شناسه خبر : 87630
تاریخ انتشار : 1400/11/11 11:48
رسیدن به توافق نیاز به تصمیم طرف‌های مقابل دارد

رسیدن به توافق نیاز به تصمیم طرف‌های مقابل دارد

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت:اگر طرف‌های مقابل به هنگام بازگشت، تصمیم خود را گرفته باشند و بیشتر از برجام مطالبه نکنند؛ ما نیز کمتر از برجام را قبول نخواهیم کرد، درآن صورت توافق در دسترس است.

نورنیوزـگروه سیاست: نشست خبری سعید خطیب‌زاده سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان صبح امروز (دوشنبه) با حضور خبرنگاران در محل وزارت امور خارجه برگزار شد.

بحران‌آفرینی در ذات رژیم صهیونیستی است

وی در واکنش به سفر رئیس رژیم صهیونیستی به امارات، گفت: رژیم جعلی و اشغالگر قدس، رژیمی است که بحران آفرینی در ذاتش است، بر اساس ترور، خشونت و خون‌ریزی دوام آورده است و حیات خودش را در همین بحران آفرینی‌ها می‌بیند.

خطیب‌زاده ادامه داد: تنها نمونه بارزی که در نظام بین‌الملل به عنوان نظام آپارتاید داریم، رژیم جعلی اشغالگر قدس است. از این رژیم جعلی بر اساس تعاریفی که در قطعنامه ۳۳۷۹ آمده، به عنوان رژیم آپارتاید نام برده است و همچنان همان سیاست‌های آپارتاید را پیگیری می‌کند.

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان تصریح کرد: رژیم صهیونیستی اولاً به دنبال سلطه بر یک نژاد و قوم اقلیت در سرزمین‌های اشغالی است و از سوی دیگر به دنبال اقدامات ظالمانه سیستماتیک علیه ساکنان اصلی فلسطین و برتری نژادی یک قوم خاص بر آن‌ها است. در سال ۲۰۱۸ نیز با قانون نژادپرستانه (دولت ملت یهود) بر این رفتار نژادپرستانه خودش صحه گذاشت.

خطیب‌زاده بیان کرد: رژیم صهیونیستی به عنوان یک مصداق بارز رژیم آپارتاید، سعی می‌کند بحران‌های خودش را به مناطق دیگر نیز منتقل کند. برخی از کشورها که در مسیر عادی‌سازی کمک می‌کنند، باید بدانند که این رژیم با ذات متجاوز، توسعه‌طلب و بحران آفرین، اولین قربانیانی که می‌گیرد، همان‌هایی هستند که امروز در مسیر عادی‌سازی قدم برمی‌دارند.

وی تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران نه تنها برخی اقداماتی که کشورها در مسیر عادی‌سازی انجام می‌دهند را محکوم می‌کند، بلکه فکر می‌کند آنان باید ندای ملت‌های خودشان را بشنوند و به این تفرقه افکنی‌ها در جهان اسلام به پایان دهند که برای آینده منطقه نیز بسیار بهتر است.

رسیدن به توافق نیاز به تصمیم طرف مقابل دارد

خطیب‌زاده در خصوص آخرین وضعیت مذاکرات وین و توقف آن نیز گفت: از این تنفس‌ها چندباری داشتیم. البته مذاکرات در هفته‌های گذشته پیشرفت‌های قابل توجهی در هر چهار حوزه رفع تحریم‌ها، تعهدات هسته‌ای، راستی آزمایی و اخذ تضامین داشته است.

