شناسه خبر : 89498
تاریخ انتشار : 1400/12/01 14:09
مسئولیت رهبران دینی هند در قبال مسلمانان

محمد مهدی ایمانی‌پور

مسئولیت رهبران دینی هند در قبال مسلمانان

سایر رسانه‌ها: برخی گزارش‌ها از افزایش فشارها علیه مسلمانان کشور هند خبر می‌دهند. ظلم و ستم اقلیتی تندرو علیه مسلمانان هند، قطعاً نه با آموزه‌های انسانی تناسب دارد و نه با الگوی همزیستی مسالمت‌آمیز میان پیروان ادیان و مذاهب. حرمت‌شکنی و آزردن اقوام و پیروان ادیان راستین به دلیل پایبندی به باورهایشان در هر کجای جهان که باشد، محکوم است. اعمال فشار اقلیتی تندرو بر مسلمانان هند، منجر به آزردگی پیروان دین مبین اسلام و آزادی‌خواهان جهان شده است. در اینجا قطعاً وظیفه رهبران دینی و مذهبی هند، سنگین و حساس است.

انتظار می‌رود در مواجهه با شرایط سخت و حادی که بر ده‌ها میلیون مسلمان ساکن در کشور هند تحمیل می‌شود، رهبران دینی هند سکوت نکرده و در مقابل افراطی‌گری‌ها بایستند. با توجه به تکثر ادیان در کشور هند، این کشور همواره الگوی همزیستی مسالمت‌آمیز انسان‌ها در کنار یکدیگر بوده است. استمرار فشارهای غیرقابل قبول موجود علیه مسلمانان، این الگو و پشتوانه تاریخی و سرزمینی را مخدوش خواهد کرد. اکنون اصلی‌ترین دغدغه مسلمانان و آزادیخواهان جهان در قبال مسلمانان هند، ایجاد فضای امنیتی و اجتماعی مناسب برای آنها و پایان یافتن فشارهای سخت موجود علیه آنهاست.
شخصیت‌های دینی و فرهنگی یک جامعه نقش بسزایی را در پیشگیری و درمان معضلات اجتماعی و شهروندی در هر کشوری دارند. بحرانی که امروز علیه مسلمانان هند شکل گرفته نیز از جنس مواردی است که حل و فصل آن با استناد به تلاش‌های انسانی و فرهنگی رهبران دینی جامعه این کشور قابل رفع خواهد بود. رهبران دینی در چنین آوردگاه‌ها و صحنه‌هایی، باید نقش خود را در بازتعریف امنیت و آرامش انسان‌ها و پیروان ادیان الهی به رسمیت شناخته و تلاش جمعی و مقدسی را در راستای ایجاد ثبات و آرامش در میان افراد آزاردیده و آسیب‌دیده صورت دهند.

همان‌گونه که اشاره شد، این تلاش مقدس است زیرا منتج به حفظ قداست و کرامت ذاتی انسان‌ها و تحقق حقوق طبیعی و شهروندی آنها خواهد شد. در صورتی که این تلاش جمعی به فعلیت مناسب و مؤثربرسد، هم از تضییع حقوق مسلمانان و هم از خدشه‌دار شدن تصویر فرهنگی و سنتی هند در جهان جلوگیری به عمل خواهد آمد.


روزنامه ایران
کلید واژگان
هندمسلمانان
نظرات

نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

نظر شما

X
آگهی تبلیغاتی