شناسه خبر : 94127
تاریخ انتشار : 1401/02/08 22:37
گسترش روابط اقتصادی ایران و تاجیکستان با افزایش 4.5 برابر تجارت

گسترش روابط اقتصادی ایران و تاجیکستان با افزایش 4.5 برابر تجارت

آمارها نشان می‌دهد تجارت بین دو کشور جمهوری اسلامی ایران با جمهوری تاجیکستان 4.5 برابر افزایش یافته است.

نورنیوزـگروه افتصاد: تجارت میان کشورهای تاجیکستان و ایران که دارای پیوندهای زبانی، فرهنگی و دینی هستند، دومین سال متوالی در حال بهبود است. این در حالی است که روابط اقتصادی دو کشور در حدود هفت سال روند کاهشی داشته است.

بر اساس گزارش آژانس آمار تاجیکستان، در سه ماهه اول سال جاری حجم مبادلات تجاری بین دو کشور حدود 67 میلیون دلار بوده است که در مقایسه با مدت مشابه در سال 2021، 4.5 برابر بیشتر است.

واردات کالاهای ایرانی از سوی تاجیکستان و صادرات محصولات تاجیکستان به ایران در ژانویه تا مارس سال جاری تقریباً معادل 33.5 میلیون دلار در مقابل 33.4 میلیون دلار بوده است.

روند احیای مبادلات تجاری ایران و تاجیکستان از سال گذشته آغاز شد که در نتیجه مبادلات تجاری بین این کشورها به بیش از 120 میلیون دلار رسید که نسبت به سال 2020 2.1 برابر بیشتر است. پیش از آن، طی هفت سال، طبق آمار رسمی، گردش مالی تاجیکستان و ایران بیش از پنج برابر، از جمله از  300 میلیون دلار در سال 2013 به 58 میلیون دلار در سال2020  کاهش یافت.

 این دو کشور امیدوارند با گسترش روابط دوجانبه مانند سه ماهه اول سال، بتوانند تا پایان سال جاری به رقم سال 2013 برسند.

کالاهای عرضه شده از سوی تاجیکستان به ایران عبارتند از الیاف پنبه، نخ، آلومینیوم. ایران نیز محصولات مختلف غذایی، ماشین آلات و تجهیزات و مصالح ساختمانی را به تاجیکستان صادر کرده است. در اوایل ماه مارس سال جاری، مدیران حوزه انرژی دو کشور در مورد امکان عرضه فرآورده های نفتی ایران به تاجیکستان گفتگو کرده که می‌تواند فصل جدیدی از روابط دو کشور باشد.


نورنیوز
نظرات

نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

نظر شما

X
آگهی تبلیغاتی