شناسه خبر : 93643
تاریخ انتشار : 1401/01/29 10:24
فرمانده پاکستانی: متعهد به تعامل با ایران هستیم

فرمانده پاکستانی: متعهد به تعامل با ایران هستیم

ژنرال«سرفراز علی» فرمانده سپاه جنوب ارتش پاکستان با ابراز اطمینان از دستاوردهای مثبت همکاری باجمهوری اسلامی ایران درحوزه مرزی ومبارزه بامخلان امنیت،گفت:هیچ شکاف ارتباطی میان نیروهای مسلح دوهمسایه به ویژه در مرزها وجود ندارد و ارتش پاکستان مصمم به تعامل سازنده با برادران ایرانی خود است.

نورنیوزـگروه سیاست: ژنرال سرفراز عالی‌ترین مقام نظامی ارتش پاکستان مستقر در ایالت بلوچستان به عنوان استان همجوار مرزی با جمهوری اسلامی ایران محسوب می‌شود که سپاه زیر نظر آن مامور به مشارکت با دولت ایالتی برای تامین امنیت در این استان، وظیفه حفظ صلح و ثبات در مرزهای مشترک با ایران و پاکستان و همچنین نظارت بر امنیت طرح‌های راهبردی اقتصادی از جمله پروژه راهروی مشترک اقتصادی پاکستان و چین (سیپک) در ایالت بلوچستان است.

این ژنرال پاکستانی سال گذشته سفر رسمی به جمهوری اسلامی ایران نیز انجام داد. وی پیشتر رئیس کل سازمان اطلاعات نظامی ارتش پاکستان (MI) و پیش از آن نیز فرمانده یگان جنوب نیروهای مرزی در ایالت بلوچستان با درجه سرلشکری را نیز برعهده داشت. ژنرال سرفراز آذرماه ۱۳۹۹ (دسامبر ۲۰۲۰) به فرماندهی ستاد جنوب ارتش در ایالت بلوچستان پاکستان منصوب شد.

فرمانده سپاه جنوب ارتش پاکستان در ابتدا از خاطرات خود در طول سفر به ایران به ویژه بازدید از شهرهای اصفهان، شیراز و تهران گفت و اظهار داشت: چیزی که بسیار تاثیرگذار بود این است که مردم ایران بسیار متمدن هستند. من در گذشته نیز بارها به ایران رفته‌ام و ملت ایران را بسیار به قلب خود نزدیک می‌دانم.

ژنرال سرفراز افزود: در مدتی که برای آموزش نظامی در شهر دمشق سوریه بودم، دوستان ایرانی داشتم که بسیار سخاوتمند بودند و غذاهای لذیذ ایرانی را به من معرفی کردند و ما از رفتار متمدنانه آن‌ها بسیار تحت تأثیر قرار گرفتم.

وی گفت: پس از بازدید از اصفهان و دیدن این شهر زیبا واقعاً به بودن "اصفهان نصف جهان" اعتقاد پیدا کردم و اطمینان دارم ارتباط قوی من با برادران ایرانی همچنان بیشتر شود.

این مقام عالی ارتش پاکستان در بحث همکاری‌های دوجانبه با ایران به ویژه در مرزهای مشترک و تلاش مشترک برای ایجاد رفاه زندگی مرزنشینان و همچنین پیشبرد طرح‌های توسعه اجتماعی و اقتصادی، گفت: دو کشور همسایه ایران و پاکستان یک دوره طولانی را برای مقابله با چالش‌های مرزی پشت سر گذاشته‌اند. اگر وضعیت مرزی کنونی را با یک دهه گذشته مقایسه کنیم، متوجه دستاوردهایی می‌شویم که از بهبود قابل توجه اوضاع حکایت دارد. همچنین ما شاهدیم که ماه هاست حتی یک حادثه در مناطق مرزی دو کشور گزارش نشده است.

