمی مثل سیف القدس، آیا به نظر شما روند انتفاضه سوم را در کرانه باختری شاهد خواهیم بود؟

علت تعرض‌ها به فلسطینیان در مسجد الاقصی نبود یک راه حل بین‌المللی و اسلامی است. طبیعتا مردم فلسطین اقداماتی که در جهت گفتگوی دولت‌های سازشگر با رژیم صهیونیستی انجام می‌گیرد را رد می‌کند. همان طور که می‌دانید اقدامات رژیم صهیونیستی در کرانه باختری و همچنین محاصره باریکه غزه طی روز‌های اخیر تشدید شده و همچنین اقداماتی که علیه برادران و خواهران ما در خاک اشغالی صورت می‌گیرد، شکل جدیدی به خود گرفته است.

اهانت‌های رژیم صهیونیستی علیه مقدسات ما شکلی روز افزون به خود گرفته است. آن‌ها به دنبال این هستند تا مسجد الاقصی را هم به شکل زمانی و هم به شکل مکانی تقسیم کنند. هم اکنون به صورت زمانی از ساعت ۷ صبح تا ۱۱ ظهر و از ساعت ۲ بعد از ظهر تا ۴:۳۰ بعد از ظهر هیچ گونه نمازی در مسجد الاقصی بر پا نمیشود و این به علت محدودیت‌هایی است که رژیم صهیونیستی در این منطقه ایجاد کرده است.همچنین صهیونیست‌ها به دنبال این هستند در مناطق غربی و شرقی مسجد الاقصی نیز محدودیت‌هایی برای فلسطینی‌ها ایجاد کنند.

رژیم صهیونیستی به دنبال یهودی‌سازی منطقه قدس و کرانه باختری خواهد بود. در منطقه قدس تعداد بیشتری از صهیونیست‌ها و شهرک نشینان اسکان داده شده‌اند که به جنایت و ظلم خود در زمین ادامه می‌دهند. همچنین بیش از ۲۰۰ ایست بازرسی در منطقه قدس ایجاد شده است که نتیجه آن بازداشت و قتل تعداد بسیاری از فلسطینی‌ها بوده است.

مدتی است که اقدامات شهادت طلبانه از سوی فلسطینی‌ها در خاک اشغال شده زیاده شده است و این نشان دهنده جسارتی است که فلسطینی‌ها پیدا کرده‌اند. به نظر شما آیا شاهد تحولات نظامی در گروه‌های مقاومت فلسطین هستیم؟ لزوم مسلح شدن کرانه باختری را تا چه اندازه می‌دانید؟

 بسیاری از سازمان‌ها و گروه‌های مقاومت ممکن است کمک‌هایی به این نوع حرکات شهادت طلبانه کرده باشند. اما اساس این نوع حرکات یک حرکت مردمی و خودجوش در راستای استیفای حقوق و سرزمین مردم فلسطین است. تمامی این حرکات، حرکت‌هایی بودند که توسط جوانان فلسطینی طی روز‌های اخیر انجام شده است و هیچ گونه تحرکی از سوی نیرو‌های مقاومت نبوده است. در واقع میتوان گفت در بعضی از موارد نیرو‌های مقاومت حمایت‌هایی را از آنان کرده باشند، اما این حرکت یک حرکت تماما خودجوش و مردمی بوده است. مردم فلسطین در راستای نبود اعتقاد به مذاکرات جاری با رژیم صهیونیستی و همچنین همانگونه که قبل‌تر اشاره کرده بودم، نبود یک راه حل فلسطینی، رو به چنین اقداماتی در راستای مبارزه با رژیم صهیونیستی آورده است.

نقش ایران و حاج قاسم در ایجاد انگیزه و سبک جدید مقابله کشورهای محور مقاومت، علی الخصوص فلسطین چه بوده است؟

جمهوری اسلامی ایران و حاج قاسم تنها شخصیت‌هایی بودند که از فلسطین حمایت کردند. به یاد دارم آخرین باری که حاج قاسم را قبل از شهادتش دیدم مستقیما به من گفت:وقتی که ما میمیریم در روز قیامت اولین سوالی که از ما پرسیده می‌شود این است که برای آزادی قدس چه کار کرده ایم؟حاج قاسم و جمهوری اسلامی محور اصلی حرکت خود را آزادسازی قدس قرار داده‌اند. امام خمینی نیز یکی از مواضع اصلی خود را آزادسازی قدس قرار داده بود و از اسرائیل به عنوان غده سرطانی یاد می‌کردند. مقام معظم رهبری، امام خامنه‌ای نیز بعد‌ها بر همین موضع ثابت قدم ماند.

