شناسه خبر : 88864
تاریخ انتشار : 1400/11/16 19:24
ابعاد تحریک‌کننده رزمایش مشترک آمریکا و 60 کشور در منطقه

نورنیوز بررسی کرد؛

ابعاد تحریک‌کننده رزمایش مشترک آمریکا و 60 کشور در منطقه

اعلام خبر برگزاری رزمایش مشترک آمریکا با 60 کشور در منطقه، نشان می‌دهد که بر خلاف ادعای آمریکا و برخی کشورهای منطقه، اراده جدی آنها همچنان تشدید ناامنی و افزایش تنش در منطقه است.

نورنیوز ـ گروه بین‌الملل: روز چهارشنبه هم‌زمان با ورود وزیر جنگ رژیم صهیونیستی به بحرین، خبری منتشر شد مبنی بر اینکه؛ اسرائیل برای نخستین بار همراه با عربستان سعودی و عمان در یک رزمایش بزرگ دریایی شرکت می‌کند.

رژیم صهیونیستی، عربستان، عمان، امارات و بحرین از جمله ۶۰ کشوری هستند که در این رزمایش بزرگ دریایی به فرماندهی آمریکا مشارکت دارند.

فرماندهی تروریست‌های سنتکام در صفحه توئیتر خود در این خصوص نوشته: این تمرینات با نام «آی‌ام‌اکس سی‌ای ۲۲» با مشارکت ۹ هزار نظامی و ۵۰ کشتی از ۶۰ کشور و سازمان بین‌المللی به مدت ۱۸ روز برگزار می‌شود.

ابعاد گسترده و تحریک‌آمیز این رزمایش که قرار است به رهبری آمریکا برگزار شود، نشان می‌دهد که بر خلاف ادعاهای واشینگتن درباره تلاش برای تحقق صلح و امنیت در منطقه، ظاهرا کاخ سفید همچنان بر مدار اقدامات تنش‌زا حرکت کرده و نمی‌خواهد به راهبرد نظامی‌گری در منطقه خاتمه دهد.

از سویی؛ مشارکت فعال رژیم صهیونیستی در این رزمایش حاکی از تداوم شرارت‌های این رژیم برای مخدوش کردن امنیت و ثبات در منطقه است و تلاش دارد این‌گونه وانمود کند که توانسته جای پای محکمی در مرزهای جنوبی ایران پیدا کند.

این حضور و مشارکت فعال صهیونیست‌ها در تحرکات نظامی-امنیتی با محوریت ایالات متحده در منطقه غرب آسیا پس از آن شدت گرفت که به موجب تصمیم دولت آمریکا، رژیم صهیونیستی از ابتدای دولت بایدن از حوزه یوروکام (فرماندهی نیروهای نظامی آمریکا در اروپا) به حوزه سنتکام (فرماندهی نیروهای نظامی آمریکا در خاورمیانه) نقل مکان کرد.

این تغییر در راهبرد نظامی آمریکا در منطقه از ابتدا تاکنون موجب تشدید رفتارهای ثبات‌زدا در منطقه شده که عملیات‌های مشترک سنتکام، تل‌آویو و ابوظبی طی یک‌سال گذشته مانند آنچه در ماجرای عملیات سایبری موساد در خلیج فارس رقم خورد، نمونه‌ای از آن است.

این اتفاقات در حالی در جریان است که رسانه‌های محور عبری-عربی- غربی به صورت مستمر، ایران و محور مقاومت از جمله انصارالله یمن را عامل افزایش تنش در منطقه عنوان می‌کنند.

بررسی این تحولات نشان می‌دهد که بر خلاف ادعای آمریکا و برخی کشورهای منطقه، اراده جدی آنها همچنان تشدید ناامنی و افزایش تنش در منطقه است.

به عنوان مثال عبور مجدد هواپیمای رئیس رژیم صهیونیستی در سفر به امارات از آسمان عربستان و مشارکت ریاض در رزمایشی که این رژیم شرور در آن حضور دارد را می‌توان به عنوان نشانه‌ای از تعارض میان اظهارات و اقدامات ریاض دانست که مدعی است بدنبال عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی نبوده و می‌خواهد درباره حل مسائل فیمابین با ایران مذاکره کند.

برگزاری این رزمایش گسترده در منطقه در حالی است که رابرت مالی نماینده ویژه ایالات متحده‌ آمریکا در امور ایران با انتشار توییتی ضمن ابراز امیدواری نسبت به نتیجه رسیدن مذاکرات وین طی هفته‌های آینده از گفتگو و مشورت با شرکای آمریکا در منطقه از جمله «نمایندگان شورای همکاری خلیج‌فارس، مصر و اردن» خبر داده است.

ایالات متحده و کشورهای عربی منطقه با مواضع تهران نسبت به گسترش حضور نظامی بیگانگان به ویژه تحرکات شرورانه تل‌آویو در منطقه کاملا آگاهی دارند و به خوبی می‌دانند که اقداماتی از این دست آن هم در میانه مذاکرات وین به طور قطع از سوی ایران به عنوان اقدامی تحریک‌آمیز و غیرسازنده ارزیابی خواهد شد.


نورنیوز
نظرات

نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

نظر شما

X
آگهی تبلیغاتی