وی اظهار داشت: در گذشته به دلایل مختلف شاهد خلا در ارتباط میان مقامات نظامی طرفین از جمله در مرزها بودیم اما اکنون وضعیت فرق کرده و خوشبختانه هیچ شکاف ارتباطی بین نیروهای مسلح دو کشور به ویژه نیروهای مرزی وجود ندارد.

ژنرال سرافراز اظهار داشت: اشتراکات زیادی بین دو کشور وجود دارد و زمانی که با همتای ایرانی خود و سایر برادران ایرانی دیدار کردم از مشاهده سطح تفاهم بین دو کشور شگفت‌زده شدم. لذا با جدیت تمام معتقدیم که باید ارتباطات خود را با طرف ایرانی بیشتر تقویت کنیم.

وی افزود: اخیراً نیز با همتای ایرانی خود دیدار کردم و پیشرفت‌های خوبی برای رسیدگی به مسائل مرزی از طریق تماس‌های نزدیک داشته‌ایم.

دستاوردهای حصارکشی مرزهای پاکستان با ایران

رئیس سابق اطلاعات نظامی ارتش پاکستان (DG MI) در مورد طرح حصارکشی مرزهای این کشور با ایران که از سال ۲۰۱۹ کلید خورد نیز گفت: حصارکشی یکی از گام‌های مهمی است که دو کشور برای کنترل مرزها آغاز کرده‌اند. ما در گذشته با وجود برخی ملاحظات در مورد مسائل مرزی، تجربه برقراری ارتباط مستمر میان دو کشور برای مقابله با چنین مشکلاتی را نداشتیم اما اکنون از این چالش عبور کرده و شاهد همکاری‌های اطمینان بخش در مناطق مرزی یکدیگر هستیم.

وی با مهم خواندن انتظارات طرف ایرانی برای رفع کاستی در مناطق مرزی تحت کنترل ارتش پاکستان و لزوم پرداختن به ملاحظات مسوولان کشور همسایه و برادر ایران، تاکید کرد: ما باید مواردی را که باید در آن همکاری کنیم، شناسایی کنیم.

حمایت از توسعه تجارت با ایران و بهبود زندگی مرزنشینان

ژنرال سرفراز علی ادامه داد: همکاری‌های منطقه‌ای بسیار مهم است که به توسعه تجارت دوجانبه ما نیز کمک می‌کند. اقدامات دو کشور برای تامین امنیت مرزها باید نتیجه مثبتی داشته باشد و نگران پیامدهای منفی نباشیم. چون از آنجایی که ما به طور مشترک در مسیر درست و با دستاورد مثبت پیش می‌رویم، هیچ مشکلی وجود نخواهد داشت.

وی درباره چالش‌های مرزنشینان گفت: ما با مردم ساکن در مناطق مرزی ارتباط خوبی برقرار کرده‌ایم. همزمان با پیشبرد طرح حصارکشی در کنترل عبور غیرقانونی در مرزهای مشترک نیز پیشرفت خوبی داشته‌ایم.

فرمانده سپاه جنوب ارتش پاکستان تاکید کرد: درهای همکاری و رایزنی بین دو کشور باید همیشه باز باشد. ما تمام تدابیر را برای رفع ملاحظات برادران ایرانی خود انجام داده‌ایم و به دریافت همکاری مشابه از آن‌ها نیز اطمینان داریم.

وی با بیان اینکه ترددهای مرزی همواره باید از طریق گذرگاه‌های اعلام شده (رسمی) انجام شود، گفت: معتقدیم که پس از اتمام کار حصار کشی از جانب پاکستان نباید تردد غیرقانونی در مرزهای دو کشور همسایه صورت گیرد.

ژنرال سرفرار علی گفت: ما هرگز موجب تحت تاثیر قرار گرفتن تجارت نخواهیم شد بلکه به دنبال تقویت تجارت دوجانبه با گام‌های مثبت هستیم، اما همزمان نظارت و بررسی دقیق تحرکات در مرزها نیز ضروری است.

وی اظهار داشت: پیش از این ۴ گذرگاه مرزی بین دو کشور داشتیم که تعداد آن اکنون به ۸ گذرگاه افزایش یافته که با هدف تسهیل تجارت دوجانبه و ترددهای مرزی فعال هستند.

