شناسه خبر : 87018
تاریخ انتشار : 1400/10/26 17:27
تفسیر ناعادلانه از حقوق بشر

تفسیر ناعادلانه از حقوق بشر

یک کارشناس حقوق بین الملل در نامه ای با عنوان "تفسیر ناعادلانه از حقوق بشر" به میشل باشله، کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد، ناعادلانه بودن گزارشات وضعیت حقوق بشر در ایران را مورد نقد و بررسی قرار داد.

نورنیوزـگروه سیاست: مصطفی اعلایی در بخشی از گزارش خود نوشت: قطعنامه «وضعیت حقوق‌بشر در جمهوری اسلامی» که قدمتی تقریبی با وقوع انقلاب اسلامی در ایران دارد عمدتا با تمرکز بر وضعیت اکراد و بهایی‌ها ایجاد شده اما بعدها به موضوعات دیگر نیز پرداخته و با فراز و نشیب هایی در موضوع و رای گیری همراه بوده است. وی ادامه داد، این قطعنامه ها که هرساله در دو نوبت در مجمع عمومی و شورای حقوق‌بشر سازمان ملل تکرار می‌شود به واقع نمایش و برشی از سیاست و روابط بین‌المللی و پیچیدگی‌های فزاینده مناسبات در محیط کنونی بوده و رای مثبت کشورهایی که ناقض ابتدایی‌ترین حقوق اساسی انسانی برای ملت خود هستند، رای ممتنع و منفی کشورهایی با سوابق مناسب حقوق بشری به این قطعنامه ها  بسیار تامل برانگیز است.

در بخش دیگری از این نامه آمده است، قرائن و شواهد غیر قابل انکار وجود دارد که قطعنامه وضعیت حقوق‌بشر در جمهوری اسلامی ایران همواره در چارچوب پروژه ایران‌هراسی و پازل امنیتی کردن ایران در منطقه و جهان تکمیل شده است.

این پژوهشگر امور بین الملل در ادامه نقد خود از گزارش حقوق بشر ایران با اشاره به مفهوم جدید نقض‌های فراسرزمینی حقوق‌بشر، تحریم های اقتصادی و دارویی و نیز حمایت از تروریسم علیه ملت ایران را از موارد مهمی دانست که در ارزیابی شرایط حقوق بشر در ایران مورد توجه قرار نگرفته و به همین سبب این قطعنامه ها اساسا ناعادلانه و غیرسازنده می باشند.

او در بخش دیگری از بررسی گزارش حقوق بشر ایران نوشت، بانیان قطعنامه حقوق‌بشر در ایران خود از عوامل تشدید‌کننده و بعضا موجد نقض حقوق‌بشر اتباع ایرانی در داخل و خارج ایران هستند. وی ادامه داد، امروزه حقوق بشر بیش از آنکه یک موضوع واقعی برای برخورداری جامعه بشری از مواهب آن باشد به یک موضوع تشریفاتی تبدیل شده تا امر و نهی هایی را در راستای نیازهای قدرت های جهان به ملت های مظلوم تحمیل نماید و هرگونه مقاومت در برابر ظلم این قدرت ها را با زور همان قدرت ها پاسخ دهد.

این کارشناس حقوق بین الملل در انتها از خانم میشل باشله، کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد و جاوید رحمان، گزارشگر ویژه حقوق بشر در ایران و  دیگر صاحبنظران و پیشکسوتان عرصه حقوق و سیاست بین الملل خواست گزارش های وضعیت حقوق بشر در ایران را مورد تجزیه و تحلیل کارشناسانه قرار دهند تا بر اساس نتایج حاصله، قدمی استوار در راه پیشبرد اهداف حقوق بشر در جهان برداشته شود.

این نامه علاوه بر میشل باشله، کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد، به جاوید رحمان، گزارشگر ویژه حقوق بشر در ایران و وزارت امور خارجه و دادگستری و دادستانی کل کشور نیز ارسال شده است.


نورنیوز
نظرات

نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

نظر شما

X
آگهی تبلیغاتی