شناسه خبر : 93760
تاریخ انتشار : 1401/01/31 12:34
هشدار بیابانی شدن ایران

هشدار بیابانی شدن ایران

بر اساس گزارش‌های جهانی، ‌بیابانی شدن کشورمان 10سال نزدیک‌تر شد و از سال2060 به سال2050 تقلیل یافت.

سایر رسانه‌ها: بیابان‌زایی هر روز بیشتر و دامنه وسیع‌تری از کشور را درگیر می‌کند. در سایه خشکسالی و تغییر اقلیم که طی دهه‌های اخیر پدید آمد، روند بیابانی شدن ایران سرعت گرفت. طبق محاسبات سازمان منابع طبیعی و به اعلام مسعود منصور، رئیس این سازمان، «هم‌اکنون ۳۲میلیون هکتار از اراضی کشور در معرض بیابان شدن است.» این عدد یعنی یک‌پنجم مساحت کشور در خطر بیابان شدن است.
مسعود منصور، در این‌باره به همشهری می‌گوید: در عرصه داخلی طرح‌های بیابان‌زدایی کاملا موفق عمل کرده‌اند. البته این به معنی پایان کار نیست. 70درصد ریزگردهایی که وارد ایران می‌شوند منشأ خارجی دارند و 30درصد آنها از کانون‌های داخلی برخاسته‌اند.
به‌گفته منصور، تاکنون 1.5میلیون هکتار از عرصه‌های بیابانی کشور تبدیل به جنگل شده و در برنامه‌های کنترل ریزگرد خوزستان و ایلام نیز اقدامات مناسب انجام گرفت و بسیاری از کانون‌های خیزش ریزگرد کنترل شد. بدین‌ترتیب کانون‌های داخلی بسیار کمتر از گذشته منشأ ریزگرد هستند. در مورد کانون‌های خارجی نیز  جلسه کارگروه ملی مقابله با ریزگرد ‌‌برگزار شد و سازمان منابع طبیعی هم از طریق وزیر جهادکشاورزی از دولت خواست،  دیپلماسی کنترل گردوغبار درخصوص کانون‌های خارجی گردوغبار بیش از گذشته فعال شود و کانون‌های ریزگرد کشورهای همسایه تثبیت شوند تا ایران کمتر با هجوم گردوغبار مواجه شود.

اجماع جهانی مقابله با بیابان‌زایی
کنوانسیون مقابله با بیابان‌زایی ملل متحد مقابله با بیابان‌زایی و کاهش اثرات خشکسالی در کشورهای مبتلا به این پدیده ‌به‌ویژه در آفریقا را از طریق اعمال اقدام مؤثر در اولویت دارد. ایران سومین کشوری است که این کنوانسیون را امضا کرد و از سال1375 به آن پیوست. سازمان منابع طبیعی نیز در این کنوانسیون مسئولیت اجرایی نهاد هماهنگ‌کننده ملی را از سوی کمیته ملی مقابله با بیابان‌زایی دارد. این سازمان تاکنون با تهیه 6گزارش ملی، نسبت به تدوین برنامه هدف‌گذاری شده برای خنثی‌سازی تخریب سرزمین تا سال2030 اقدام کرد. طبق برنامه‌ریزی‌ها و اصول مدون کنوانسیون مقابله با بیابان‌زایی ملل متحد، قرار است تا  سال2030، بیابان‌زایی و معضلات مربوط به آن در مناطق درگیر ازجمله خاورمیانه برطرف شود.

بیابانی شدن ایران در سال 2050
روند بیابانی شدن ایران 10سال نزدیک‌تر شده است.نخستین هشدار در این زمینه به ۱۳آذر۱۳۹۴ و زمانی بازمی‌گردد که ناسا گزارشی در خصوص گرمایش جهانی و خشکسالی در 30سال آینده را منتشر کرد. براساس این گزارش 45کشور جهان در معرض خشکسالی شدید هستند. در این فهرست ایران در رتبه چهارم قرار داشت. ناسا اعلام کرد: خشکسالی بر بخشی از کشورهای جهان ازجمله ایران سایه خواهد انداخت. سال96، ناسا عدد رسیدن به شرایط بسیار گرم در ایران را 2060 اعلام کرد که ایران شرایط بیابانی وسیع را تجربه می‌کند. اما این مرجع رصد جهانی، در گزارش 3هفته پیش خود عدد رسیدن به گرمایش بیش از حد برای ایران را از سال2060 به 2050 تقلیل داد و اعلام کرد: برخی نقاط جهان تا سال۲۰۵۰ بیش از اندازه گرم خواهند شد. از سال۲۰۵۰ در جنوب آسیا، حومه خلیج‌فارس ازجمله ایران، عمان، کویت و کشورهای حاشیه دریای سرخ مانند مصر، عربستان سعودی، سودان، اتیوپی، سومالی و یمن، دمای هوا در طول سال بیش از حد تحمل موجودات زنده خواهد شد.

وضعیت مالچ‌پاشی در کشور
مالچ‌پاشی یکی از راه‌حل‌های اجرایی در برابر توسعه کانون‌های ریزگرد است که در بیابان‌های ایران انجام می‌شود. به‌گفته رئیس سازمان منابع طبیعی کشور، در سال‌های اخیر با کمک نهادهای علمی، شاخص‌های مالچ‌پاشی اصلاح شد و به موجب آن شاخص‌های قبلی که براساس آن در ۱۱استان معادل ۸۰۰۰هکتار مالچ‌پاشی انجام می‌شد، اصلاح شد و درحال حاضر فقط در 5استان معادل با ۳۰هزار هکتار مالچ‌پاشی انجام می‌شود.
 البته فعالیت مالچ‌پاشی فقط در مناطقی که تپه‌های شنی فعال رونده هستند و اگر بلافاصله مهار نشوند اراضی کشاورزی، جاده‌ها و راه‌آهن را مسدود می‌کنند، انجام می‌شود که این محدوده ۳۰هزار هکتار مساحت دارد. مهم‌ترین نکته جایگزین‌ مالچ‌های غیرنفتی است که 3پروژه مشترک با معاونت علمی فناوری داریم و بعضی از این پروژه‌ها به‌صورت پایلوت هم سال گذشته اجرا شد و بسیار موفق بوده است. به‌طور مثال در ۵۰هزار هکتار اراضی کشور مالچ‌پاشی غیرنفتی بر مبنای مالچ رُس و خاک‌پوش‌های گیاهی انجام دادیم که بسیار موفق بود. به‌گفته رئیس سازمان منابع طبیعی، شیب مالچ‌پاشی در کشور بسیار کاهشی است و کاهش عوارض زیست‌محیطی به قوت دنبال می‌شود تا به نقطه صفر برسد.


 


روزنامه همشهری
نظرات

نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

نظر شما

X
آگهی تبلیغاتی