شناسه خبر : 90296
تاریخ انتشار : 1400/12/21 13:47
گرامیداشت شهید دکتر نقوی با عنوان از لاهور تا لاهوت برگزار شد

گرامیداشت شهید دکتر نقوی با عنوان از لاهور تا لاهوت برگزار شد

یادواره شهید شاخص کشور پاکستان با حضور صدها نفر در تهران برگزار شد.

نورنیوزـگروه فرهنگ: تشکل مردمی پاکستان ایرانی ترین همسایه ۲۷ اُمین یادواره شهید "سید محمد علی نقوی" را در تالار اندیشه حوزه هنری برگزار کرد.

در این برنامه که صدها نفر از علاقه مندان به این شهید والا مقام و فرهنگ دوستان ایرانی و پاکستانی همراه شد شخصیت هایی چون "علامه راجا ناصر عباس" دبیر کل حزب مجلس وحدت مسلمین پاکستان و "سیده زهرا نقوی" دختر شهید و نماینده پارلمان پنجاب پاکستان حضور پیدا کردند.

همچنین سخنرانی وبیناری  حسن رحیم پور ازغدی از دیگر بخش های این برنامه بود که با اجرای سید نجم الدین شریعتی برگزار شد.

راجا ناصر عباس طی سخنان خود گفت: شهید نقوی صفات بارز و ویژه ای داشت که باعث تمایز او از دیگران شده بود. بصیرت و آگاهی نسبت به جامعه یکی از این خصوصیات است.

وی تصریح کرد: غیرت دینی در رفتار شهید نقوی موج می زد و زمانی که پاکستان دچار سرخوردگی شده و به دلیل جدا شدن بنگلادش کشور غرق در یاس بود شهید نقوی نوید یک جنبش با اثر دانشجویی را تاسیس کرد.

دبیر کل حزب مجلس وحدت مسلمین افزود: امروز شهید نقوی الگویی از اراده و استمرار در حرکت برای تمام آزاده گان جهان است و باید رفتار او را مورد مطالعه قرار داد.

همچنین سیده زهرا نقوی نیز در سخنانی از برگزاری این یادواره در تهران قدردانی کرده و آن را گامی برای نزدیک شدن مردم دو کشور دانست.

وی گفت: شجاعت و وظیفه شناسی از مهم ترین ویژگی های شهید نقوی بود به این معنا که اگر کاری را وظیفه خود می دانست هرگز در انجام آن کوتاهی نمی کرد.

در این برنامه نقاشی پرتره شهید دکتر نقوی به دختر ایشان هدیه شد که مورد توجه خاص وی قرار گرفت.

همچنین رحیم پور ازغدی به بررسی شرایط سیاسی و اجتماعی دهه ۶۰ و ۷۰ میلادی در پاکستان پرداخته و گفت: زمانی که جوان شیعه در میان افکار شرقی و غربی سر در گم بود شهید نقوی با شناختی خوب از امام خمینی راه و روشی جدید را به مردم پاکستان عرضه کرد.

وی گفت: این شهید عزیز حتی در جبهه های نبرد دفاع مقدس و زندانهای عربستان حضور داشت ولی لحظه ای از رسالت دینی خود که هدایت مردم شیعه پاکستان بود غافل نشد.

در پایان پایگاه فرهنگی پاکستان ایرانی ترین همسایه که تا کنون دو کتاب حکایت ملک خداداد و پاک+ستان را منتشر کرده است از آماده شدن رمان زندگی شهید نقوی تحت عنوان مون+سون خبر داد.

شهید نقوی پس از حدود ۳ دهه مجاهدت بی وقفه که ثمرات بسیار زیادی برای مردم رنج کشیده پاکستان داشت در سال ۱۹۹۵ توسط عوامل استکبار ترور شد.





 


نورنیوز
نظرات

نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

نظر شما

X
آگهی تبلیغاتی