این مقام نظامی پاکستان اظهار داشت که پروژه حصارکشی مرزها باعث بالارفتن اعتماد نیروهای مرزبانی دو کشور نسبت به یکدیگر شده است و همزمان مسیر توسعه اجتماعی و اقتصادی در دو سوی مرز نیز همواره شده و کارهای زیادی در این خصوص در حال انجام است. لذا با استفاده از چنین فرصت‌هایی باید تجارت متقابل را تقویت و در مسیر بهبود زندگی مرزنشینان گام برداریم.

وی گفت: بسیاری از کالاهای ایرانی وارد بازارهای پاکستان به ویژه کویته می‌شود، این محصولات در میان مصرف کنندگان به ویژه در ایالت بلوچستان از محبوبیت خاصی برخوردار است و من شخصاً از آن حمایت می‌کنم، اما این فعالیت باید به درستی مدیریت و منظم شود.

هیچ چالشی را علیه مرزهای ایران تحمل نمی‌کنیم

ژنرال سرفراز علی تاکید کرد: ما هیچ گونه تحرکات مشکوک از جمله فعالیت‌های تروریستی از خاک خود علیه مرزهای ایران را تحمل نمی‌کنیم و همین را نیز از برادران ایرانی خود انتظار داریم.

وی بر لزوم تقویت همکاری‌های امنیتی بین دو کشور با هدف نظارت کامل بر مناطق تحت کنترل یکدیگر تاکید کرد.

ژنرال سرفرار علی اظهار داشت من قویاً به روابط و مناسبات برادرانه با ایران اعتقاد دارم و متعهد هستیم که اگر آنان نسبت به هرگونه فعالیت غیرقانونی احتمالی در قلمروی پاکستان شکایت داشته باشند، سریعاً وارد عمل شویم و انتظار داریم متقابلا درصورت هرگونه نگرانی طرف پاکستانی، نسبت به حل آن اقدام شود. چنین اقدامات متقابلی باعث تحکیم گام‌های اعتمادسازی میان دو کشور خواهد بود.

لزوم همکاری‌های موثرتر ایران و پاکستان برای غلبه بر پدیده قاچاق انسان 

فرمانده سپاه جنوب ارتش پاکستان در ایالت بلوچستان درباره ترددهای غیرقانونی از مبدا این کشور به ایران در قالب مهاجران غیرقانونی که درپی رسیدن به اروپا هستند، گفت: باید کنترل قوی نیروهای امنیتی در امتداد مرز برای سرکوب قاچاقچیان انسان وجود داشته باشد.

وی افزود: متأسفانه قاچاقچیان انسان از هر دو طرف با یکدیگر ارتباط نزدیکی دارند لذا باید این عناصر را ردیابی کنیم تا از تجارت غیرانسانی آن‌ها جلوگیری شود. برای این مهم به اشتراک گذاری اطلاعات میان مسوولان و نیروهای دو کشور در مرزهای مشترک قطعا برای مقابله با پدیده قاچاق انسان کمک خواهد کرد.

ژنرال سرفراز علی گفت: بسیاری از اتباع افغانستانی با سوء استفاده از شرایط کشورشان می‌خواهند از راه‌های غیرقانونی به اروپا بروند و به همین دلیل از خاک پاکستان برای ورود به ایران استفاده می‌کنند. ما بارها تعداد زیادی از افغان‌ها را که قصد ورود غیرقانونی به ایران از خاک پاکستان را داشتند، بازداشت و به نیروهای افغانستان تحویل داده‌ایم.

وی تاکید کرد: من عزم قوی برای تامین امنیت مرزهای پاکستان در برابر چنین تحرکات غیرقانونی و جلوگیری از هرگونه ورود مهاجران غیرقانونی به قلمروی ایران دارم، با این حال مشکل اینجاست که بیش از دو میلیون پناهجوی افغان در پاکستان هستند که کار را برای ما دشوار می‌کنند. هرچند برای غلبه بر چنین مسائل منطقه‌ای باید ثبات در افغانستان برقرار شود.

