شناسه خبر : 93654
تاریخ انتشار : 1401/01/29 11:34
شفافیت شتاب‌زده

شفافیت شتاب‌زده

نمایندگان مجلس شورای اسلامی دو فوریت طرح شفافیت قوای سه گانه، دستگاههای اجرایی و سایر نهادها را به تصویب رساندند.

سایر رسانه‌ها: در جلسه علنی روز گذشته خانه ملت دو فوریت طرح مذکور با ۱۹۳ رأی موافق، ۵۳ رأی مخالف و ۱۰ رأی ممتنع از مجموع ۲۶۲ نماینده حاضر به تصویب رسید. به این ترتیب کلیات این طرح باید به سرعت در دستور کار صحن مجلس قرار گیرد.

در صورت تصویب نهایی این طرح، قوای سـه گانه و سـایر نهادهـای مطـرح در آن بایـد آرا و اطالعـات مربوط به حـوزه فعالیت دسـتگاههای متبوع خود را به همراه مذاکرات و تصمیمات اتخاذ شـده را در اختیار عموم مردم قرار دهند تا امـکان داوری برای مـردم درباره ایـن اطالعـات و آرا فراهم شـود. در این جلسـه حجتاالسلام احـد آزادیخـواه در موافقت بـا این طـرح اظهـار کـرد: مجلس پیشـتاز شفافیت است. نباید فقط شفافیت را از مجلس مطالبه کـرد و باید شـفافیت به همه دسـتگاههای اجرایی تسـری پیدا کند. در ادامه روح هللا نجابت نماینـده مخالـف گفـت: مـا قانـون بـرای شـفافیت سـایر نهادهـا و دسـتگاهها داریـم و نیـازی نیسـت قانـون دیگـری در ایـن زمینه تصویـب کنیم.

مجلس شفافیت را دور زد

همزمان برخی نمایندگان خانه ملت از رأی منفی خود به طرح شفافیت خبر داده و علت آن را شتابزدگی در این طرح دانستند. بهطور نمونه روحهللا ایزدخواه از نمایندگان اصولگرا در صفحه اینستاگرام خود نوشت: این رأی شتابزده را نشانه تخطی هیئت رئیسه مجلس از تعهد قانونی خود میدانم. چرا که طرح شفافیت آرای نمایندگان را با دو سال معطلی و کلی کار کارشناسی و در حالی که چند ماه است در دستور کار صحن قرار دارد، نادیده گرفته و یک طرح کلی و مبهم را جایگزین کردند. ایزادخواه در ادامه نوشت: از جمله ۲۹ مخالف دیگر مالک شریعتی، روح هللا نجابت، علی خضریان، نصرهللا پژمانفر، حسین زاده بحرینی، متفکر آراد، مهدی عسگری، کریمی قدوسی، غالمحسین رضوانی، همه این افراد از طراحان و مدافعان جدی شفافیت آرای نمایندگان هستند.

وی همچنیـن اشـاره کـرد: اصـل طـرح شـفافیت قوای سهگانه به انتشـار دادهها، اطالعات عمومی و تصمیمـات متخـذه دسـتگاهها اشـاره دارد. تصمیماتـی کـه ابلاغ میشـود و همیشـه شـفاف اسـت! بـرای دادههـا هـم قانـون انتشـار اطالعـات و طـرح جدیـد مدیریـت داده هـا را داریـد. اطالعـات عمومـی هـم یعنـی فهرسـت مدیـران و نشـانی و تلفن دفتـر که روی سـایتها هسـت! ایزدخـواه در پایان گفت: این طرح، اختیار تعیین اطالعات قابل انتشـار را بـه رئیس مجلـس و رئیـس قـوه قضائیه داده و اختیـار تعییـن محرمانـه اطالعـات را بـدون تعییـن شـاخص دقیقـی، بـه شـورای امنیـت ملـی سـپرده اسـت. بدیـن شـکل مجلـس نماینـدگان بیاثـر میشـود و اطالعـات مهـم بـرای مـردم، همچنـان غیـر شـفاف خواهـد مانـد.

 طرحی که حکایت دیروز و امروز نیست

امـا نماینـدگان مجلـس در حالـی طـرح جدیـد را روی میـز گذاشـتهاند کـه طـرح شـفافیت آرای نماینـدگان چندیـن سـال اسـت در مجلـس خاک می خورد. آذرماه سال ۹۶ بود که برای نخستین بار محمدجواد فتحـی از نمایندگان مجلـس با هدف قـرار دادن منتخبان مـردم در اتاق شیشـهای وعده شـفافیت آرا را مطرح کرد. با این حـال یک فوریت طـرح شـفافیت آرای نمایندگان، نخسـتین بـار ۱۴ شـهریور سـال ۹۷ در جلسـه علنـی مجلـس دهـم بـه رأی گذاشـته شـد، امـا رأی نیـاورد. ایـن طـرح در حالی رد شـد که اندکی قبـل از آن، اکثر نمایندگان در رسانهها از آن حمایت کرده بودند و این موضوع باعـث انتقادهـای بسـیاری بـه عملکـرد مجلـس دهـم شـد. در انتخابـات مجلـس یازدهـم یکـی از وعدههـای اصلی لیسـت شـورای ائتلاف نیروهای انقلاب در تهـران، تصویـب طـرح شـفافیت آرای نماینـدگان بـود. در همیـن راسـتا طـرح شـفافیت آرای نمایندگان یکـی از اولین طرحهایی بـود که در مجلس یازدهم مطرح شد، اما کلیات آن در صحن علنی رد و به کمیسیون آییننامه داخلی مجلس ارجاع شـد تا پیشـنهادهای جدید نمایندگان هم در آن طـرح گنجانـده شـود و طرحـی پختهتـر بـه صحـن مجلـس بازگـردد.

در نهایـت در ۱۵ بهمـن مـاه ایـن طـرح دوبـاره بـه رأی گذاشته شد و نمایندگان مجلس با ۱۵۳ رأی موافـق و ۶۳ رأی مخالف از مجمـوع ۲۳۴ نماینده حاضـر در جلسـه علنی بـا کلیات طرح شـفافیت آرای نماینـدگان مخالفـت کردنـد )تصویـب ایـن طرح به دو سـوم آرا نیاز داشـت(. اکنـون در حالی نماینـدگان طـرح جدیـد را در دسـتور کار قـرار دادهانـد کـه بایـد دیـد در نهایـت عمـر مجلـس یازدهـم بـه دیـدن قامـت شـفافیت قـد خواهـد داد یـا خیـر؟


روزنامه قدس
نظرات

نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

نظر شما

X
آگهی تبلیغاتی