شناسه خبر : 90386
تاریخ انتشار : 1400/12/23 23:44
دستاوردهای توافق‌های امنیتی ایران و ازبکستان

نورنیوز بررسی کرد؛

دستاوردهای توافق‌های امنیتی ایران و ازبکستان

حقیقت آن است که توسعه مناسبات اقتصادی و سیاسی بدون لحاظ مولفه‌های امنیتی امکان‌پذیر نیست، به ویژه آنکه تروریسم تحمیلی این منطقه را به مکانی پر تنش تبدیل کرده است.

نورنیوز ـ گروه سیاسی: دریابان «علی شمخانی» دبیر شورای عالی امنیت ملی هفته گذشته به دعوت همتای خود سفری رسمی به جمهوری ازبکستان داشت.

در این سفر سند ترتیبات تشکیل کمیسیون امنیتی مشترک بین جمهوری اسلامی ایران و جمهوری ازبکستان از سوی دبیران شورای امنیت ملی دو کشور در تاشکند به امضا رسید.

این سند زمینه‌های همکاری مشترک بین تهران و تاشکند را در خصوص مبارزه با تروریسم، افراط‌گرایی، قاچاق مواد مخدر و سایر جرایم سازمان‌یافته فراملی فراهم می‌کند.

بر اساس این سند، طیف وسیعی از همکاری‌های اطلاعاتی و امنیتی بین دو کشور آغاز شده و جلسات کمیسیون امنیتی مشترک به صورت سالانه برای ارزیابی نتایج همکاری در تهران و تاشکند برگزار می‌شود.

این سفر و توافق صورت گرفته را می‌توان ادامه دیپلماسی فعال، عملگرا و نتیجه‌محور دولت سیزدهم دانست که طی ماه‌های اخیر طیف گسترده‌ای از روابط منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای با اولویت همسایگان را رقم زده است.

به عبارت دیگر؛ این توافق ادامه روند فعال‌سازی ظرفیت‌های منطقه‌ای برای ایجاد ثبات پایدار بود، چه، جمهوری اسلامی همواره تاکید دارد که راهکار تحقق امنیت در منطقه همگرایی میان همسایگان است و حضور بیگانگان جز بحران و ناامنی نتیجه‌ای به همراه ندارد.

دخالت‌های غرب در منطقه غرب آسیا چنانچه 20 سال اشغال افغانستان، تروریسم در عراق و سوریه، چند دهه اشغالگری رژیم صهیونیستی، اختلافات و سوء تفاهم‌ها میان همسایگان و فقر و درد و رنج ملت‌ها و گرفتاری منطقه در تروریسم اقتصادی نشان می‌دهد، نتیجه‌ دیگری نداشته است.

حقیقت آن است که توسعه مناسبات اقتصادی و سیاسی بدون لحاظ مولفه‌های امنیتی امکان‌پذیر نیست، به ویژه آنکه تروریسم تحمیلی این منطقه را به مکانی پر تنش تبدیل کرده است.

چنین توافق‌های امنیتی و گسترش دامنه آن به پیمان‌های منطقه‌ای همچون اکو و شانگهای می‌تواند با ایجاد ثبات و امنیت پایدار در منطقه زمینه‌ساز همگرایی‌های گسترده اقتصادی و سیاسی گردد.

غرب البته همواره تلاش کرده تا ایران را کشوری منزوی و بر هم زننده نظم و ثبات منطقه معرفی نموده و با ایران‌هراسی، تحریم‌ و تهدید، بازیگری موثر تهران در تامین و تثبیت ثبات را وارونه روایت کند.

جهان اما به مرور جمهوری اسلامی را شریکی قابل اعتماد و با ثبات و مستقل دانسته که در مناسبات دوجانبه رویکردی منطقی و تعاملی دارد و روابطش با سایر کشورها تحت تاثیر و تحکم قدرت‌ها نیست.

در همین راستا؛ سفر شمخانی به ازبکستان و توافق‌های امنیتی صورت گرفته میان دو کشور را می‌توان نقطه عطفی در مناسبات میان کشورهای منطقه دانست که می‌تواند زمینه‌ساز ثبات و امنیت پایدار در منطقه باشد.

جمهوری اسلامی چنانچه بارها اعلام و تاکید کرده، آماده است تا تمام ظرفیت‌های سیاسی، اقتصادی و امنیتی خویش را در چارچوب امنیت جمعی و تحقق اهداف و منافع مشترک در اختیار همسایگان قرار دهد و در این راه از هیچ اقدامی نیز فروگذار نیست.


نورنیوز
نظرات

نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

نظر شما

X
آگهی تبلیغاتی