شناسه خبر : 93205
تاریخ انتشار : 1401/01/18 05:09
ایران‌هراسی در افغانستان و افغان‌هراسی در ایران

نورنیوز بررسی کرد؛

ایران‌هراسی در افغانستان و افغان‌هراسی در ایران

ارزیابی جریان‌سازی‌های خبری در بستر فضای مجازی طی هفته‌های اخیر بیان‌گر این واقعیت است که اقداماتی برنامه‌ریزی شده از سوی مرکزیتی واحد برای تاثیرگذاری بر افکار عمومی داخلی در خصوص مخاطرات اخلاقی، امنیتی، اقتصادی و سیاسی حضور مهاجرین افغانستانی در ایران در حال پیگیری است.

نورنیوز ـ گروه سیاسی: روز سه‌شنبه حرم مطهر رضوی شاهد اقدامی تروریستی علیه سه تن از طلاب جهادی شهر مشهد بود که متاسفانه منجر به شهادت یکی از آنها شد.

عامل این اقدام جنایت‌کارانه که بلافاصله بازداشت شده، تابعیت غیر ایرانی داشته و دارای تفکرات تکفیری است. هر چند هنوز مستنداتی در خصوص اینکه این اقدام با برنامه‌ریزی قبلی و هدایت مستقیم معاندین انجام شده باشد بدست نیامده اما بررسی کنش‌هایی از این دست نشان می‌دهد که این افراد عمدتا متاثر از القائات و تبلیغات هدف‌مند، مخرب و کینه‌توزانه سرویس‌های اطلاعاتی خارجی دست به جنایت‌هایی از این دست می‌زنند.

 ارزیابی جریان‌سازی‌های خبری در بستر فضای مجازی طی هفته‌های اخیر بیان‌گر این واقعیت است که اقداماتی برنامه‌ریزی شده از سوی مرکزیتی واحد برای تاثیرگذاری بر افکار عمومی داخلی در خصوص مخاطرات اخلاقی، امنیتی، اقتصادی و سیاسی حضور مهاجرین افغانستانی در ایران به صورت کاملا حساب شده در حال پیگیری است.

انتشار کلیپ‌ها و اخبار ساختگی و بعضا قدیمی از هجوم مهاجرین افغانستانی به سمت ایران، انتشار اخبار کذب پیرامون دستگیری گروه‌هایی از اتباع افغانستانی که در حال برنامه‌ریزی برای انجام اقدامات تروریستی در شهرهای مختلف ایران بودند و ایجاد شایعات در مورد اقدام به قتل و تجاوز و غارت از سوی اتباع این کشور در مناطق مختلف ایران طی هفته‌های اخیر با حجم بسیار زیادی در فضای مجازی در حال دست به دست شدن است.

در این میان جهت دادن به قتل دو طلبه اهل سنت در شهر گنبد در قالب اختلافات میان شیعه و سنی و پس از آن اقدام جنایت‌کارانه عنصر تکفیری علیه سه طلبه در حرم رضوی و بزرگ‌نمایی ابعاد این اقدامات، همگی بخش‌هایی از پازلی است که با هدف ایجاد بدبینی و کینه میان شهروندان ایران و افغانستان نسبت به یکدیگر طراحی شده و در حال اجراست.

موضوع جالب توجه در این خصوص؛ هم‌زمانی انتشار گسترده اخبار کذب و شایعات بی‌اساس در شبکه‌های اجتماعی پرمخاطب افغانستان در خصوص رفتار نامناسب ایران با مهاجرین افغانستانی با هدف تحریک احساسات اتباع این کشور علیه ایران است که جهت‌گیری آن کاملا منطبق بر اقداماتی است که با هدف تاثیرگذاری بر افکار عمومی ایرانیان در حال پیگیری است.

