شناسه خبر : 87151
تاریخ انتشار : 1400/10/29 18:06
توسعه روابط با همسایگان،اولویت اصلی سیاست خارجی دولت سیزدهم است

رئیس گروه دوستی ایران و روسیه در مجلس شورای اسلامی :

توسعه روابط با همسایگان،اولویت اصلی سیاست خارجی دولت سیزدهم است

رئیس گروه دوستی ایران و روسیه در مجلس شورای اسلامی ضمن تاکید بر اهمیت سفر رئیس جمهوری ایران به روسیه و دیدار با ولادیمیر پوتین گفت: این سفر بنا به دعوت ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه صورت گرفته که شروعی برای متوازن سازی سیاست خارجی کشور و فاصله گرفتن از نگاه مطلق غرب گرایی در دولت قبل تلقی می شود و سبد سیاست خارجی ایران را متنوع می کند.

نورنیوز_گروه سیاست: ابراهیم رضایی عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی و رئیس گروه دوستی ایران و روسیه در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با بخش روسی نورنیوز با  تشریح اهمیت سفر رئیس جمهور کشورمان به روسیه اظهار داشت: ارتقاء سطح روابط اقتصادی میان ایران و روسیه می تواند افق های جدیدی در تبادل ظرفیت های متنوع تجاری میان دو کشور بگشاید.

وی افزود: ۱۵ کشور با ایران همسایه هستند که واردات این همسایگان بالای هزار میلیارد دلار است. طبق بررسی های پژوهشی انجام شده در این زمینه ، به این نتیجه رسیدیم که می‌توانیم بخش موثری از نیازمندی همسایگان را با کالاهای  مرغوب ایرانی جایگزین کنیم.

وی در پاسخ به سوالی در مورد جایگاه روسیه در دیپلماسی اقتصادی ایران گفت :موقعیت ژئواستراتژیک و ژئواکونومیک ایران می ‌تواند در مبادلات و مراودات اقتصادی با روسیه، آسیای میانه، غرب آسیا، شرق آسیا و اروپا تاثیر گذار باشد.

این نماینده مجلس شورای اسلامی اظهار داشت : سفر جناب آقای رئیسی به روسیه از این حیث اهمیت دارد که نگاه مطلق غرب گرایی در دولت قبل را اصلاح کرده و سبد سیاست خارجی ایران را متنوع می کند. از سوی دیگر  باید برنامه‌ریزی انجام شود که توافقات انجام شده میان دو طرف،  توافقات موقت نباشد،  بلکه یک نگاه راهبردی و بلندمدت بر آن حاکم شود. وی توافق در مورد سند راهبردی و بلندمدت، شکل گیری کریدور شمال به جنوب برای دسترسی آسیای میانه به خلیج فارس و دریای عمان، مبادلاتی مانند سوآپ انرژی و نفت در بلندمدت و... می ‌تواند از مسائل مهم این سفر باشد.

وی با تاکید بر اینکه  راه اندازی کریدورهای بین المللی، بخصوص کریدور شمال-جنوب و تسهیل  ترانزیت کالا میان دو طرف از جمله مباحثی است که در این سفر دنبال می شود ، خاطر نشان کرد : از دیر باز تا کنون ،روسیه و مناطق آسیای میانه به دنبال دستیابی به آبهای آزاد بودند که  بهترین و امن ترین راه برای دسترسی کشورها به آبهای آزاد خلیج فارس و دریای عمان است.

رضایی خاطر نشان کرد:یکی از مباحث مهمی که در سفر رییس جمهور محترم مد نظر است و باید پیگیری شود تسریع در راه اندازی کریدور شمال به جنوب است این کریدور و کریدورهای دیگر مانند یک کمربند یک راه می تواند ایران را تبدیل به یک هاب اقتصادی کند.

وی افزود:قطعاً ایجاد کریدورهای اقتصادی علاوه بر این که می توانند به اقتصاد ما کمک کند نقش مهمی در خنثی‌سازی تحریم‌ها نیز خواهند داشت.

رئیس گروه دوستی ایران و روسیه در مجلس شورای اسلامی در خصوص توسعه همکاری های دوجانبه در بخش انرژی و پیشنهادات ایران در این زمینه اظهار داشت : در دیدار رهبر معظم انقلاب و پوتین رئیس جمهور روسیه،  بحثی مبنی بر شکل گیری اوپک گازی مطرح شد.  یکی از مسائلی که دولت آقای رییسی در این سفر باید مد نظر داشته باشد مبادلات و مراودات نفتی و گازی است.  ما  به علت دسترسی به خلیج فارس و دریای عمان می‌توانیم دستاوردهای خوبی در این حوزه داشته باشیم. سوآپ گازی و نفتی، سرمایه گذاری مشترک، تعریف طرح های جدید انرژی و ... می تواند در این سفر مورد بحث و بررسی قرار گیرد.
رضایی، توسعه همکاری های اقتصادی و تجاری در منطقه ، حضور در اتحادیه اقتصادی اورسیا را از دیگر موارد مطرح در این سفر دانست ، خاطر نشان کرد : یکی از موضوعات این سفر می تواند بحث اتحادیه اقتصادی اوراسیا باشد. اتحادیه اقتصادی اوراسیا با حدود جمعیتی ۲۰۰ میلیون نفری می‌تواند یکی از راهکارهای افزایش دیپلماسی اقتصادی ما در منطقه باشد.

وی گفت : تاکید ما در مجلس شورای اسلامی بر تنوع سازی سبد سیاست خارجی است در این مسیر قطعاً همزمان با مذاکرات با غرب باید سیاست ارتباط با شرق و دیپلماسی موثر اقتصادی با همسایگان نیز مد نظر گرفته شود. این رویکرد می‌تواند در خنثی سازی و دور زدن تحریم ها به اقتصاد کشور و تیم دیپلماسی کمک شایانی کند.


نورنیوز
نظرات

نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

نظر شما

X
آگهی تبلیغاتی