 نظرتون درباره ترکیه و کشورهای حاشیه خلیج فارس و ارتباط تجاری و نظامی اینان با رژیم اشغالگر چیست؟ چرا این کشورها مثل ایران حامی مردم فلسطین نیستند؟

در ترکیه حزب عدالت و توسعه به شکل کاملا واضح از آرمان فلسطین حمایت می‌کند و در دوره‌ای که این حزب در ترکیه حاکم بود اقدامات بسیار زیادی برای مردم فلسطین انجام دادند و این در خاطر ما باقی خواهد ماند. قبل از این که حزب عدالت و توسعه روی کار بیایید روابط بسیار شدید امنیتی، سیاسی، نظامی و اقتصادی بین ترکیه و رژیم صهیونیستی برقرار بود و ترکیه در خاک رژیم اشغالی سفارت هم داشت و بر عکس این قضیه هم بود و این از عمق روابط بین این دو کشور به ما خبر می‌دهد.همچنین ترکیه پهبادهای بسیاری را از رژیم صهیونیستی خریده است.

 بعد از روی کار آمدن حزب عدالت و توسعه این مسئله تا حد بسیار زیادی تغییر کرد و دولت ترکیه خدمات بسیاری به مردم فلسطین کرد. همچنین حاج قاسم نیز در یکی از ملاقات هایی که با ایشان داشتم به نقش بسیار مهم ترکیه و حزب عدالت و توسعه این کشور در راستای خدمت به مسئله فلسطین اشاره کرد ترکیه به علت منفعت‌هایی که دارد به همکاری با رژیم صهیونیستی پرداخته است. البته ما از ترکیه دعوت میکنیم از این اقدامات دست بردارد و به حمایت از مظلومین و صادقین رو بیاورد .

کشورهای دیگر مثل امارات و بحرین نیز انحراف کامل از آرمان‌های فلسطین پیدا کرده‌اند. آن‌‌ها دچار یک نکبت کامل و کفر از آرمان فلسطین شده‌اند. این‌ها همان مسیری را که کشور مصر یعنی اولین کشوری که از آرمان فلسطین دست برداشت، رفته‌اند و البته در طرف دیگر جمهوری اسلامی ایران را می‌بینیم که به عنوان تنها دولتی که در کنار مردم فلسطین ایستاده و حامی اصلی آزادسازی قدس هست

آرزتون در روز قدس چیست؟

روز قدس نباید یک روز شعاری و نمادین باشد، روز قدس روزی است که همه ما باید به خود یادآوری کنیم که همان گونه که قدس قبله اول مسلمانان است، امروز باید قبله اصلی سیاسی ما باشد، یکی از اقدامات اصلی که باید در روز قدس انجام دهیم، تجدید بیعتمان با آرمان قدس است و همه مردم دنیا در کنار ملت فلسطین همان گونه که ایران ایستاده، بایستند.

رهبر انقلاب یک جمله معروف دارند که اسرائیل 25 سال آینده را نخواهد دید. نظرتون درباره این جمله امام خامنه‌ای چیست ؟ و آیا این وعده تحقق پیدا خواهد کرد؟

 وعده نابودی اسرائیل، وعده قران است. خود صهیونیست‌ها اعتقاد دارند که بیش از ۱۰۰سال نمی‌توانند بر سرزمین فلسطین حکومت کنند. امروز نیز نشانه‌های واضحی از نابودی اسرائیل می‌بینیم. امروز نیروهای صهیونیستی رو به خرید جزایر در یونان آورده‌اند تا امکان فرار را برای آنان فراهم ‌کند. حتی به نظر ما مسئله اوکراین بی ربط به اقدامات رژیم صهیونیستی نیست و یکی از اهداف جنگ اوکراین، اسکان دادن صهیونیست‌ها در خاک اوکراین است. بنابرین ما به این وعده اعتقاد داریم و معتقدیم که رژیم صهیونیستی به نابودی خود بسیار نزدیک است. 

 

 

گروه‌های مقاومت فلسطینی درباره احیای برجام و سازش میان ایران و آمریکا چه موضعی دارند؟

این مسئله یک مسئله داخلی و مربوط به خود جمهوری اسلامی ایران است. ما البته از کلیه حقوق رژیم جمهوری اسلامی ایران برای بهره‌مندی از انرژی صلح‌آمیز هسته‌ای حمایت می‌کنیم و در کنار مردم ایران و مسئولین آنان هستیم. البته ایران امروز به شرایط خاصی رسیده است. تا چند سال قبل امکان رسیدن به انرژی هسته‌ای برای ایران چیزی شبیه یک رویا بود اما امروز بسیاری از جوانان ایرانی و دانشمندان مختلف در این موضوع در حال خدمت رسانی هستند. امیدواریم تمامی حقوق مردم ایران در راستای مذاکرات جاری استیفا شود. تولید ملی ایران در سال گذشته در خاورمیانه دوم بود. ما به مذاکرات هسته‌ای و اقدامات ایران خوش بین هستیم و امیدواریم کلیه حقوق جمهوری اسلامی در این راستا استیفا شود.


نورنیوز
نظرات

نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

نظر شما

X
آگهی تبلیغاتی