 هم‌زمان با خروج خفت‌بار نیروهای آمریکایی و انگلیسی از افغانستان بسیاری از کارشناسان مسائل امنیتی پیش‌بینی می‌کردند که این کشورها پس از خارج کردن نیروهای خود به طور قطع با فعال‌سازی سرویس‌های اطلاعاتی-امنیتی خود تلاش خواهند کرد تا ظرفیت‌های ایجاد بحران به ویژه میان ایران و افغانستان را شکل داده و از آن برای تثبیت بی‌ثباتی در منطقه بهره ببرند.

ایجاد اختلافات قومی و مذهبی در طول سالیان متمادی یکی از تاثیرگذارترین ابزارهای مورد بهره‌برداری سرویس‌های اطلاعاتی غربی برای ایجاد ناامنی و بی‌ثباتی در کشورها و یا میان کشورها بوده و هنوز هم از ظرفیت‌های زیادی برای ایجاد بحران برخوردار است.

اقداماتی که در هفته‌های اخیر با بهره‌گیری از روش‌های عملیات روانی در بستر شبکه‌های اجتماعی برای ایجاد نزاع میان مردم دو کشور ایران و افغانستان در حال پیگیری است ادامه فعالیت‌های پردامنه‌ای است که هم‌زمان با خروج نیروهای ناتو و آمریکا برای درگیر کردن ایران در‌ بحران سیاسی و امنیتی افغانستان دنبال شد.

سیاست مدبرانه جمهوری اسلامی ایران در مدیریت حفظ روابط دوستانه میان دو ملت و کنش هوشمندانه در قبال واقعیت‌های سیاسی و امنیتی پس از خروج غیر مسئولانه آمریکا و ناتو از افغانستان، امکان هرگونه فتنه‌انگیزی در روابط میان دو کشور را از بین برد و دشمنان را در تحقق اهدافشان ناکام گذاشت.

 هوشیاری دو ملت‌ و تلاش‌های گسترده دیپلماتیک و میدان‌داری ایران برای بهره‌گیری از ظرفیت‌های منطقه‌ای و همسایگان افغانستان برای کمک به صلح و ثبات در این کشور موجب افزایش تعاملات سازنده میان دو طرف و رفع بسیاری از سوء تفاهم‌ها شد.

در این روند با افزایش درک متقابل میان طرفین نسبت به نیازها و خواسته‌های یکدیگر، گام‌های مثبت و قابل توجهی در زمینه رفع مشکلات مرزی، سیاسی، اقتصادی و امنیتی برداشته شد و فضای اعتماد متقابل میان دو کشور در مسیر تقویت مستمر قرار گرفت.

 جمهوری اسلامی ایران در طول چهل و چند سال گذشته همواره در کنار ملت مظلوم و ستم‌دیده افغانستان بوده و بدون دریافت هیچ‌گونه کمک بین‌المللی، برادرانه میزبان این عزیزان بوده است.

اگرچه پیوندهای مستحکم میان دو ملت با چند اقدام مخرب از سوی عناصر بازی‌خورده دشمن گسسته نخواهد شد لیکن تشدید فضاهایی که در چند هفته قبل در ایران و افعانستان شاهد آن بودیم و مرتبط شدن آن با عملیات‌های تروریستی ضرورت توجه و هوشیاری بیشتر نسبت به برنامه‌های خطرناک دشمن برای ایجاد بدبینی و کینه و اختلاف میان دو ملت را اجتناب‌ناپذیر کرده است.

بر این اساس لازم است مسئولین و رسانه‌های دو کشور ضمن شناخت دقیق فرآیندهای جنگ ادراکی پیچیده‌ای که علیه دو کشور آغاز شده و تبیین نقاط پنهان آن برای افکار عمومی، مراقبت لازم را برای حراست از مناسبات مبتنی بر گستره تمدنی و برآمده از هزاران سال تاریخ و فرهنگ مشترک را در دستور کار خود قرار دهند.


نورنیوز
اخبار مرتبط





نظرات

نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

نظر شما

X
آگهی تبلیغاتی