شناسه خبر : 93400
تاریخ انتشار : 1401/01/23 11:37
عمران خان خواستار برگزاری انتخابات زودهنگام شد

عمران خان خواستار برگزاری انتخابات زودهنگام شد

نخست وزیر سابق پاکستان که پیشتر هم درباره عدم به رسمیت شناختن نخست وزیر جدید هشدار داده بود، از لزوم فوریت در برگزاری انتخابات پارلمانی سخن گفت.

نورنیوزـگروه بین‌الملل: عمران خان نخست وزیر سابق پاکستان که با رأی عدم اعتماد پارلمان، از این سمت برکنار شد، خواستار برگزاری انتخابات فوری (زودهنگام) در این کشور آسیای جنوبی شد.

این تقاضا ساعاتی بعد از انتخاب «شهباز شریف» به عنوان نخست وزیر جدید پاکستان مطرح شد.

عمران خان براندازی خود را محصول مداخله آمریکا می‌داند و پیشتر هم هشدار داده بود که نخست وزیر جدید را به رسمیت نخواهد شناخت.

شهباز شریف ۷۰ ساله رهبر حزب «مسلم لیگ-نواز» است و انتظار می‌رود رابطه خوبی را با هند و آمریکا در پیش بگیرد. با این حال، او روابط دوستانه‌ای هم با چین دارد و آنطور که گفته می‌شود برخلاف برادرش «نواز شریف» که سابقه نخست وزیری پاکستان را دارد و به اتهام فساد برکنار شد، از برقراری رابطه دوستانه با ارتش پاکستان هم رویگردان نیست.

با این اوصاف، سیاست شهباز شریف در اداره امور خارجی باید بر پایه تعامل مصلحت گرایانه باشد. با این حال، بسیاری از تحلیل‌گران معتقدند اگرچه وی تلاش می‌کند یک دولت ائتلافی تشکیل دهد، اما فارغ از اتحاد راهبردی حزب «مسلم لیگ» و «حزب مردم» که به سرنگونی عمران خان منجر شد، این دو حزب همواره رقبای جدی یکدیگر در منازعات سیاسی پاکستان بوده اند و همین امر احتمال شکست دولت ائتلافی و برگزاری انتخابات زودهنگام را ممکن خواهد کرد.

همزمان، برخی دیگر از کارشناسان نظر متفاوتی را ارائه کرده و می‌گویند ممکن است در کوتاه مدت شاهد برگزاری انتخابات پارلمانی نباشیم.

به باور این گروه، احزاب وابسته به غرب تلاش می‌کنند تا با خرید زمان، فرصت لازم را برای دلسرد کردن حامیان عمران‌خان پیدا کنند حال آنکه در این فاصله، اوضاع اقتصادی با توجه به شرایط جهانی بدتر می‌شود و این مسئله به نفع هیچ یک از احزاب و جناح‌های سیاسی نیست.

فارغ از گمانه زنی‌ها برای انتخابات زودهنگام، اگر همه چیز به روال معمول پیش برود، انتخابات پارلمانی باید در موعد اصلی و در ۱۲ اکتبر ۲۰۲۳ برگزار شود.


نورنیوز
کلید واژگان
پاکستانعمران خان
نظرات

نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

نظر شما

X
آگهی تبلیغاتی