شناسه خبر : 87828
تاریخ انتشار : 1400/11/16 02:13
پافشاری جمهوریخواهان آمریکا بر توضیح نماینده دولت بایدن درباره مذاکرات وین

پافشاری جمهوریخواهان آمریکا بر توضیح نماینده دولت بایدن درباره مذاکرات وین

تندروها و جمهوریخواهان در آمریکا که همزمان با مذاکرات وین میان ایران و گروه 1+4 تحرکات خود را شدت بخشیده اند، در تازه ترین اقدام، خواستار توضیحات "رابرت مالی" نماینده ویژه دولت دموکرات جو بایدن در امور ایران درباره مذاکرات وین و پاسخگویی او به سوالاتی شده اند.

نورنیوزـگروه سیاست: پایگاه اینترنتی واشنگتن فری بیکن روز جمعه به وقت محلی در گزارشی نوشت که جمهوری خواهان آمریکا خواهان شهادت رابرت (راب) مالی در مقابل کنگره شده اند.

این تارنمای نزدیک به نومحافظه کاران آمریکا نوشت که نامه  ۹ جمهوریخواه به وزارت امور خارجه آمریکا نشان می دهد که گروهی از رهبران سیاست خارجی جمهوریخواه از دولت بایدن خواسته اند که رابرت مالی، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران در مورد تلاش های خود برای احیای برجام به کنگره شهادت دهد.

بر اساس این گزارش، رابرت مالی که سال گذشته برای رهبری مذاکرات با ایران منصوب شد، با وجود درخواست های مکرر جمهوری خواهان، از زمان تصدی این سمت، در کنگره حضور نیافته است. انتخاب رابرت مالی به عنوان نماینده ویژه ایران پیش از این با مخالفت هایی در کنگره آمریکا  مواجه شده بود.

واشنگتن فری بیکن نوشته است با توجه به اینکه انتظار می‌رود دولت بایدن در هفته‌های آتی توافق با ایران را اعلام کند، راب مالی برای پاسخ به سووالات کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان تحت فشار قرار گرفته است.

همزمان، خبرگزاری آسوشیتدپرس گزارش داد آمریکا امروز در میانه مذاکرات هسته‌ای وین، برخی تحریم های ایران را لغو کرده‌ است.

به گزارش آسوشیتدپرس، دولت جو بایدن رییس جمهوری آمریکا ساعتی پیش برخی تحریم‌ها برای برنامه ی هسته ای ایران را رفع کرد. آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه چندین معافیت از تحریم ها را در رابطه با فعالیت های هسته ای غیرنظامی ایران امضا کرد. این اقدام دولت بایدن، تصمیم دونالد ترامپ رییس جمهوری سابق آمریکا برای لغو آنها را تغییر داد.

این خبرگزاری نوشت که مذاکرات وین با هدف رفع تحریم های آمریکا و بازگشت این کشور به برجام وارد مرحله حساسی شده است.

واشنگتن فری بیکن نوشت که درخواست برای این جلسه استماع درحالی صورت می گیرد که به گفته قانونگذاران جمهوری خواه تیم مذاکره کننده امریکا تحت رهبری راب مالی در بی نظمی و آشفتگی کامل است.

قانونگذاران به جدایی اخیر یکی از مقامات وزارت امور خارجه آمریکا که خواهان موضع سخت گیرانه تر در قبال ایران در مذاکرات بوده است، اشاره می کنند.

بر اساس این گزارش، جمهوری خواهان به دنبال کسب پاسخ به چندین سوال کلیدی پیرامون مذاکرات  هستند. این سوالات شامل موارد زیر می شوند: چرا مقامات وزارتخانه از تیم مذاکره کننده کنار گذاشته می شوند؟ موضع فعلی دولت امریکا در مورد لغو تحریم ها علیه ایران چیست؟ چرا تحریم های کلیدی در بخش انرژی ایران کامل اعمال نمی شود؟ برنامه هسته ای ایران و افزایش غنی سازی اورانیوم آن در چه وضعیتی قرار دارد؟

ادعای جمهوریخواهان بر سر تحریم ها در حالی است که دولت بایدن سیاست های شکست خورده فشار حداکثری را همچنان دنبال می کند و به رغم گذشت یک سال از ریاست جمهوری جو بایدن، او و دولتش تنها شعار دیپلماسی و بازگشت به برجام را سر داده اند و تاکنون اقدامی عملی انجام نداده اند.

در نامه جمهوریخواهان همچنین آمده است: اشتیاق دولت بایدن به  بازگشت به توافق هسته ای به رغم تشدید تنش ها و عدم سازش ایران، یک اشتباه محاسباتی بزرگ است که بازدارندگی را کاهش داده و اهرم ما در مذاکرات را تضعیف می کند.

اکنون دور هشتم مذاکرات رفع تحریم‌ها که از ۶ دی ماه ۱۴۰۰ آغاز شده بود، پس از نزدیک به ۳۰ روز رایزنی‌های فشرده دیپلماتیک وارد یک دوره تنفس کوتاه تصمیم‌گیری سیاسی شده که بعد از چند روز ادامه خواهد یافت.

این گفت‌وگوها وارد مرحله ای شده است که آمریکا باید درخصوص پذیرش خواسته‌های برحق ایران تصمیم گیری کند. جمهوری اسلامی ایران تاکید دارد؛ هرچقدر طرف مقابل آمادگی جدی‌تری برای لغو تحریم‌ها داشته باشد و اراده جدی تری برای پذیرش ساز وکارهای مد نظر ایران در لغو تحریم‌ها داشته باشد، زمان دستیابی به توافق نهایی کوتاه‌تر خواهد شد.

 حسین امیر عبداللهیان وزیر امورخارجه ایران  با حضور در کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با تبیین تلاش جدی مذاکره‌کننده ارشد ایران و ابتکارات مطروحه از سوی جمهوری اسلامی ایران و تیم مذاکره‌کننده، گفته است: اراده تهران برای رسیدن به یک توافق خوب، پایدار و قابل اتکاء قطعی است.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی نیز به نقل از علی باقری کنی رییس تیم مذاکره کننده ایران با اعضای ۱+۴ گفته است: وی روند مذاکرات را مثبت ارزیابی و به حسن نیت و جدیت جمهوری اسلامی ایران اشاره و تاکید کرد تیم مذاکره کننده دولت سیزدهم تاکنون هیچ گفت و گوی مستقیمی با آمریکایی‌ها نداشته‌ است.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی وسیاست خارجی مجلس گفته است: مجموعه قراین و شواهد و واقعیت‌ها از جمله برگه‌هایی که جمهوری اسلامی ایران در دست دارد، نشان می‌دهد شرایط برای یک توافق خوب و برد - برد آماده است به شرط اینکه غربی‌ها هم حسن نیت و جدیت داشته باشند.


ایرنا
نظرات

نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

نظر شما

X
آگهی تبلیغاتی