شناسه خبر : 88941
تاریخ انتشار : 1400/11/18 12:11
ایران منتظر تغییر رفتار آمریکایی‌ها و اروپایی‌ها به صورت عملی است

ایران منتظر تغییر رفتار آمریکایی‌ها و اروپایی‌ها به صورت عملی است

سخنگوی وزارت امور خارجه در مورد ادامه روند مذاکرات وین با بیان اینکه اروپایی‌ها باید از بی‌عملی و بی تعهدی آمریکایی ها عبور کنند، گفت: جمهوری اسلامی ایران منتظر تغییر رفتار آمریکایی ها به صورت عملی است.

نورنیوزـگروه سیاست: سعید خطیب‌زاده صبح روز دوشنبه در نشست مطبوعاتی هفتگی خود ضمن تبریک سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی گفت: هیات مذاکره ایران برای مشورت لازم در تهران بود و فردا عازم وین می شود. انتظار بر این است که همه هیأت ها فردا به وین برگردند و طبیعی است که ایران انتظار دارد تصمیمات لازم و ضروری در واشنگتن اتخاذ شود، موضوع رفع تحریم‌ها و ابعاد اقتصادی برحام بسیار کلیدی بوده و خط ایران در حوزه رفع تحریمی است.

سخنگوی وزارت امور خارجه تصریح کرد: انتظار این است که هیات آمریکایی که به وین برمیگردد با دستور العمل مشخص و در حوزه رفع تحریمی برگرد. آنچه که به عنوان گفت‌وگو ها و انتظارات مثبت شنیده می‌شود باید به عمل تبدیل شود.

خطیب زاده عنوان کرد: ایران دنبال توافق خوب و قابل اتکا است و مقامات آمریکایی باید هزینه برجام و نقض قطعنامه ۲۲۳۱ را بپردازند.

وی تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران منتظر تغییر رفتار آمریکایی ها به صورت عملی است. اروپایی ها هم باید از بی‌عملی و بی تعهدی آمریکایی ها عبور کنند و نشان دهند که می‌توانند عمل کنند.

خطیب زاده در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار ایرنا در مورد دادگاه نمایشی که در لندن در حال برگزاری است، گفت:  هر دادگاهی کارگردانی دارد،  ما وارد بازی‌های نمایشی نمی شویم و آنچه که مهمه این است که مقامات انگلیس بدانند که لندن را به صحنه تمرکز اقدامات ضد مردم ایران تبدیل کردند و لندن باید تصمیم بگیرد تا چه زمانی میخواهد به این رفتارهای ضد ایرانی پاسخ بدهد. هیچ دولتی چنین اقداماتی  را انجام نمی‌دهد.

وی تاکید کرد:  ایران اعتراضات جدی خود را به مقامات انگلیسی اعلام کرده است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی تاخیر در برگزاری دور پنجم مذاکرات ایران و عربستان، بیان داشت: همانطور که رییس جمهور در گفت‌وگو با آقای الکاظمی از گفتگو با عربستان استقبال کردند، ما نیز از تلاش های مردم عراق استقبال می‌کنیم. ما آمادگی ادامه این کفتگوها را در بغداد داریم و ادامه آن منوط به تصمیم به ریاض خواهد بود.

خطیب‌زاده در پاسخ به سوالی در مورد دیدگاه‌های مختلف در مورد مذاکرات وین گفت: فارغ از خوش‌بینی و بدبینی‌ها، الان بسیار زود است تا در مورد نتیجه مذاکرات پیشگویی کنیم. هیات ایران بدون فوت وقت برای لغو تحریم‌ها در وین حاضر بوده و خطوط ما کاملا روشن است و اگر در حوزه رفع تحریم‌ها خواسته های ما عملی شود، آن زمان می‌توان تصمیم گرفت.

وی در مورد بازگشت معافیت تحریمی برنامه هسته‌ای ایران گفت: این‌ها اسقاطیه‌هایی است که دولت ترامپ در ادامه اقدامات ضدبرجامی ملغی کرده بود. این‌ها مرتبط با تعهدات هسته‌ای است و آنچه امروز انجام‌شده بخش بسیارکوچکی در حوزه خواست طرف آمریکایی بوده است.  

خطیب‌زاده ادامه داد: تمرکز جدی ما بر انتفاع اقتصادی ایران و مردم از برجام است که در آن حوزه هیچ حرکتی انجام نشده است.  

سخنگوی دستگاه دیپلماسی اضافه کرد: آمریکا تصمیم گرفته در حوزه‌ای که خودش می‌خواهد اقدامات را انجام دهد. این‌ها مواردی نیست که ارزش پرداختن جدی داشته باشد. وقتی هیات آمریکایی به وین برمی‌گردد با دستورکار مشخص و گرفتن تصمیمات لازم برگردد.

خطیب‌زاده در واکنش به تخریب زبان و هویت توسط انگلیسی‌ها، گفت: برخی تلاش‌ها و دسیسه‌ها و توطئه ها علیه هویت ایرانی و مردم بزرگ ایران در جریان است و امر جدیدی نیست؛ مردم امروز بیش از همیشه اطلاع و آگاهی دارند. آنها در جنگی وارد شدند که از قبل شکست خورده‌اند. جنگ علیه هویت مردم بزرگ ایران و بیش از ۲۰۰ میلیون گویش‌ور فارسی در جهان وجود دارد و یک رویارویی است که شکست آنها از الان ثبت شده است. 

وی اضافه کرد: این که خناسان بخواهند در ضعیف‌ترین و زردترین وجه ممکن فکر کنند که می‌توانند به این ریشه‌های قوی چندهزارساله و تمدنی خدشه‌ای بیاندازند، اساسا جایگاهی برای تخریب ندارند. اما زبان فارسی، زبان پیوند دهنده همه ما در گسترده حوزه تمدنی ایران فرهنگی است. این دسیسه‌ها مثل کف روی آب هستند و تاثیری ندارند.


ایرنا
نظرات

نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

نظر شما

X
آگهی تبلیغاتی