شناسه خبر : 87575
تاریخ انتشار : 1400/11/10 10:56
پاکستان از چین وام می‌گیرد

پاکستان از چین وام می‌گیرد

نخست وزیر پاکستان قرار است طی سفر به چین و حضور در المپیک زمستانی پکن ضمن ابراز همبستگی با شریک راهبردی خود در برابر تحریم کنندگان غربی، درخواست جدیدی را با طرف چینی مبنی بر دریافت وام 3 میلیارد دلاری برای نجات ذخایر ارزی پاکستان که گفته می‌شود رو به کاهش است، مطرح کند.

نورنیوزـگروه بین‌الملل: منابع رسمی پاکستان اعلام کردند: «عمران‌خان» روز سه شنبه ۱۴ بهمن (سوم فوریه) برای حضور در مراسم افتتاحیه المپیک زمستانی به میزبانی چین عازم پکن خواهد شد.

نخست وزیر پاکستان هدف اصلی این سفر را همبستگی با پکن در برابر تحریم کنندگان الپمیک زمستانی دانست و ضمن انتقاد از رویکرد دوگانه غربی‌ها در قبال پکن و مسائل شبه قاره، تاکید کرد که دوستی پکن و اسلام‌آباد با گذشت زمان عمیق و قوی‌تر می‌شود.

پاکستان پیش‌تر با تحریم المپیک زمستانی پکن از سوی برخی کشورها مخالفت کرد و خواست تا سیاست‌های تبعیض و تنش آلود از دنیای ورزش دور بماند.

پاکستان و چین از شراکت راهبردی و دوستی دیرینه برخوردار هستند که به گفته مقام‌های هر دو کشور، از یکدیگر در زمان‌های دشوار حمایت کرده‌اند.

در عین حال عمران‌خان ضمن اعلام همبستگی با چینی‌ها در برابر تحریم کنندگان المپیک زمستانی، نگاه رو به جلو به کمک پکن برای تثبیت ذخایر ارزی پاکستان دارد، چالشی که طی سال‌های اخیر گریبان گیر دولت اسلام‌آباد بوده و طی یکسال گذشته تورم و گرانی در کنار کاهش ذخایر ارزی عمران‌خان را با مشکلات فراوانی روبرو کرده است.

منابع آگاه در پاکستان به روزنامه «اکسپرس تریبیون» این کشور گفتند که مقدمات سفر آتی نخست وزیر به پکن نهایی شده و دولت درصدد طرح درخواست جدید از چین برای دریافت وام ۳ میلیارد دلاری جذب سرمایه گذاری این کشور در ۱۲ بخش صنعتی و تجاری در پاکستان است.

نخست وزیر پاکستان درحالی برنامه سفر رسمی به چین دارد که بارها از سیاست رقابتی و تنش زا واشنگتن در قبال پکن انتقاد کرده و به صراحت اعلام کرد: اسلام آباد هرگز زیر بار فشار خارجی برای کاهش روابط با پکن نمی‌رود.

منابع دیپلماتیک در پاکستان پیش‌تر اعلام کردند که عمران‌خان قرار است در دیدار برنامه ریزی شده با رئیس جمهوری روسیه در حاشیه افتتاحیه المپیک زمستانی در پکن، شخصا از پوتین برای بازدید رسمی از پاکستان دعوت کند.

بازی‌های المپیک زمستانی پکن سومین رویداد جهان در سال ۲۰۲۲ است که چهارم فوریه (۱۵ بهمن ماه) برگزار می‌شود و پایتخت چین اولین شهری می باشد که میزبان المپیک تابستانی و هم زمستانی بوده‌ است. اما کاخ سفید آذرماه امسال اعلام کرد که دولت جو بایدن با ادعای نقض حقوق بشر و در راستای افزایش فشار بر چین در ارتباط با این ادعا، این رویداد ورزشی را تحریم دیپلماتیک می‌کند اما کاروان ورزشی این کشور به چین سفر خواهند کرد.

پیش‌تر ایران تحریم المپیک زمستانی پکن توسط غربی‌ها را محکوم کرد و سعید خطیب‌زاده سخنگوی وزارت امور خارجه در پیامی توئیتری نوشت «چه بایکوت دیپلماتیک المپیک زمستانی پکن۲۰۲۲ باشد و چه محروم کردن تیم‌های ایرانی از دسترسی به منابع مالی، همه باید سیاسی کردن ورزش را نکوهش کنند. مشتاق مشارکت در این مسابقات هستیم و همبستگی خود را با چین که هدف کارزار تخریبی قرار گرفته، ابراز می‌داریم.»


ایرنا
نظرات

نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

نظر شما

X
آگهی تبلیغاتی