شناسه خبر : 87015
تاریخ انتشار : 1400/10/26 15:32
سنگ درج قیمت پیش پای تولیدکنندگان

سنگ درج قیمت پیش پای تولیدکنندگان

دبیرکل انجمن صنایع لوازم خانگی: نرخ ارز، تورم موجود و قیمت‌های جهانی بر قیمت نهاده‌های تولید موثر بوده و ما در چند ماه اخیر شاهد تغییرات مداوم بودیم به همین دلیل عملاً قیمت تولیدکنندگان خیلی نمی‌تواند ثابت بماند.

نورنیوز-گروه اقتصاد: اخیرا بحث درج قیمت تولیدکننده روی ۱۵ کالا حواشی بسیاری را به راه انداخته است. داستان از آنجایی شروع شد که سید رضا فاطمی امین، وزیر صمت در یک برنامه تلویزیونی با اشاره به جلسه ستاد تنظیم بازار درباره درج قیمت تولیدکننده روی محصولات گفت: «در برخی محصولات شاهد هستیم که قیمت مصرف‌کننده درج شده روی کالا ۳۰ تا ۴۰ درصد بیش از قیمت تولیدکننده است و به عبارتی در نظام توزیع افزایش غیرمعمول قیمت‌ها را شاهد بوده‌ایم بنابراین برای رفع این مسئله در تلاش هستیم به جای درج قیمت مصرف‌کننده، قیمت تولیدکننده روی ۱۵ کالا درج شود.»

این طرح (درج قیمت تولیدکننده) با مخالفت‌هایی همراه شده است. به گفته منتقدان، این طرح با ابهاماتی روبه‌رو بوده و ‌باید با بررسی همه جانبه و دقیق اقدام به اجرای چنین طرح‌های کرد. عباس هاشمی، دبیرکل انجمن صنایع  لوازم خانگی در خصوص این طرح به بورس‌خبر گفت‌: از گذشته تا کنون درج قیمت بر روی کالا وجود داشته است اما درج قیمت مصرف‌کننده بوده و توسط تولیدکنندگان بر روی کالا درج می‌شد. اکنون سازمان حمایت می‌گویند بر روی کالا سه قسمت برای قیمت گذاشته شود یکی از قسمت‌ها برای قیمت تولیدکننده، قسمت ‌بعدی برای درج قیمت عمده فروشی و پس از آن درج قیمت مصرف‌کننده باشد. شاید این مسئله در ظاهر منجر به شفافیت بشود و به نفع مصرف‌کننده باشد اما واقعیت این است که با توجه به تغییرات مداوم قیمت نهاده‌های تولید، درج قیمت تولیدکننده دقیق نخواهد بود و تولیدکنندگان با اجرای این طرح در اصل با موانعی روبه‌رو می‌شود.

دبیرکل انجمن صنایع  لوازم خانگی ادامه داد: نرخ ارز، تورم موجود و قیمت‌های جهانی بر قیمت نهاده‌های تولید موثر بوده و ما در چند ماه اخیر شاهد تغییرات مداوم بودیم به همین دلیل عملاً قیمت تولیدکنندگان خیلی نمی‌تواند ثابت بماند چه بسا که اگر قرار باشد قیمتی از تولیدکننده درج شود باید هر چند هفته یک بار قیمت تولیدکنندگان تغییر پیدا کند. بنابراین درج قیمت تولیدکنندگان بر روی کالا مانع جدی بر سر راه تولیدکنندگان خواهد بود. برعکس شعار سال که از مانع‌زدایی حرف می‌زند، این طرح ایجاد مانع در برابر راه تولیدکنندگان خواهد بود.

هاشمی گفت: من معتقدم الصاق قیمت بر روی کالا زمانی خوب خواهد بود که ما در قیمت نهاده‌های تولید ثبات داشته باشیم. متاسفانه این روزها آنچنان ثبات وجود ندارد و قیمت جهانی، نرخ ارز، تورم و … دائما تغییر می‌‌کند. بنابراین درج قیمت تولیدکنندگان نمی‌تواند پایدار باشد. من گمان می‌کنم این طرح شاید نتواند طرح موفقی باشد.

دبیرکل انجمن صنایع لوازم خانگی با اشاره به برخی ابهامات این طرح  اظهار کرد: در این طرح یک ابهام وجود دارد، این ابهام در خصوص تولیدکنندگان OEM است. وزارت صمت یک دستورالعملی را صادر کرده که این دستورالعمل کاملاً حمایت از تولید بدون کارخانه است. یعنی کسانی که صاحب برند بوده و تولیدات را برون سپاری می‌کنند و سبد کالایی کاملی هم دارند، با واحدهایی که ظرفیت‌های خالی دارند برای محصولات مختلف قرارداد می‌بندند و کالاهایی را تولید می‌کنند. حتی کسانی که صاحب برند هستند اقدام به سرمایه‌گذاری می‌کنند اما کارخانه‌ای ندارند و به صورت OEM از واحدهای تولیدی محصول می‌گیرند.

وی ادامه داد: با این تفاسیر اگر  درج قیمت تولیدکننده الزامی باشد وضعیت چگونه خواهد بود؟ خود سازمان حمایت نتوانست این ابهام را روشن کند ما سوال کردیم که تکلیفOEM ها چیست و خط تولیدی که برای آنها کالای تولید می‌کند باید  چه قیمتی را بر روی کالا درج کند؟ این طرح یک سری ابهامات این چنینی دارد که باید برطرف شود.

دبیرکل انجمن صنایع  لوازم خانگی در پایان گفت: من معتقدم باید کمی کار کارشناسی بر روی این طرح انجام بشود و تبعات آن کاملاً مورد ارزیابی قرار بگیرد و با توجه به شرایط بازار و تولی کنندگان تصمیمی را اتخاذ کنند. ما به عنوان انجمن صنایع لوازم خانگی ایران پیگیری این مسائل هستیم تا این ابهامات برطرف بشود.


بورس خبر ایرانیان
نظرات

نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

نظر شما

X
آگهی تبلیغاتی