شناسه خبر : 93401
تاریخ انتشار : 1401/01/23 11:46
سایه جنگ در اوکراین بر اقتصاد جهان

سایه جنگ در اوکراین بر اقتصاد جهان

تارنمای خبری «دویچه وله» آلمان نوشت: تاثیرات جنگ روسیه در اوکراین اکنون بر سراسر جهان سایه افکنده و احساس می شود.

نورنیوزـگروه بین‌الملل: دویچه وله نوشت: بهای سوخت و غذا در همه جا درحال افزایش و هم اکنون  در برخی کشورها آشوب برپا شده است.

آلمانی ها افزایش بهای زندگی را احساس می کنند

تارنمای این رسانه آلمانی درادامه نوشت: مصرف کنندگان آلمانی افزایش بهای زندگی را احساس می کنند چراکه  پیامدهای جنگ در اوکراین و اعمال تحریم ها علیه روسیه بی اثر نبوده، در ماه مارس(اسفند) نرخ  تورم در آلمان به بالاترین میزان خود از سال ۱۹۸۱ میلادی رسید، هرچند دولت آلمان بدنبال اعمال ممنوعیت واردات ذغال سنگ از روسیه است اما درمورد ممنوعیت واردات گاز از روسیه هشدار می دهد.

تامین کننده گندم ترکیه که خواهد بود

دویچه وله آلمان نوشت: روسیه بعنوان بزرگترین تولیدکننده گندم درجهان اکنون با توجه به ممنوعیت واردات گندم از روسیه،   بهای نان در بسیاری از کشورهای جهان ازجمله در ترکیه افزایش یافته است. تحریم های بین المللی موجب اختلال در چرخه تامین ذخایر گندم شده است،

اوکراین نیز بعنوان یکی از پنج کشور بزرگ تولید کننده گندم جهان،   موجب شده تا با وقوع جنگ در کشورش قادر به تامین گندم از بنادر خود واقع در دریای سیاه نباشد.

افزایش بهای گندم در عراق

بهای گندم در عراق از زمان شروع جنگ روسیه در اوکراین، بشدت افزایش یافته؛ چراکه هردو کشور تامین کننده حداقل ۳۰ درصد از گندم جهان به شمار می روند.

اعتراض ها در اسکاتلند و انگلیس

دویچه وله آلمان درادامه تاثیرات ناشی از  جنگ روسیه در اوکراین نوشت: اسکاتلند نیز شاهد اعتراض ها درباره افزایش بهای غذا و انرژی است، در سراسر انگلیس نیز اتحادیه های کارگری تظاهراتی در اعتراض به افزایش هزینه زندگی سازماندهی کردند، برگزیت هم اکنون  باعث افزایش هزینه زندگی در بسیاری نقاط از انگلیس بوده و وقوع جنگ در اوکراین می تواند وضعیت را به مراتب وخیم تر سازد.

بحران در آفریقا

دویچه وله آلمان در باره عواقب جنگ اوکراین و تاثیرات آن بر سایر نقاط جهان نوشت: نایروبی پایتخت کنیا این روزها شاهد صف های طولانی خودرو در برابر جایگاه های سوخت است، بهای بالای و کمبود سوخت، جدایی از بحران غذا؛ اکنون شهروندان این کشور متوجه تاثیرات جنگ اوکراین بر کشورشان شده اند؛ «مارتین کیمانی» (Martin Kimani) سفیر کنیا در سازمان ملل متحد، وضعیت در شرق اوکراین را با تغییراتی که در آفریقا پس از پایان دوران استعمار رخ داده بود قیاس کرد.

ناآرامی ها در آمریکای مرکزی

تارنمای این رسانه آلمانی نوشت:لیما پایتخت پرو شاهد درگیری معترضان با نیروهای پلیس است، معتراضان نسبت به افزایش بهای مواد غذایی و دیگر اقلام معترض هستند، این بحران با وقوع جنگ در اوکراین شدت یافته، ناآرامی ها در پرو به حدی بودکه «پدرو کاستیلو» (Pedro Castillo) رئیس جمهوری این کشور با اعلام وضعیت فوق العاده، حکومت نظامی  را اعمال کرد اما با برداشته شدن آن، ناآرامی و اعتراض ها دراین کشور دوباره از سر گرفته شد.

روسیه به دنبال تلاش اوکراین برای پیوستن به ناتو و نادیده انگاشته شدن نگرانی های امنیتی خود از سوی غرب، ۵ اسفند ماه ۱۴۰۰ به اوکراین حمله برد، ولودیمیر زلنسکی  از عدم  پیوستن به ناتو خبر داد

روسیه در پی تلاش اوکراین برای عضویت در ناتو و نادیده گرفتن نگرانی های امنیتی خود از سوی غرب، پنج  اسفندماه ۱۴۰۰ به اوکراین حمله برد، پس از آن ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهوری اوکراین علنا اعلام کرد که کی یف قصد پیوستن به ناتو را ندارد.

کرملین گسترش ناتو به سوی مرزهای غربی خود را یک عامل نگران کننده امنیتی خوانده و خواستار توقف گسترش ناتو به سمت اروپای شرقی شده است.


نورنیوز
نظرات

نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

نظر شما

X
آگهی تبلیغاتی