شناسه خبر : 91730
تاریخ انتشار : 1401/01/07 08:08
محرومیت دختران افغان از تحصیل حقوق بشر آنان را نقض می‌کند

محرومیت دختران افغان از تحصیل حقوق بشر آنان را نقض می‌کند

سازمان ملل متحد اعلام کرد محرومیت دختران افغان از تحصیل، حقوق بشر آنان را نقض می‌کند.

نورنیوزـگروه بین‌الملل: میشل باشله کمیساریای عالی حقوق بشر در بیانیه ای اظهار داشت ناتوانی مقامات طالبان در افغانستان در پایبندی به تعهدات خود مبنی بر بازگشایی مدارس برای دختران کلاس ششم به بالا، به رغم تعهدات مکرر در قبال آموزش دختران، بسیار مخرب است.

باشله توضیح داد که محرومیت از تحصیل، حقوق بشر زنان و دختران را نقض می‌کند و فراتر از حق برابر آنها برای تحصیل، زنان و دختران را بیشتر در معرض خشونت، فقر و استثمار قرار می‌دهد.

پیش از این، آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل از مقامات طالبان خواست که مدارس را فورا برای همه دانش‌آموزان باز کنند.

دبیر کل سازمان ملل روز شنبه به وقت محلی در بیانیه‌ای اعلام کرد که از اقدام طالبان در به عقب انداختن بازگشت دختران دبیرستانی به کلاس های درس عمیقا متأسف است.

گوترش اضافه کرد: همه دانش آموزان، دختران و پسران، والدین و خانواده ها در انتظار شروع سال تحصیلی جدید  بودند.

وی تصریح کرد: اقدام طالبان، برغم تعهدات مکرر آن، بسیار دلسرد کننده است  و به افغانستان صدمه زیادی می رساند.

دبیرکل سازمان ملل ادامه داد: محرومیت از تحصیل نه تنها حقوق برابر زنان و دختران در تحصیل را نقض می‌کند، بلکه آینده این کشور را نیز با توجه به نقش عظیم زنان و دختران افغان به خطر می‌اندازد.

براساس تعهدات پیشین و اعلامیه‌های رسمی امارت اسلامی افغانستان، قرار بود تمامی مدارس دخترانه در افغانستان از روز چهارشنبه هفته گذشته بازگشایی شوند.

وزارت معارف طالبان در اطلاعیه جدید خود گفته است که دبیرستان‌های دخترانه پس از تصمیم‌گیری در مورد لباس دانش‌آموزان و معلمان مطابق با "قوانین شرعی و سنتی افغانستان" بازگشایی خواهند شد.


ایرنا
نظرات

نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

نظر شما

X
آگهی تبلیغاتی