شناسه خبر : 93302
تاریخ انتشار : 1401/01/21 14:45
رأی 39 میلیون یورویی دیوان پاریس به نفع ایران

رأی 39 میلیون یورویی دیوان پاریس به نفع ایران

مدیرعامل شرکت مهندسی توسعه گاز گفت: بعد از بازگشت تحریم‌ها، قرارداد ما با یک شرکت فرانسوی (سفره گاز) از طرف آن شرکت اجرایی نشد و سپس در دیوان داوری پاریس هم 26 میلیون یورو علیه ما ادعا کرد.

نورنیوز-گروه اقتصاد: رضا نوشادی مدیرعامل شرکت مهندسی توسعه گاز امروز یکشنبه بیست و یکم فروردین ماه در نشست خبری با اشاره به برنامه‌های این شرکت اظهار کرد: شرکت مهندسی توسعه گاز بزرگترین شرکت توسعه‌دهنده خطوط انتقال گاز در دنیاست. ایران بعد از آمریکا ،کانادا و روسیه بزرگترین شبکه خط لوله گاز دنیا را داراست و ما در رتبه چهارم هستیم. همچنین در حوزه پوشش 96 درصدی شبکه گاز در کشور با اختلاف در رتبه اول قرار داریم.

* همه تجهیزات ساخت خط لوله انتقال گاز در ایران بومی‌سازی شده است

وی گفت: در حال حاضر همه تجهیزات موردنیاز این شرکت داخلی‌سازی شده است که البته این بومی‌سازی اقتصادی نیز بوده است. از جمله می‌توان به تولید توربوکمپرسورها اشاره کرد. الان برخی کمپرسورهای ایرانی بازدهی بیشتری نسبت به محصولات زیمنس دارد. همچنین همه شیرهای کنترلی نیز داخلی‌سازی شده است.


 

*خط لوله گاز زاهدان-زابل به زودی راه‌اندازی می‌شود

نوشادی افزود: برای سال جاری 1870 کیلومتر خط لوله در دستور کار قرار داده‌ایم. امسال سال احداث خط لوله در استان سیستان است و تمرکز اصلی ما بر این استان است. آزمون نهایی خط لوله زاهدان-زابل در دستور کار قرار گرفته و به زودی این خط لوله 240کیلومتری را راه‌اندازی می‌کنیم.

مدیرعامل شرکت مهندسی توسعه گاز  گفت: امسال بیش از هزار کیلومتر خط لوله انتقال گاز را وارد مدار می‌کنیم احداث همزمان ۱۲ ایستگاه تقویت فشار نیز انجام می‌شود تا متناسب با افزایش تقاضا بتوانیم نیاز کشور را تامین کنیم.

*ظرفیت ذخیره‌سازی گاز ایران به 100 میلیون متر مکعب می‌رسد

وی گفت: ظرفیت کم ذخیره‌سازی گاز از مصرف فصل سرما موجب شد که روی این موضوع برنامه‌ریزی کنیم. در حال حاضر ۳ درصد از مصرف گاز ایران (معادل حدود 20 میلیون متر مکعب) از طریق ذخیره‌سازی تامین می‌شود درحالیکه در اروپا کشورهایی هستند که این رقم را به ۴۰ درصد رسانده‌اند و تقاضای فصل سرد خود را از طریق ذخیره‌سازی گاز تامین می‌کنند. میانگین اروپا در این حوزه ۲۵ درصد است.

نوشادی گفت: اجرای پروژه‌های ذخیره‌سازی گاز در ایران اهمیت زیادی دارد. ما مصوبات مربوط به ذخیره‌سازی در هفت میدان را اخذ کرده‌ایم. قرارداد میدان شوریجه امضا شده است. در میادین بانکول و سراجه نیز برنامه داریم. میدان قزل‌تپه یک مرحله حفاری، مطالعات و ارزیابی را گذرانده است. برای میدان سرخون نیز اقدام کرده‌ایم. میادین یورتشا و نصرآباد کاشان نیز در برنامه قرار دارد. در مجموع ۱۴ میدان برای ذخیره‌سازی گاز انتخاب شده‌اند که هفت میدان مجوز گرفته‌اند.

مدیرعامل شرکت مهندسی توسعه گاز  گفت: میدان قزل تپه بیشترین فشار را دارد. در میدان نصرآباد کاشان اولین باری است که سراغ گنبدهای نمکی برای ذخیره‌سازی گاز می‌رویم. میدان یورتشا نیز یک لایه آب است. به نظر می‌رسد انجام عملیات ذخیره‌سازی در این سه میدان موجب رسوب و دانش در شرکت مهندسی و توسعه گاز شود.

وی اظهار داشت: هدف ما تامین گاز مصرفی به میزان 10 درصد در پیک سرما از طریق ذخیره‌سازی گاز است، یعنی رقمی بین 90 تا 100 میلیون متر مکعب در روز؛ که این هدف با ذخیره‌سازی در این 7 میدان در یک بازه زمانی 6 ساله محقق می‌شود.

* ایران برنده دعوای حقوقی با یک شرکت فرانسوی

نوشادی گفت: بعد از بازگشت تحریم، قرارداد ما با یک شرکت فرانسوی (سفره گاز) از طرف آن شرکت اجرایی نشد و آن شرکت ایران را ترک کرد و سپس در دیوان داوری پاریس ۲۶ میلیون یورو علیه ما ادعا کرد. در این پرونده ما ادعای تقابل مطرح کردیم و در نتیجه نه تنها آن ۲۶ میلیون یوروی ادعایی شرکت فرانسوی تایید نشد بلکه آن شرکت ۱۳ میلیون یورو نیز باید به ما پرداخت کند؛ یعنی رقمی معادل دکل گمشده.


فارس
نظرات

نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

نظر شما

X
آگهی تبلیغاتی