شناسه خبر : 91696
تاریخ انتشار : 1401/01/06 07:56
افزایش واردات گندم

افزایش واردات گندم

واردات گندم در پایان سال گذشته با افزایش 174 درصدی مواجه بوده است.

 

نورنیوزـگروه اقتصاد: گندم از جمله اقلام وارداتی با ارز ۴۲۰۰ تومانی است که همواره سهم قابل توجهی از این واردات را به خود اختصاص می‌دهد. این در حالی است که بررسی روند واردات گندم در سال گذشته نشان می‌دهد که ۶.۴ میلیون تن به ارزش بیش از ۲.۲ میلیارد دلار در فاصله ابتدا تا ۲۴ اسفندماه  ۱۴۰۰ از گمرک ترخیص و وارد کشور شده است.

واردات گندم  افزایش ۱۱۹ درصدی در وزن و ۱۷۴ درصد در ارزش  داشته است، در دوره مشابه سال ۱۳۹۹ حدود ۲.۹ میلیون تن به ارزش بالغ بر ۸۲۱.۶ میلیون دلار از این کالا وارد کشور شده بود.

در دوره مورد بررسی مجموع هفت قلم کالاهای اساسی وارداتی با ارز ترجیحی ۲۵.۹ میلیون تن به ارزش ۱۴.۷ میلیارد دلار بوده است. بنابراین نزدیک به ۱۵ درصد ارزش واردات کالا با ارز ۴۲۰۰ تومانی به گندم اختصاص دارد.

در جریان بررسی حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی در لایحه بودجه، نحوه تامین یارانه گندم به عنوان کالای استراتژیک مورد توجه قرار داشت و پیشنهادهای متفاوتی در این رابطه مطرح بود از جمله این‌که بعد از حذف ارز ترجیحی از گندم، دولت کارت یارانه نان اختصاص دهد ولی همان زمان هم مسئولان سازمان برنامه و بودجه گفته بودند این طرح در ابهام قرار دارد. مجلس نیز با این‌که در ابتدا با ارز ۴۲۰۰ تومانی و اختصاص ۹ میلیارد دلار برای تامین واردات کالاهای اساسی اختصاص داده بود آنچه که در بودجه به تصویب رسید دادن اختیار ارز ترجیحی به دولت و پیشنهاد ارائه کالابرگ برای تامین مابه‌التفاوت حذف ارز بود.


ایسنا
نظرات

نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

نظر شما

X
آگهی تبلیغاتی