شناسه خبر : 89015
تاریخ انتشار : 1400/11/19 18:09
نمایش طنز دفاع از حقوق بشر در انگلیس

نمایش طنز دفاع از حقوق بشر در انگلیس

ادعاهای غیر مستند مطرح شده در باصطلاح دادگاه مردمی از سوی افرادی عنوان می شود که هویت هیچ یک از آنها مشخص نیست و هیچگونه سند و گزاره محکمی نیز برای اثبات خیالبافی های خود ارائه نمی کنند.

نورنیوز-گروه سیاست: در روزهای اخیر خبر برگزاری دادگاه باصطلاح مردمی که با صحنه گردانی دولت انگلیس در شهر لندن و با موضوع رخدادهای آبان ۹۸ در ایران برگزار می شود با پوشش هدفمند رسانه‌های فارسی زبان خارجی همراه بوده است. این رسانه‌ها نوشته‌اند :«در سومین جلسه از دومین دور دادگاه بین‌المللی مردمی آبان در روز یک‌شنبه، ۱۷ بهمن که به صورت غیرعلنی در لندن برگزار شد، یک عضو ارشد سابق سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از کشته شدن ۴۲۷ نفر در روز دوم اعتراضات در خوزستان و ۴۱۷ نفر در تهران خبر داد. آنها مدعی‌اند که این شاهد که با عنوان شاهد شماره ۶۰۰ به صورت مجازی در دادگاه حضور پیدا کرده خود را از عوامل بازداشت و کشتار معترضان و بازجویی‌های آن‌ها معرفی کرده و اکنون از اقدامات سابق خود پشیمان است.

ادعاهای غیر مستند مطرح شده در باصطلاح دادگاه مردمی از سوی افرادی عنوان می شود که هویت هیچ یک از آنها مشخص نیست و هیچگونه سند و گزاره محکمی نیز برای اثبات خیالبافی های خود ارائه نمی کنند. تلاش برای تحریک احساسات مخاطبان وزمینه سازی برای ایجاد فضای منفی علیه جمهوری اسلامی ایران، هدف اصلی برگزارکنندگان این نمایش بی محتواست. علی رغم صرف هزینه های سنگین که مشخص نیست از چه منبعی تامین می شود پشتیبانی همه جانبه رسانه ای نیز یکی از ویژگی های اجرای این خیمه شب بازی جدید است. در حالی که در گذشته گروههای وابسته به تروریستهائی که دستشان تا ارنج به خون مردم ایران آغشته است آمارهای چند هزار نفری را از قربانیان رخدادهای ابان ۹۸ مطرح می‌کردند اکنون آن ادعاها  در نمایش لندن به چند صد نفر کاهش پیدا کرده است. در جریان رخدادهای تلخ آبان ۹۸ بر اساس آنچه که برخی مقامات پارلمانی ایران مطرح کردند کمتر از ۲۴۰ نفر جان خود را از دست داده اند که از این بین تعداد زیادی از قربانیان نیز از نیروهای انتظامی و حافظ امنیت بوده اند با توجه به باور پذیر نبودن ادعاهای قبلی مطرح شده از سوی گروههای ضدانقلاب این بار در چارچوب سناریوئی جدید،امارهای ساختگی،مستند  به  مدعای فردی مطرح شده که هیچ اطلاعات هویتی از او در دست نیست و صرفا برای ایجاد حس اعتماد در مخاطب از او به عنوان شاهد شماره ۶۰۰ و از اعضای سابق سپاه پاسداران انقلاب اسلامی یاد شده است.

همزمانی این باصطلاح دادگاه با دادگاه رسیدگی به جنایتهای مسیولین گروههای تروریست‌های الاحوازی و گروهک تروریستی تندر  نیز  که محاکمه آنان با اعتراض برخی از فعالان رسانه ای جریان ضدانقلاب خارج نشین نیز روبرو شده از  موضوعات جالب توجهی است که جا دارد از ان رمز گشایی شود. در حالی که رسانه‌های ضدانقلاب به صورت کاملا جهت دار نسبت به پوشش حداقلی دادگاه های ذکر شده مبادرت نموده اند و حتی اظهارات و اعترافات صریح این افراد در خصوص جنایت هایشان را سانسور کرده اند،بزرگنمایی اخبار باصطلاح دادگاه مردمی آبان ۹۸  کاملا شک بر انگیز است.

سئوالی که در این میان مطرح می شود این است که چرا دادگاه‌هایی که در آن عوامل قتل تعداد زیادی از شهروندان ازجمله تعدادی کودک محاکمه می‌شوند و طبعا اگر کسی به دنبال احقاق حقوق مردم باشد نمی‌تواند آن را نبیند مورد توجه رسانه های بیگانه قرار نگرفته است انتخاب زمان این دادگاه خود خوانده در ایام دهه فجر نیز به روشنی از رویکرد سیاسی این جریان رونمایی می کند و نشان می دهد که این جریان نه تنها به دنبال حقوق قربانیان آبان نیست بلکه در تلاش است تا با سو استفاده از نام آن‌ها اهداف سیاسی خود را پیگیری کند.

در مجموع طرح این ادعاها و پشتیبانی همه جانبه دولت‌ها و رسانه‌های غربی از آن در شرایطی که این نهادها برای جلوگیری از هیچ جنایتی در جهان اقدام موثری انجام نداده‌اند به قدر کافی غیر حقوقی بودن این رفتار را مشخص می کند. وقتی به دلیل سال‌ها اشغال افغانستان توسط آمریکا طبق برآورد صندوق کودکان سازمان ملل بیش 13 میلیون کودک در فقر شدید هستند و بر اساس گزارشات یونیسف 11.3 میلیون کودک یمنی تحت تحریم و حمله عربستان در سو تغذیه کامل به سر می‌برند، هیچ دادگاهی برگزار نمی‌شود،افکار عمومی حق دارد به نیت واقعی این جریانات شک کند. وقتی این باصطلاح دادگاه ها هرگز منافقین را برای ترور و کشتار ۱۷ هزار شهروند ایرانی محاکمه یا حتی بازجویی نکرده اند، نمی‌توان انتظار داشت چنین ادعاهایی از سوی مردم ایران و جهان مورد پذیرش قرار گیرد. حقیقت این است که همان طور که با دستمال کثیف هیچ شیشه‌ای تمیز نخواهد شد، غرب نیز هرگز نمی تواند در جایگاه ناجی ملت‌ها  مورد پذیرش قرار بگیرد  و تاکنون نیز ژست‌های بشر دوستانه آنها بدلیل تعدد استانداردهای دوگانه در رفتارشان از سوی هیچ مخاطب منصفی مورد قبول واقع نشده است.


نورنیوز
کلید واژگان
لندندادگاهآبان
نظرات

نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

نظر شما

X
آگهی تبلیغاتی