وی ادامه داد: البته پیشرفت‌ها در برخی از حوزه‌ها قابل توجه‌تر بوده است و در برخی موارد نیز به خاطر بی عملی طرف مقابل و عدم اخذ تصمیمات در طرف مقابل و عدم ابتکار و خلاقیت لازم با کندی‌هایی روبرو بوده است که ما توصیه می‌کنیم بعد از بازگشت از پایتخت‌های خود به مذاکرات، با تصمیم‌های لازم بر گردند که بتوانیم به سرعت به جمع بندی برسیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان اضافه کرد: اگر طرف‌های دیگر به ویژه ایالات متحده وقتی به وین برمی‌گردد و تصمیمات خودش را اخذ کرده باشد و بر مطالبات به حق جمهوری اسلامی ایران صحه بگذارد و چیزی بیشتر از برجام مطالبه نکند که ما نیز کمتر از برجام را قبول نخواهیم کرد، مطمئن باشید به سرعت می‌توان به یک توافق پایدار و قابل اتکا و خوب رسید.

خطیب‌‍زاده در پاسخ به سوالی در خصوص جزئیات رایزنی‌های وزیر امور خارجه قطر در تهران گفت: رایزنی‌های مداوم دوستان در منطقه، امری طبیعی است. برخی مواقع شرایط ایجاب می‌کند که رایزنی‌ها به طور منظم‌تر و نزدیک‌تر و با فاصله کوتاه‌تری انجام شود.

وی با بیان اینکه سفر وزیر خارجه قطر متعاقب رایزنی تلفنی بود که انجام شد و لازم بود در خصوص موضوعات دوجانبه، منطقه‌ای و بین‌المللی برخی رایزنی‌ها صورت گیرد، اضافه کرد: در خصوص مسائل منطقه‌ای با کشورهای فرامنطقه‌ای گفتگو نمی کنیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه در واکنش به اظهارات وزیر امور خارجه مغرب؛ گفت: اولین بار نیست که وزیر خارجه مغرب این اظهارات را انجام می‌دهد اما ما به خاطر مردم فرهیخته مغرب تلاش کردیم که از آن عبور کنیم. وزیر امور خارجه مغرب بهتر از هر کس دیگری می‌داند که شاهد رفتارهای این کشور در حوزه توسل به خشونت، دخالت‌های نظامی و اطلاعاتی در سایر کشورها باعث چه تنش‌هایی در آن منطقه شده است.

خطیب‌زاده تصریح کرد: باید زودتر به دامان ملت خود برگردند و به جای فرافکنی‌های بی ارزش تلاش کنند، عضو مسئولی در جامعه اسلامی و کشورهای مسلمان باشند.

وی در پاسخ به سوالی در خصوص وضعیت تغییر سفرا نیز گفت: در مسیرهای حاکمیتی ایجاب می‌کند که در فرآیندهای تعریف شده در جمهوری اسلامی، مسیرهایی که باید طی شود به صورت حکیمانه و عادی طی شود. در وزارت امور خارجه مسیر تغییر و تحول در حوزه‌های مختلف به صورت طبیعی در حال انجام است و این تابع برخی ملاحظات است که در کشور میزبان سفیر چه زمانی باید برگردد.

مذاکرات وین با اجماع ملی جلو می‌رود

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در خصوص گمانه‌زنی‌ها در خصوص نامه‌ی یکی از اعضای شورای عالی امنیت ملی به مقامات کشور در موضوع مذاکرات وین گفت: بهتر است از خود او (سعید جلیلی) سؤال کنید و خبری در این زمینه ندارم. مذاکرات وین با اجماع ملی، جلو می‌رود.

خطیب‌زاده همچنین در واکنش به استفاده دولت کانادا از نام جعلی خلیج عربی در صفحه توئیتری، گفت: دولت کانادا برخی اختلافات سیاسی را به مسائل بچه‌گانه کشانده است. نام کشورها و مناطق نمی‌تواند تابعی از خواست سیاسی کشوری باشد. دولت کانادا اولین بار نیست که برای مطامع و اغراض سیاسی خود دست به این کارها می‌زند.

وی اضافه کرد: جامعه فرهیخته ایرانیان در کانادا هر روز رفتار دوگانه دولت کانادا را می‌بیند که از یک طرف اشک تمساح می‌ریزد و از طرف دیگر به هویت ایرانی حمله کند. این اظهارات ارزش حقوقی ندارد و به خوبی ذات این دولت را نشان می‌دهد.

سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین در واکنش به برخی از اخبار در خصوص احتمال برگزاری نشست مشترک بین ایران و کره‌جنوبی در خصوص اموال بلوکه شده ایران گفت:  کره جنوبی بدهی‌های قطعی به ایران دارد. بانک‌ مرکزی مطالبات چند میلیارد دلاری از طرف‌های کره دارد.

خطیب‌زاده افزود: در ملاقات معاون وزیر امور خارجه کره جنوبی با معاون سیاسی وزیر امور خارجه ایران ، پیشنهاداتی مطرح شد که قرار شد نهادهای ذی‌ربط در داخل ایران پیگیری کنند که پیگیری‌ها شده است و امیدوار هستیم یک بار برای همیشه این پرونده بسته شود. 

وی اضافه کرد: متاسفانه تجربه خوبی از اظهارات قبلی مقامات کره‌ای نداریم و امیدواریم این بار بتوانند آنچه پیشنهاد شده است را به صورت عملیاتی و با نتیجه خوب حاصل کنند.

حقوق هسته‌ای ایران «لایتغیر» می‌ماند

سخنگوی دستگاه دیپلماسی همچنین در واکنش به اظهارات مقامات انگلیسی، گفت: فکر می‌کنم مذاکره کنندگان انگلیس باید مقامات خودشان را از گیجی نسبت به آنچه در وین اتفاق می‌افتد، خارج کنند. آنچه به عنوان حقوق قطعی جمهوری اسلامی ایران در حوزه فناوری‌های صلح آمیز هسته‌ای است، «لایتغیر» باقی خواهد ماند و فراتر از آن هم آنچه در برجام تضمین شده کف خواسته‌های ایران بوده است.

خطیب‌زاده افزود:  ما برجام را چارچوب تعهدات طرف مقابل و حوزه هسته‌ای هم تعهدات ایران می‌دانیم. اجازه دهند در وین و در همین چارچوب بحث‌ها جلو برود و اگر اظهاراتشان مصارف داخلی دارد، من در آن حوزه ورود نمی‌کنم.  

وی تصریح کرد: انگلیس این روزها اظهارات بسیار «شاذی» دارد که باید پرس و جو شود در چه حوزه‌ای این گیجی به مقامات انگلیسی منتقل شده است.

خطیب‌زاده در پاسخ به سوال خبرنگار مهر، در خصوص میزان رجوع ایرانیان خارج از کشور به سامانه‌ی «پرسمان میخک»، گفت: قسمت پرسمان درباره تردد ایرانیان از چند هفته قبل روی سامانه میخک فعال شده است و یک کمیته بین نهادی به میزبانی وزارت امور خارجه مدیریت آن را دارد.

وی اضافه کرد: چندهزار درخواست در آنجا ثبت شده است و پاسخ 80 درصد آنها آماده شده و برخی در دست بررسی است. 

سخنگوی وزارت امور خارجه اضافه کرد: آنهایی که پاسخ های خودشان را دریافت نکرده‌اند، می‌توانند، پیگیری کنند. برخی متقاضیان قرار است به سفارتخانه‌ها و نمایندگی‌های محل زندگی شان راهنمایی شوند تا بتوانیم جواب‌های دقیق‌تری را بدهیم.

تاریخ سفر «اردوغان» به تهران هنوز قطعی نشده است

خطیب زاده در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار مهر در خصوص زمان سفر رئیس جمهور ترکیه، گفت: برای سفر آقای اردوغان هنوز تاریخی قطعی نشده است ولی این سفر در دستور کار و برنامه‌ریزی است. 
وی ادامه داد: اجلاس سران آستانه نیز در دستور کار قرار دارد.


نورنیوز
نظرات

نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

نظر شما

X
آگهی تبلیغاتی