شناسه خبر : 93422
تاریخ انتشار : 1401/01/23 16:50
بازگشت سفرای عربی به لبنان؛ زمینه‌ساز بحران‌های جدید

نورنیوز بررسی کرد؛

بازگشت سفرای عربی به لبنان؛ زمینه‌ساز بحران‌های جدید

نگاهی به تحولات لبنان در شرایطی که حدود یک ماه تا انتخابات پارلمانی این کشور زمان باقی است نشان می‌دهد که برخی کشورهای خارجی تمام تلاش خود را برای استمرار وضع موجود و بر سر کار ماندن دولت غرب‌گرا به کار بسته‌اند.

نورنیوز ـ گروه بین‌الملل: تحولات سیاسی و اقتصادی در کشوری که زمانی عروس خاورمیانه نامیده می‌شد نگرانی‌ها در خصوص افزایش مداخله خارجی به منظور تاثیرگذاری بر انتخابات آتی پارلمانی را که می‌تواند بر متوقف‌سازی روند نابسامان کنونی تاثیرگذار باشد، افزایش داده است.

از زمان انتشار سخنان قرداحی وزیر ارتباطات این کشور در حمایت از یمن، تنشی جدی میان دولت لبنان با کشورهای شورای همکاری خلیج فارس به‌ویژه عربستان سعودی پدید آمد که در روزهای اخیر و با ورود سفرای سعودی، قطر و کویت به بیروت وارد فاز جدیدی شد.

همزمانی این تحولات با انتخابات پارلمانی لبنان که حدود یک ماه دیگر برگزار خواهد شد نیز در نوع خود قابل توجه است. انتخاباتی که هر ۴ سال یکبار برگزار می‌شود و طی آن ۱۲۸ کرسی پارلمان لبنان به طور مساوی بین مسلمانان و مسیحیان تقسیم می‌شود.

این انتخابات به لحاظ نقش تعیین کننده‌اش در وزن‌کشی‌های سیاسی لبنان میان جریان‌های غرب‌گرا و مقاومتی اهمیت بسیاری دارد. در یک سوی معادله جریان‌های مقاومت و مستقل مانند حزب‌الله، امل، جریان آزاد ملی قرار می‌گیرند و در سوی دیگر جریان‌های غرب‌گرایی هستند که شاخص‌ترین آنها جریان المستقبل به ریاست حریری است.

سیاست‌های اصلی تشکل‌ها و گروه‌های سیاسی مقاومت در این انتخابات مانند گذشته بر استقلال لبنان، مقابله با رژیم صهیونیستی و حفظ امنیت این کشور متمرکز است. در مقابل جریان دوم تمایل دارد وابستگی به عربستان و کشورهای غربی همچون فرانسه، انگلیس و آمریکا را افزایش داده و رویکردی سازش‌کارانه با رژیم صهیونیستی اتخاذ کند.

 این صف‌بندی‌ها در شرایطی است که دولت و اقتصاد لبنان در سال‌های اخیر توسط نیروهای غرب‌گرا اداره شده است. دولتی که نتیجه سیاست‌های آن، تحصن‌ها و درگیری‌های خیابانی و حتی تلفات انسانی بوده که نشان‌دهنده عملکرد نامناسب آن‌ است. در دوره استقرار دولت غرب‌گرا حتی تظاهرات مسالمت‌آمیز مردم با دخالت مسلحانه طرفداران سمیر جعجع به خاک و خون کشیده شد که البته مجازاتی نیز برای او در نظر گرفته نشد.

سفر مکرون رئیس جمهور فرانسه به لبنان و برگزاری سه نشست پاریس برای جمع آوری کمک بین‌المللی برای لبنان نمودی از اقدامات دولت فعلی است که عمق در وابستگی بی نتیجه به غرب را به نمایش گذاشت، در حالی که سفرهای تبلیغاتی مکرون هیچ دستاورد ملموسی برای مردم لبنان به دنبال نداشت، گروه‌های مقاومت با فراهم‌سازی شرایط برای انتقال سوخت از ایران به لبنان در بحبوحه بحران انرژی این کشور بخشی از آلام مردم را التیام دادند.

دبیرکل حزب‌الله لبنان در سخنرانی ۲۲ فروردین ۱۴۰۱ خود با اشاره به این نکته که کسب دو سوم کرسی‌های پارلمان هدف ما نیست، یادآور شد: «بر اساس نظرسنجی‌ها تیم سیاسی ما اکثریت را در انتخابات پارلمان کسب خواهد کرد. این مسئله قطعا زنگ خطری برای غرب‌گرایان و اربابان خارجی آنهاست که سال‌هاست با ایجاد بحران سیاسی و اقتصادی به دنبال نمایش چهره‌ای شکست خورده از مقاومت لبنان بوده و سعی کرده‌اند تا قدرت را در جریان غرب‌گرای متمایل به روند سازش حفظ نمایند.»

مرور تحولات لبنان و ناکامی قطعی دولت غرب‌گرا در سال‌های اخیر صحت سخنان سیدحسن نصرالله را تایید می‌کند.

بر این اساس به نظر می‌رسد بازگشت سفرای شورای همکاری خیلج فارس به لبنان با وعده‌های اقتصادی و نیز برخی پول‌پاشی‌های کلان در مناطق خاص این کشور تحرکی انفعالی برای تاثیر گذاری بر نتایج انتخابات آتی پارلمان است . چنان که بررسی‌ها نشان می‌دهد عربستان بالغ بر ۱۰ میلیون دلار برای هزینه در بیروت در زمینه انتخابات پارلمانی لبنان اختصاص داده است. با این‌حال به نظر می‌رسد در صورتی که تا موعد انتخابات، غرب‌گرایان به اهداف خود نزدیک نشده باشند برای تعویق آن تلاش خواهند کرد.

 در این باره برخی معتقدند توقف ناگهانی جنگ یمن و تمرکز یک باره کشورهای عربی بر تحولات لبنان نیز با یکدیگر در ارتباط است و عربستان با توقف جنگ در یمن تمرکز خود را بر تحولات لبنان بیشتر می‌کند تا شاهد شکست دیگری برای گروه‌های غرب‌گرا در منطقه نباشد.

انتخابات پیش روی لبنان در واقع محل برخورد اراده مردم و طرفداران استقلال این کشور با پول‌پاشی‌ها و صحنه سازی های موقتی دولت‌های مداخله‌گر در این کشور است. باید دید که جریان‌های سیاسی و اجتماعی لبنانی از گذشته درس گرفته‌اند یا بار دیگر اسیر بازی‌های دولت‌های خارجی خواهند شد.


نورنیوز
نظرات

نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

نظر شما

X
آگهی تبلیغاتی