شناسه خبر : 87620
تاریخ انتشار : 1400/11/11 10:28
آیا تزریق دُز چهارم واکسن کرونا ضروری است؟

آیا تزریق دُز چهارم واکسن کرونا ضروری است؟

گسترش سریع اومیکرون موج جدیدی از عفونت‌های کووید-19 را به ویژه در افرادی که سه دُز واکسن کرونا زده اند، به راه انداخته است.

نورنیوزـگروه جامعه: محققان، مقامات بهداشتی و مدیر عاملان شرکت های بزرگ داروسازی در حال بحث در مورد این موضوع هستند که آیا تزریق دز چهارم واکسن های کرونا می تواند تاثیر این سویه کرونا را کاهش دهد یا خیر.

دکتر «آنتونی فائوچی»، مشاور پزشکی «جو بایدن» رییس جمهوری آمریکا به شبکه «ای.بی.سی نیوز» گفت: «کاملاً قابل تصور است» که بسته به طول عمر دزهای سوم تقویتی واکسن های کرونا  «ممکن است دوباره به تزریق یک دز تقویتی نیاز باشد.»

«استفان بانسل»، مدیرعامل شرکت مُدرنا نیز اوایل ماه ژانویه اعلام کرد که احتمالاً، پاییز امسال تزریق دز چهارم ضروری خواهد بود. در کشورهایی مانند آمریکا، انگلیس، شیلی، دانمارک و سوئد، افرادی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند، می‌توانند هم اکنون دز چهارم واکسن کرونای خود را دریافت کنند. 

به گزارش رویترز، مجارها می توانند پس از مشاوره با یک پزشک، واکسن چهارم را دریافت کنند.

با افزایش تعداد بی سابقه موارد ابتلا به کرونا در فلسطین اشغالی، رژیم صهیونیستی اعلام کرد که افراد کمتر از ۶۰ سال که به بیماری‌های زمینه‌ای مبتلا هستند، می‌توانند دز چهارم را برای تقویت مصونیت در برابر سویه اومیکرون دریافت کنند. با این حال، کمیته مشاوره واکسن این رژیم پا را فراتر هم گذاشته و سه شنبه هفته گذشته اعلام کرد که به همه افراد بالای ۱۸ سال اجازه داده شود دز چهارم واکسن کرونا را دریافت کنند.

این در حالی است که نظر محققان و حتی مدیران شرکت های بزرگ داروسازی بر این است تزریق دز چهارم برای اکثر مردم ضروری نیست. 

«جان مور»، استاد میکروبیولوژی و ایمونولوژی در کالج پزشکی «ویل کورنل»، به اینسایدر گفت که آمریکا نباید به طور خودکار، این اقدام را انجام دهد.

وی گفت: داده های تولید شده در اینجا باید سیاست های ما را برای جمعیت ما تعیین کند.

چهار دز یا سه دز؟

سوال اصلی این است که آیا همه به تزریق دز چهارم واکسن کرونا نیاز دارند و اینکه آیا این دز از واکسن باید از واکسن‌های قدیمی باشد که برای مبارزه با اولین شکل کرونا طراحی شده‌اند. سویه اومیکرون در بخشی از ویروس که واکسن های موجود آن را هدف قرار می دهند، دارای ۳۲ جهش است.

داده های جمع آوری شده از انگلیس و آمریکا نشان می دهد که تزریق سه دز واکسن کرونا بیش از ۸۸ درصد در برابر بستری شدن ناشی از ابتلا به سویه اومیکرون در بیمارستان مؤثر است. این داده ها نشان می دهند که این حفاظت احتمالاً حداقل سه ماه طول می‌کشد، اما مشخص نیست که بعد از آن چه اتفاقی می افتد.

داده های زیادی وجود ندارد که نشان دهد تزریق چهار دز از واکسن های موجود مزیت بیشتری نسبت به تزریق سه دز از این واکسن ها دارد.

داده‌های اولیه از رژیم صهیونیستی، نشان می‌دهد تزریق دز چهارم واکسن در مقایسه با سه دز، در پیشگیری از ابتلا به  بیماری‌های شدید کرونا سه برابر مؤثرتر است و محافظت در برابر ابتلا به این عفونت را دو برابر کرده است. البته این داده ها در مورد افراد بالای ۶۰ سال است و گروه های سنی جوان تر را در برنگرفته است.

در همین حال، یک مطالعه جداگانه و کوچک در فلسطین اشغالی نشان داد که افراد حتی پس از تزریق دز چهارم واکسن کرونا بازهم به سویه اومیکرون مبتلا می شوند.

«باب واچر»، پروفسور و رئیس بخش پزشکی دانشگاه کالیفرنیا، سانفرانسیسکو، اعلام کرد اگر امروز برای تزریق چهارمین دز واکسن کرونا به او پیشنهاد شود، او این کار را نمی کند.

وی گفت: به استثنای افراد دارای نقص شدید ایمنی، شواهد در مورد فواید تزریق دز چهارم واکسن کرونا در حال حاضر «بسیار ضعیف» است.

«مایک رایان»، رییس برنامه فوریت‌های بهداشتی در سازمان بهداشت جهانی، اعلام کرد که «اطلاعات بسیار ناشناخته» در مورد تزریق چهارمین دز واکسن کرونا وجود دارد.

تزریق دز چهارم با واکسن خاص سویه اومیکرون 

واکسن‌هایی که به‌طور خاص برای سویه اومیکرون طراحی شده‌اند، یا واکسن‌هایی که چند سویه را با یک تزریق هدف قرار می‌دهند، گزینه‌های جایگزین برای تزریق دز چهارم هستند. البته هیچ یک از این واکسن ها هنوز در دسترس نیستند.

«آلبرت بورلا»، مدیر عامل شرکت داروسازی فایزر اعلام کرد که این شرکت در حال تهیه واکسنی برای پوشش سویه اومیکرون و سویه های دیگر است و امیدوار است این واکسن یک بار در سال تزریق شود.

شرکت مدرنا نیز چهارشنبه گذشته اعلام کرد در حال آزمایش یک واکسن مخصوص سویه اومیکرون است و آزمایش‌های اولیه آزمایشگاهی نشان می‌دهد که حفاظت ناشی از دزهای تقویت‌کننده‌های موجود ۶ ماه طول می‌کشد.

 


ایرنا
نظرات

نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

نظر شما

X
آگهی تبلیغاتی