شناسه خبر : 87313
تاریخ انتشار : 1400/11/04 11:30
کرونا تئاتر ملل را جایگزین بخش بین‌الملل جشنواره فجر کرد

کرونا تئاتر ملل را جایگزین بخش بین‌الملل جشنواره فجر کرد

دبیر چهلمین جشنواره بین‌الملی تئاتر فجر گفت: تصمیم شورای سیاستگذاری این دوره به دلیل محدودیت‌های کرونایی کشورهای اروپایی، دعوت از کشورهای همسایه و منطقه و جایگزینی بخش ملل به جای بین‌الملل شد.

نورنیوزـگروه فرهنگ: حسین مسافرآستانه  اظهار داشت: همچنان که شیوع ویروس کرونا زندگی عمومی را تعطیل نکرد، فعالیت‌های فرهنگی و هنری نیز که مهم‌ترین بن‌مایه روح و روان انسان‌هاست نباید تعطیل شود.

این مدیر فرهنگی و هنری یادآور شد: به‌ویژه هنر تئاتر که برشی از زندگی انسان‌هاست و در قالب هنری زنده همواره تاثیری غیرقابل انکار در افزایش روحیه امید و تزریق آرامش و نشاط در جامعه داشته اتفاقاً نقش پررنگ خود را در بحران‌ها و بزنگاه‌هایی از این‌دست ایفا می‌کند و به‌همین سبب تاکید دارم که رویدادهای تئاتری از جمله برگزاری جشنواره تئاتر فجر نباید به واسطه شیوع بحران‌هایی چون کرونا و یا هر بحران دیگری دست‌خوش تعطیلی و فراموشی شوند.  

دبیر جشنواره تئاتر فجر خاطرنشان کرد: ازآنجاکه پیش از نیز بارها تاکید و عنوان کرده بودم که تمام برنامه‌ریزی‌های جشنواره تحت شرایطی‌ست که در آن زندگی می‌کنیم، بخش بین‌الملل جشنواره تئاتر فجر نیز از این قاعده مستثنی نیست. در بخش بین‌الملل با بررسی‌هایی که انجام دادیم متوجه شدیم در بسیاری از کشورهای اروپایی هنوز تئاتر به مدار حرکت و حیات بازنگشته و در اغلب آنها هنوز تئاتر تعطیل است.

وی تصریح کرد: اما با همین وجود و به سبب اهمیت و جایگاه رویداد بین‌المللی تئاتر فجر و ثبت در تقویم رخدادهای مهم و معتبر تئاتر در عرصه جهانی، وقتی فراخوان برای کمپانی‌های تئاتری فرستاده شد شاهد استقبال بسیار خوبی از سوی هنرمندان تئاتر جهان برای حضور در این رویداد بودیم. اما امسال تمرکز و سیاست ما بر اساس آن چیزی که پیشتر نیز برنامه‌ریزی و به آن اشاره شده بود، بر پیروی از تصمیمات شورای سیاست‌گذاری جشنواره تئاتر فجر استوار بود.

دبیر چهلمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر تصریح کرد: تصمیمات شورای سیاست‌گذاری بر دعوت از کشورهای همسایه و منطقه در این دوره استوار بود و همین مهم باعث شد تا عنوان تئاتر ملل را برای این دوره انتخاب کنیم. همچنین در این دوره از جشنواره مسابقه بین‌الملل نخواهیم داشت و عنوان تئاتر ملل به آثار دعوت شده از کشورهای همسایه با حضور کشور تاجیکستان به عنوان مهمان ویژه در این دوره اختصاص پیدا کرده است.

وی افزود: اشتراکات فرهنگی و دینی بسیار بالا، قرابت، همسایگی و تاثیرات فرهنگی و مناسبات خوب سیاسی کشور ما با همسایگان‌مان از دیگر دلایل تمرکز بر دعوت از هنرمندان تئاتر کشورهای همسایه بود. کشورهایی که پیش از این کمتر شاهد حضور هنرمندان تئاتر آنها در این رویداد بودیم و حال با ایجاد چتر تئاتر ملل در جشنواره چهلم فجر این بار با زبان تئاتر به بازتاب اشتراکات مهم فرهنگی و دینی خود خواهیم پرداخت.


ایرنا
نظرات

نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

نظر شما

X
آگهی تبلیغاتی