شناسه خبر : 90085
تاریخ انتشار : 1400/12/15 15:14
افزایش بودجه نظامی چین؛ آمادگی برای چالش‌های دشوار آتی؟

افزایش بودجه نظامی چین؛ آمادگی برای چالش‌های دشوار آتی؟

در پی جنگ روسیه و اوکراین و اتهام‌زنی کشورهای غربی به چین در تلاش برای سوء استفاده از وضعیت بین‌المللی کنونی به منظور حمله به جزیره تایوان و بازیابی کنترل آن، پکن روز گذشته از افزایش 7.1 درصد بودجه نظامی خود خبر داد.

نورنیوزـگروه بین‌الملل: نکته قابل توجه این است که رقم ۷.۱ درصد افزایش بودجه نظامی فراتر از میانگین رشد اقتصادی هدف‌گذاری شده چین (۵.۵ درصد) است؛ امری که نشانگر دغدغه‌ها و نگرانی‌های امنیتی پکن در سایه درگیری در منازعات مرزی با همسایگان و نیز پشت سر گذاشتن سالی مملوء از ناآرامی‌های امنیتی در تنگه تایوان و دریای جنوب چین و زدوخوردهای محدود نظامی میان ارتش چین و هند در مرزهای مورد مناقشه و وخامت اختلافات با ایالات متحده امریکا است.

گزارش سالانه دولتی که «لی که چیانگ»، نخست‌وزیر چین روز گذشته آن را قرائت کرد، از افزایش ۷.۱ درصدی بودجه دفاعی برای سال جاری حکایت داشت که سال گذشته ۶.۸ درصد بود، بر اساس این گزارش، دولت چین ۱.۴۵ تریلیون یوان معادل ۲۲۹.۴۷ میلیارد دلار برای هزینه‌های نظامی اختصاص خواهد داد.

بودجه امسال هفتمین افزایش متوالی بودجه نظامی چین به شمار می رود؛ امری که بیانگر اهتمام رهبران چین به توسعه و نوسازی ارتش در سایه چالش‌ها و ناآرامی‌های سیاسی و نظامی است.

لی که چیانگ در سخنان روز گذشته خود در افتتاح جلسات کنگره ملی خلق چین تاکید کرد تلاش‌ها برای تقویت ارتش چین ادامه خواهد داشت و ما متعهد به افزایش سطح آموزش نظامی، فانوری و صنایع دفاعی و آمادگی در همه زمینه‌ها هستیم تا از حاکمیت، امنیت و منافع چین دفاع کنیم.

وی گفت: دولت سریعا در تلاش برای نوسازی تجهیزات ارتش و ساخت سامانه‌ای جدید برای مدیریت تسلیحات و تجهیزات است، پیوند موجود میان ارتش و دولت و ارتش ملت استوار باقی خواهد ماند.

نخست وزیر چین اظاهر داشت: ما به شدت با فعالیت‌های جدایی‌طلبانه برای استقلال تایوان و یا هر گونه مداخله خارجی مخالفیم ضمن تاکید بر اصل چین واحد، بر یکپارچگی کشور اصرار داریم.

چین طی یک دهه اخیر به شکل قابل ملاحظه برای توسعه توانمندی نظامی خود تلاش کرده است و حجم هزینه‌های دفاعی را که در سال ۲۰۱۲ میلادی ۶۷۰ میلیارد یوان معادل ۱۰۶ میلیارد دلار بود اکنون به حدود ۲۳۰ میلیارد دلار افزایش داده است.

همچنین جالب توجه اینکه چین از ایده داشتن بزرگترین ارتش جهان از لحاظ تعداد نفرات (۲.۳ میلیون سرباز) عدول کرده و اکنون به فکر ایجاد سامانه نظامی مبتنی بر فناوری‌های نوین نظامی است به طوری که طی سال‌های اخیر شاهد کاهش مستمر شمار نیروهای زمینی بوده ایم و در عوض، «یگان حمایت راهبردی» ایجاد شده که کوچکترین واحد ارتش چین از لحاظ شمار نفرات به شمار می رود که مسئول توسعه تسلیحات جدید و پیشرفته‌ است.


شفقنا
کلید واژگان
چینبودجهنظامی
نظرات

نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

نظر شما

X
آگهی تبلیغاتی