ایران و پاکستان در کنار یکدیگر به اهداف بلند دست خواهند یافت

ژنرال سرفراز علی اظهار داشت: قویاً معتقدم که جمهوری اسلامی ایران و پاکستان در کنار یکدیگر و از طریق همکاری به دستاوردهای زیادی در بسیاری از زمینه‌ها دست خواهند یافت و هرگونه خلل در مناسبات دو کشور منجر به از دست رفتن اهداف مشترک و فرصت‌های متقابل خواهد شد.

وی افزود: مقصد و هدف ما یکی است، هر دو همسایه خواستار برقراری و حفظ ثبات در افغانستان هستند، ما بر ثبات منطقه‌ای و امید به آینده روشن تاکید داریم، مردم دو کشور باید از فرصت‌های موجود و توانمندی‌های یکدیگر استفاده کنند و همزمان ارتش‌های دو کشور نیز قادر به آموختن از تجربیات یکدیگر هستند.

این مقام نظامی در بلوچستان پاکستان گفت: ایران و پاکستان برای به اصطلاح عناصر جدایی طلب در مناطق مرزی اهمیتی قائل نیستند، اما تنها مشکل این است که اگر این گروه‌های اقلیت در هر کدام از قلمروی‌های دو کشور فعالیت کنند تأثیر مستقیمی بر ایران و پاکستان خواهند گذاشت.

وی در پایان افزود که قوم بلوچ در هر دو سوی مرزها سکونت دارند و اکثریت آن‌ها خواستار زندگی با صلح و رفاه هستند.

لزوم همکاری مستمر ایران و پاکستان علیه بدخواهان روابط دوهمسایه

جمهوری اسلامی ایران و جمهوری اسلامی پاکستان اگر بخواهند هم نمی‌توانند در مسیر عدم همکاری گام بردارند زیرا اشتراکات فراوان بین دو ملت و نیز جغرافیای انسانی و طبیعی میان دو کشور به گونه‌ای است که همکاری دو طرف با یکدیگر امری اجتناب ناپذیر به نظر می‌رسد.

از این رو مسئولین نظامی و امنیتی دو کشور همسایه نیز با اشراف به این واقعیت در راستای حل مشکلات مرزی که بر روی زندگی روزمره مردم دو طرف اثر مستقیم دارد، تلاش‌هایی صورت داده‌اند که آثار مثبتی نیز در پی داشته است.

اگرچه جمهوری اسلامی ایران همواره در طول سالیان متمادی سیاست حسن همجواری با کشورهای همسایه را در دستور کار خود قرار داده است اما همواره بازیگران ثالثی تلاش کرده‌اند اقداماتی انجام دهند که اهداف نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران در این راستا تامین نگردد و البته این بازیگران ثالث نه حامی واقعی و خیرخواه همسایگان جمهوری اسلامی ایران هستند و نه منافع مردم این کشورها را درنظر دارند و این اهمیت همکاری بین جمهوری اسلامی ایران و همسایگان آن به ویژه پاکستان را بیش از پیش جلوه گر می‌سازد.

روابط دوجانبه ایران و پاکستان در حوزه‌های دفاعی، نظامی، امنیتی از جمله تبادل هیات‌ها از نیروهای مسلح دو کشور طی سال‌های اخیر پیشرفت چشم گیری داشته است.

بیستم مهرماه سال گذشته سردار سرلشکر پاسدار محمدباقری رئیس ستاد کل نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران به دعوت فرمانده ارتش پاکستان سفر رسمی ۴ روزه به این کشور انجام داد. این دومین سفر سردار باقری به پاکستان محسوب می‌شود.

نهم اسفند ۱۴۰۰ نیز امیر سرتیپ خلبان «حمید واحدی» فرمانده نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران به دعوت همتای پاکستانی خود سفر ۴ روزه ای به این کشور انجام داد.


نورنیوز
نظرات

نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

نظر شما

X
آگهی تبلیغاتی