شناسه خبر : 93430
تاریخ انتشار : 1401/01/23 20:12
کارگردان سینما: از بیانیه اخیر سینماگران زن استقبال می‌کنم

در گفتگو با نورنیوز مطرح شد؛

کارگردان سینما: از بیانیه اخیر سینماگران زن استقبال می‌کنم

مهرداد فرید تهیه‌کننده و کارگردان سینما معتقد است که این حرکت به این معنا نیست که تاکنون همه چیز فاسد و خراب بوده است. اتفاقا همین حرکت باید مبنایی باشد برای اینکه اصناف دیگر هم از حقوق خود دفاع کنند.

نورنیوز ـ گروه فرهنگ: یک کارگردان سینما با استقبال از بیانیه‌ی اخیر جمعی از سینماگران در اعراض به خشونت‌ و آزار جنسی گفت: وقتی فساد در جایی رخنه کند اصلا جنسیت در آن مطرح نیست هم مردها و هم زنان در آن صدمه می‌خورند.

مهرداد فرید در خصوص بیانیه اخیر زنان سینما در گفتگوی زنده اینستاگرامی با «نورنیوز» اظهار داشت: سینمای ایران به عنوان یکی از نهادهای سرزنده نشان داد که مثل یک ارگانیسم فعال قادر است که محیط حرفه‌ای سالم‌تری را فراهم کند. وقتی فساد در جایی رخنه کند اصلا جنسیت در آن مطرح نیست هم مردها و هم زنان در آن صدمه می‌خورند. در جامعه‌ای که به هرحال جامعه مردسالاری است و تاریخ چند هزارساله اش این را اثبات می‌کند باید فعالیت‌هایی در قالب جنبش‌های مدنی و به شکلی صلح دوستانه شکل می‌گیرد اسقبال کرد.

او با اشاره به نقش نهادهای صنفی در برخورد با چنین موضوعاتی تاکید کرد: ساختار خانه سینما در اساسنامه خودش یک شورای صیانت دارد، اما به نظر می‌سد مسئله یک مقدار فراتر از این است. شاید این سیصد نفر به این ضرورت رسیده‌اند که مسائل حوزه بانوان و تعرض‌های احتمالی که تحمیل می‌شود، از نظر این‌ها باید یک نگاه ویژه‌تری بشود و شکل و شمایل گذشته را پاسخگوی این نیاز ندیده‌اند و به همین دلیل این بیانیه را صادر کرده‌اند.

این کارگردان گفت: شاید قوانین موجود کفایت نکند برای رسیدگی کردن به این مسئله و بخشی از این موضوعات لازم باشد که در خود خانه سینما رسیدگی شود. از این زاویه تاسیس شورای 5 نفره امضا کنندگان برای پیگیری این موضوع قدم خوبی است. باید دعوت کرد که هم امضا کنندگان این بیانیه و هم خانه سینما به دنبال تدوین پروتکل هایی باشند که به اخلاق حرفه‌ای سینما کمک کند.

مهرداد فرید افزود: در گذشته در اعتراض به این آسیب‌ها ما تک صداهایی را داشته‌ایم، اما نمی‌توان حالا که چنین حرکتی شکل‌گرفته‌است گفت چرا اینقدر دیر صورت گرفته. اگر در گذشته از چنین حرکتی استقبال نشده کوتاهی‌هایی بوده است که در گذشته رخ داده اما کار خوب را هر لحظه‌ای که شروع شود باید از آن استقبال کرد. این ادله‌ها برای مخدوش کردن چنین حرکت خودجوشی کافی نیست.

این تهیه کننده سینما تصریح کرد: این حرکت به این معنا نیست که تاکنون همه چیز فاسد و خراب بوده است. اگر در اصناف دیگر هم چنین حرکتی نیست به معنی این نیست که آن‌جا پاک و پاکیزه است. اتفاقا همین حرکت باید مبنایی باشد برای اینکه اصناف دیگر هم از حقوق خود دفاع کنند. زنان در جامعه ما همواره بین دو حس در تعلیق بوده‌اند، یکی شرم و خجالت و دیگری در مقابل متجاوز ایستادن و تظلم خواهی کردن است. به دلیل که جامعه بیشتر زنان را به مورد اول تشویق کرده، مانع از این شده است که این موضوعات در عموم مطرح شود. این اتفاق شاید کمک کند که این دو جنبه به تعادل برسد.

او همچنین گفت: در یک خانواده مذهبی اگر یک نوجوان به سینما گرایش داشته باشد تابه‌حال شاید واکنش‌های منفی می‌دیده است. حالا اگر این دست اقدامات صورت بگیرد و فضا سالم‌تر شود قاعدتا عامه مردم به خصوص آن بخش سنتی هم حس می‌کنند که می‌توانند بدون دغدغه وارد این حوزه شوند. پیشنهادی که می‌توان مطرح این است که یک انجمن صنفی بانوان سینماگر مطرح شود و بتواند مشکلات را حل کند.


نورنیوز
اخبار مرتبط






نظرات

نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

نظر شما

X
آگهی تبلیغاتی